Ventilspel äldre kawasaki

Baalzamon

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2005
Ort
Munkedal
Hoj
Kawa GPz750
Min GPZ 750 -82 har gått illa, oftast på tre cylindrar och ibland bara två. Det är cylinder 1 och 4 som har bråkat. Efter att ha kollat allt annat så kollade jag ventilspelet, och där har jag nog felet:

In: <0,05 0,10 0,05 0,10

Ut: 0,05 0,15 0,20 <0,05

Cylinder 1 har alltså mindre ventilspel än mitt minsta bladmått på 0,05mm på insuget, och cylinder 4 har det på utblåset. Inte konstigt att dom cylindrarna haft problem.

Frågan är, hur mycket skall det egentligen vara? 0,10 eller 0,15 kanske?

Sedan undrar jag hur man nollar kammarna, jag vågar inte plocka isär innan jag vet hur det skall stå. Finns det några märken att gå efter? Och finns det ett kedjelås att ta isär, eller hur gör man?

Vidare undrar jag om det är lönt att plocka lös toppen och kolla ventilernas skick? Dom kan ju som bekant ta skada av för dåligt ventilspel. Eller skall jag shimsa om bara och hoppas på det bästa?

Var köper man shims bäst? Dom är väll rätt dyra kan jag tänka mig, och jag behöver ju ganska många. Finns det att få tag på fortfarnade över huvud taget?
 
Baalzamon skrev:
2357870 Min GPZ 750 -82 har gått illa, oftast på tre cylindrar och ibland bara två. Det är cylinder 1 och 4 som har bråkat. Efter att ha kollat allt annat så kollade jag ventilspelet, och där har jag nog felet:

In: <0,05 0,10 0,05 0,10

Ut: 0,05 0,15 0,20 <0,05

Cylinder 1 har alltså mindre ventilspel än mitt minsta bladmått på 0,05mm på insuget, och cylinder 4 har det på utblåset. Inte konstigt att dom cylindrarna haft problem.

Frågan är, hur mycket skall det egentligen vara? 0,10 eller 0,15 kanske?

Sedan undrar jag hur man nollar kammarna, jag vågar inte plocka isär innan jag vet hur det skall stå. Finns det några märken att gå efter? Och finns det ett kedjelås att ta isär, eller hur gör man?

Vidare undrar jag om det är lönt att plocka lös toppen och kolla ventilernas skick? Dom kan ju som bekant ta skada av för dåligt ventilspel. Eller skall jag shimsa om bara och hoppas på det bästa?

Var köper man shims bäst? Dom är väll rätt dyra kan jag tänka mig, och jag behöver ju ganska många. Finns det att få tag på fortfarnade över huvud taget?


Åk till närmaste kawasaki handlare å kolla om de har gamla verkstadsböcker. Där borde det stå.
 
Kan tänka mig att det ligger däromkring i alla fall. Det skulle innebära att sammanlagt ETT av alla ventilspel är riktigt...:huvet
 
Baalzamon skrev:
2357870 Min GPZ 750 -82 har gått illa, oftast på tre cylindrar och ibland bara två. Det är cylinder 1 och 4 som har bråkat. Efter att ha kollat allt annat så kollade jag ventilspelet, och där har jag nog felet:

In: <0,05 0,10 0,05 0,10

Ut: 0,05 0,15 0,20 <0,05

Cylinder 1 har alltså mindre ventilspel än mitt minsta bladmått på 0,05mm på insuget, och cylinder 4 har det på utblåset. Inte konstigt att dom cylindrarna haft problem.

Frågan är, hur mycket skall det egentligen vara? 0,10 eller 0,15 kanske?

Sedan undrar jag hur man nollar kammarna, jag vågar inte plocka isär innan jag vet hur det skall stå. Finns det några märken att gå efter? Och finns det ett kedjelås att ta isär, eller hur gör man?

Vidare undrar jag om det är lönt att plocka lös toppen och kolla ventilernas skick? Dom kan ju som bekant ta skada av för dåligt ventilspel. Eller skall jag shimsa om bara och hoppas på det bästa?

Var köper man shims bäst? Dom är väll rätt dyra kan jag tänka mig, och jag behöver ju ganska många. Finns det att få tag på fortfarnade över huvud taget?

På min GPZ600R -85 skulle spelen vara:
Avgas: 0,18 till 0,23 mm
Insug: 0,13 till 0,18 mm

På GPZ 750 -85 enl följande:
Avgas: 0,12 till 0,17 mm
Insug: 0,08 till 0,13 mm

Detta är för 85 års modeller...vet inte om det går att använda på din 82:a...

PÅ min är det ställskruvar man justerar spelet med, alltså INGA SHIMS! Vad det är på 82:an vet jag inte...

Annars får du tag på shims hos närmsta MC-handlare.

Det låter lite illa att det var så lite spel på en del...jag hade nog kollat upp hur ventilerna ser ut innan jag körde mer. Mitt råd till dig är att beställa en verkstadshandbok, den är ovärderlig!
 
Isengrim: Det är shims på min tyvärr, så topparna är inte likadana. Önskar det vore skruvinställning, det hade gjort livet enkelt.

Gör nog som Anders Brink säger tror jag, och ställer ventilspelet till 0,20. Knackar det så får jag väll ställa ner lite
 
Vad jag kan se i min bok så ska du ha 0.24 insug & 0.19 avgas
 

Bifogat

  • Data02 (Large).gif
    Data02 (Large).gif
    51.6 KB · Visningar: 67
  • modeller (Large).jpg
    modeller (Large).jpg
    126.4 KB · Visningar: 73
Last edited:
Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Back
Top