Ventilspel/Byte

Jag förmodar att det är av typen Neway.

Skaftdiameter 4.00, 4.50 och 5.00 räcker för merparten. Jag hade nog hellre köpt en eller ett par vertygshållare https://www.ebay.co.uk/itm/Mira-Valve-Seat-Cutter-with-Pilot-341/132530212341 som passar MIRA-skär som du köper från ebay eller http://www.tregomaskin.se/

Att som dödlig köpa en ny MIRA-fräs är kanske overkill. Jag hittade en beggad VG20 (som jag sålt) hos Trego för 35,000.

Det jobbiga är ventiler med skaftdiamter på 4.00 (eller mindre). Det är svårt att få till att styrningen/guiden inte flexar.

Jag skulle kanske ha väntat en stund till med mitt inköp så jag hade fått mer input.

Typ Neway, ja men betydligt billigare.
https://www.ebay.co.uk/itm/OFF-ROAD...e=STRK:MEBIDX:IT&_trksid=p2057872.m2749.l2649
Och nu när du säger 4mm så ser jag att mitt kit inte ens innehåller den dimensionen... :näsblod
fast just den dimensionen kanske är lika bra att jag tillverkar själv i nåt bra material och kanske rent av härdar. Eller så köper jag den av ett bättre fabrikat den dagen jag behöver den.

Ja, den där verktygshållaren var kanske ett bättre val för inte så mycket mer pengar.
 
Jag använder typen Neway o det är som anders säger är inte styrningarna nya o ny brotchade efter inpressning så är det väldigt svårt att få till centreringen.

Jag har både fasta styrpinnar o expander pinnar men det kan Jävlas i en sliten motor ändå o läckaget kan bli värre och detta går inte att slipa in med pasta hur gärna man än skulle vilja.

Sedan är man till 99,9% tvungen att chimsa om ventil spelet om man rör sätena eller slipar kantarellen.

My 50 cent
 
Jag använder typen Neway o det är som anders säger är inte styrningarna nya o ny brotchade efter inpressning så är det väldigt svårt att få till centreringen.

Jag har både fasta styrpinnar o expander pinnar men det kan Jävlas i en sliten motor ändå o läckaget kan bli värre och detta går inte att slipa in med pasta hur gärna man än skulle vilja.

Sedan är man till 99,9% tvungen att chimsa om ventil spelet om man rör sätena eller slipar kantarellen.

My 50 cent

Kanske bäst att montera upp i fräsen och rikta både vinklar och läge. :va

Shimsning har jag räknat med, behöver dessutom ändå nya ventiler.
 
Jag förmodar att det är av typen Neway.

Skaftdiameter 4.00, 4.50 och 5.00 räcker för merparten. Jag hade nog hellre köpt en eller ett par vertygshållare https://www.ebay.co.uk/itm/Mira-Valve-Seat-Cutter-with-Pilot-341/132530212341 som passar MIRA-skär som du köper från ebay eller http://www.tregomaskin.se/

Att som dödlig köpa en ny MIRA-fräs är kanske overkill. Jag hittade en beggad VG20 (som jag sålt) hos Trego för 35,000.

Det jobbiga är ventiler med skaftdiamter på 4.00 (eller mindre). Det är svårt att få till att styrningen/guiden inte flexar.

Nu när vi ändå väckt upp denna tråd måste jag fråga briken mf om en sak som jag är osäker på. När jag för hundra år sedan skulle fräsa om sätena och ventilerna på min gamla 86as Honda xr600 så stod det i verkstadsboken att de va ythärdade så om man berabetade ventilerna och sätena så tappade de ythärdningen så de gick snabbt ner sig igen om man fräste om dem. Jag är lite osäker på om de gällde även sätena men jag tror det!? Jag sket i den varningen och fräste om säten och ventiler ändå och mycket riktigt så blev de pittingskader samt läckage på bara några mil max 200 mil!
Sedan dess har jag inte vågat slipa om org ventiler på något märke jag har bytt ventiler istället.
Hur ligger de till kan man fräsa om de flesta org ventiler och säten utan att tappa livslängd eller hur ligger de till??
Hur är de med eftermarknadsventiler finns de sådana som man inte får röra där med?
 
Last edited:
Nu när vi ändå väckt upp denna tråd måste jag fråga briken mf om en sak som jag är osäker på. När jag för hundra år sedan skulle fräsa om sätena och ventilerna på min gamla 86as Honda xr600 så stod det i verkstadsboken att de va ythärdade så om man berabetade ventilerna och sätena så tappade de ythärdningen så de gick snabbt ner sig igen om man fräste om dem. Jag är lite osäker på om de gällde även sätena men jag tror det!? Jag sket i den varningen och fräste om säten och ventiler ändå och mycket riktigt så blev de pittingskader samt läckage på bara några mil max 200 mil!
Sedan dess har jag inte vågat slipa om org ventiler på något märke jag har bytt ventiler istället.
Hur ligger de till kan man fräsa om de flesta org ventiler och säten utan att tappa livslängd eller hur ligger de till??
Hur är de med eftermarknadsventiler finns de sådana som man inte får röra där med?

Gäller inte det där bara ytbeläggningen på titanventiler?
 
Hur ligger de till kan man fräsa om de flesta org ventiler och säten utan att tappa livslängd eller hur ligger de till??

Det där lär vara tillverkarspecifik, så även eftermarknads. Säten på t.ex. en gixxer är det stål med lika hårdhet rakt igenom, likaså ventilkantarellen medans skaftänden är härdad på skruvjusterade modeller. Störst orsak till ventilslitage är slitna styrningar då ventilen inte landar på ett och samma ställe längre.
 
Det där lär vara tillverkarspecifik, så även eftermarknads. Säten på t.ex. en gixxer är det stål med lika hårdhet rakt igenom, likaså ventilkantarellen medans skaftänden är härdad på skruvjusterade modeller. Störst orsak till ventilslitage är slitna styrningar då ventilen inte landar på ett och samma ställe längre.

Ok då va min oro befogad man bör kolla verkstadsboken innan man sätter fräsen i ventilerna och sätena.
 
Nyheter
MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Back
Top