Ventilrassel på SV650S -03?

saeco12

www.bombrepa.se
Gick med
21 Sep 2007
Hoj
Trajja GubbPendlarHoj
Har skaffat en SV650S och är skitnöjd. Men när jag åker runt 3-4000 varv så rasslar/klickar det i motorn. Min kunskap om motorer är jäkligt begränsad, men gissar att det är ventiler eller liknande. Någon mer som haft det här problemet? Om det nu är ett problem, grannen säger att hennes låter likadant, och att twinnen låter så ... rätt eller fel?

Tillägg: Har läst en del på engelska sidor om kamkedjan ... kan det var den som spökar?

Har gått 800 mil, servad vid 600

Thanx på förhand.

Last edited:
Detta kommer bli trådarkeologi på hög nivå men vad kom du fram till?

Min 650s -99 rapplar och låter ordentligen mellan 3000-4000 varv. Speciellt vid konstant hastighet. Vid motorbroms och acc. låter den inte. Skall det vara såhär? Jag tror inte ljudet fanns när jag köpte hojen utan det har kommit senare(kört 200 mil sen inköp ungefär). Dock kan det vara så att man aldrig tänkt på det innan och nu mest är nojig och lyssnar efter det.

Jag tycker inte ljudet låter som en slapp kamkedja (som det låter på youtubefilmer) utan det låter mer konstant.

Jag kommer imorgon (eller iallafall rätt snart) kolla ventilerna för jag har ingen aning om när tidigare ägere gjort det. Är det något man snabbt kan kolla samtidigt som kan ha med ljudet att göra? Om man skulle vilja kolla om kamkedjesträckarn är ok, vad kollar man efter? En slapp kedja?

Eller är jag bara nojig och skall nöja mig med att kolla ventiler?

Nyheter
Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Back