Ventilshims

Rogerr

Radical Touring
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Jo då
Någon som vet vart man kan handla ventilshims (kawa) till lite förnuftigare priser än hos mc-handlarn?

Vilka leverantörer har handlarna?

Det finns inga förnuftiga priser på mc-shims.Hittar du shims under 50kr så köp hela lagret. Men du kan oxå slipa dom tjocka shimsen till tunnare.Använd bara en micrometer å mät.
Bara du vet vad du gör så går det bra.

//Per

Försök hitta en MC-verkstad som går med på att byta in dom du inte behöver... har HÖRT att vissa gör det.

Eller så kan man hitta nån som går med på att sälja från verkstadens lager, dvs inte nödvändigtvis helt nya shims, funkar ju lika bra.

Men det verkar svårt... jag betalade 100 kr / st i våras, inte kul när man behöver 12 st :zpy

Sen en fråga om detta med att slipa, kan man gör det utan risk verkligen ??
Är det inte nåt ytlager eller nån härdning att ta hänsyn till ?

/XJR

Slipar schims gör man på en planslip, tyvärr inte var mans egendom. Jag har gjort det, till Alfa Romeo, på den tiden jag jobbade som maskinreparatör/verktygsmakare och hade tillgång till såna maskiner på jobbet. Man slipar dem alltså _inte_ för hand med vinkelkapen eller liknande. Schimsen måste ha båda sidorna parallella. Annars finns två risker:
1. Schimset åker ur med resultat att ventilen inte stänger helt. Dessutom finns risk att ventilen kolliderar med den andra ventilen.
2. Schimset kärvar mot lyftare eller ventilskaft. Resultatet kan bli att lyftaren slutar rotera. Då slits kamnock och lyftare _mycket_.

Rådet är alltså att kosta på sig riktiga schims. Även om riksen att det ska gå snett är rätt liten så är resultatet _om_ det går snett förödande för både motor och plånbok.

Ang härdning av schims:
Jag tvivlar på att de påverkas av slipning, jag tror de är hårda rätt igenom eftersom de är så tunna men man vet ju aldrig helt säkert.

Edit: Om man har _bra_ kontakter med sin MC-verkstad så går man dit med sina schims och får dem utbytta till andra med rätt tjocklek. En kaffelängd kan ju vara lagom kostnad.

Var o köpte shims av en kille i Västberga C som fixar toppar m,m.Han tog 60kr styck till suzuki iallfall.Oftas så brukar dom inte ta i mot gamla shims eftersom dom oftas är en viss tjocklek och det finns alltid mest av std dimention shims.Tyvärr.

//Per

Jo då visst går det att byta på mc-verkstan men det är ett jäkla farande fram o tillbaka.
På ett amerikanskt forum snackas det om shimssatser men enl. handlarn så förekommer det bara till bmw?? Ducati lär också ha så vitt jag vet.
Jag har fått styckepriser på 80-110kr/st vilket känns lite häfftigt om man ska få till ett sortiment.

Nyheter
Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Back