Ventilsäte?

willy

Alla sätt är bra, utom dem dåliga.
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Malmö
Hoj
Honda RS125-05, såld. Prototyp RSV Mille R
Hej!

Jag har kört min mille i ca 50 mil (har gått 1500mil totalt men jag tivlar numer på det). Har inne hojen på ventil justering då när jag mätte så var det lite tight på någon ventil. Nu när jag hört runt så säger folk att det är MYCKET ovanligt att ventilerna ändrar sig på dessa och att det kan vara ventilsäten som är dåliga. Jag har dålig koll på 4takt, annars hade jag med gäldje gjort detta själv.

Är det någon som kan ge en pedagogisk förklaring (gärna med bild) vad ventilsätena är och var de sitter? Om man nu ska göra vid dessa, vad kan en sådan operation kosta? Är det något mer man ska kolla när den ändå är nerskruvad? Kan det vara något annat som gör att ventilspelet blir för tight?
När den ändå är nere, kan man bedömma något sånär hur långt den har gått?
Det var den mc-sesongen det känns det som i nuläget.

Jag känner mig fruktanvärt lurad på denna affären.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Det enklaste är ju att ställa ventilspelet, och mäta igen om tex 100 mil, har det rört sig så är ju sätena antagligen slut, eller ventilerna.

Att ta loss topparna på den borde väl annars vara ett ganska enkelt jobb, och sedan be någon som kan titta på dom.

Ventilsätena sitter i toppen, och det är dom som ventilerna tätar mot när dom stänger, dvs lite halvviktiga grejer :)

Andra anledningar till tight ventilspel är ju om ventilerna har slitits, eller om dom är tight justerade från början bara.

Inte är säsongen borta inte, riv en helg, få sätena fixade i veckan, å skruva ihop nästa helg :) Om dom nu är slut vill säga.
 

willy

Alla sätt är bra, utom dem dåliga.
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Malmö
Hoj
Honda RS125-05, såld. Prototyp RSV Mille R
Det enklaste är ju att ställa ventilspelet, och mäta igen om tex 100 mil, har det rört sig så är ju sätena antagligen slut, eller ventilerna.

Att ta loss topparna på den borde väl annars vara ett ganska enkelt jobb, och sedan be någon som kan titta på dom.

Ventilsätena sitter i toppen, och det är dom som ventilerna tätar mot när dom stänger, dvs lite halvviktiga grejer :)

Andra anledningar till tight ventilspel är ju om ventilerna har slitits, eller om dom är tight justerade från början bara.

Inte är säsongen borta inte, riv en helg, få sätena fixade i veckan, å skruva ihop nästa helg :) Om dom nu är slut vill säga.


Tack för svaret! Får prova ställa rätt ventilerna och se! Har också märkt att den drar olja (tror det iaf) har kört för lite för att igentligen se det, men det borde vara ett tecken på ventilsätena är kassa?

Hehe det var bara första reaktionen när man förstår vad som är fel, klart det blir många mil i sommar :tummenupp
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Tack för svaret! Får prova ställa rätt ventilerna och se! Har också märkt att den drar olja (tror det iaf) har kört för lite för att igentligen se det, men det borde vara ett tecken på ventilsätena är kassa?

Hehe det var bara första reaktionen när man förstår vad som är fel, klart det blir många mil i sommar :tummenupp
Kassa ventilsäten borde inte kunna orsaka oljeläckage, snarare slitna kolvringar, ventiltätningar eller läckande packbox nånstans.
 

willy

Alla sätt är bra, utom dem dåliga.
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Malmö
Hoj
Honda RS125-05, såld. Prototyp RSV Mille R
Kassa ventilsäten borde inte kunna orsaka oljeläckage, snarare slitna kolvringar, ventiltätningar eller läckande packbox nånstans.

OK, ska göra ett komptest på den också!
 

willy

Alla sätt är bra, utom dem dåliga.
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Malmö
Hoj
Honda RS125-05, såld. Prototyp RSV Mille R
Kassa ventilsäten borde inte kunna orsaka oljeläckage, snarare slitna kolvringar, ventiltätningar eller läckande packbox nånstans.

Nu börjar ventilspelsjusteringen bli klar. Är det någon som har något annat tips än Hoztics? Dvs ställa rätt ventilerna och kolla igen efter typ 100mil? Fixa ventilsäten + ventiler verkar inte vara spec dyrt iaf.

MVH

Jacob
 

willy

Alla sätt är bra, utom dem dåliga.
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Malmö
Hoj
Honda RS125-05, såld. Prototyp RSV Mille R
Nu börjar ventilspelsjusteringen bli klar. Är det någon som har något annat tips än Hoztics? Dvs ställa rätt ventilerna och kolla igen efter typ 100mil? Fixa ventilsäten + ventiler verkar inte vara spec dyrt iaf.

MVH

Jacob

Ingen?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Det låter såsom ett utmärkt råd. Justera ventielrna och kör några hundra mil. Rör de sig då mycket är det läge att fräsa om sätena och hänga i nya ventiler. Inte direkt billigt tyvärr.....
 

willy

Alla sätt är bra, utom dem dåliga.
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Malmö
Hoj
Honda RS125-05, såld. Prototyp RSV Mille R
Det låter såsom ett utmärkt råd. Justera ventielrna och kör några hundra mil. Rör de sig då mycket är det läge att fräsa om sätena och hänga i nya ventiler. Inte direkt billigt tyvärr.....

OK. är det ventilerna som kostar? För att få sätena fixade var inte så dyrt....
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Ventiler kostar allt från 500-1500 kr/st så man vill helst inte behöva byta alla 8.....
 
Nyheter
Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Top