Ventilras? Blåryker!

Lunkan

Å det spruta kyckling...
Gick med
8 May 2003
Ort
Eknö
Hoj
...
Var ute o körde min Husaberg 650 i Söndags! Och efter nån timmes ganska så hård körning märker jag att den hostar till när jag kör på bakhjulet!
Såg att det kom lite blårök ur agat när jag vred på rullen! Men den gick som den skulle! Körde hem å tvätta den, sen vart den svårstartad som fan, hoppade igång på choken efter ett tag men då kom det ganska mycket blårök!

Vad har hänt? Jag tror att jag brännt en eller flera ventiler, alternmativt krökt dom/den lite! Eller oxå har ventilen haft för lite spel så ventilstyrningen tagit stryk så det kommer in lite olja den vägen! För visst måste den ta in olja i cyllen om den ryker!

Hojen har bara gått 5h, tänkte att det borde räcka att kolla spelet vid 10h men tydligen inte! ingen garanti kvar heller så det blir till å riva i helgen! Nån som har vart med om nått liknande eller har nått tips vad jag ska kolla efter?
 
för litet spel betyder att ventilerna går "för" öppna (öppna för länge?) och du bränner ventilsäterna samtidigt som du kan få in olja i förbränningsrummet eftersom dom inte tätar. Hade spelet varit för stort hade den inte blårykt?
Tänker bara lite. :va
Bränna ventilerna går inte så fort heller.

UrbanTiger skrev:
Är inte vevhusventilationen kopplad till luftburken på dom där ? Bakhjul = spottar olja i vevhusventilationen. Spana in luftfiltret.
eller kolla oljenivån i motorn om du inte hittar nåt i luftburken.
 
Gör ett komptest på den, kan ju vara så enkelt att kolvringen har gett upp.
 
Åkte du mycket på bakhjulet, kolla så du inte fått massa motorolja i luftfiltret, sådant e rätt vanligt vid hög hjulning.

Krama ur det först innan du river :tummenupp

alt. ta av det å provstarta den utan luftfilter så märker du ju om den går lika dassig då


Lunkan skrev:
Var ute o körde min Husaberg 650 i Söndags! Och efter nån timmes ganska så hård körning märker jag att den hostar till när jag kör på bakhjulet!
Såg att det kom lite blårök ur agat när jag vred på rullen! Men den gick som den skulle! Körde hem å tvätta den, sen vart den svårstartad som fan, hoppade igång på choken efter ett tag men då kom det ganska mycket blårök!

Vad har hänt? Jag tror att jag brännt en eller flera ventiler, alternmativt krökt dom/den lite! Eller oxå har ventilen haft för lite spel så ventilstyrningen tagit stryk så det kommer in lite olja den vägen! För visst måste den ta in olja i cyllen om den ryker!

Hojen har bara gått 5h, tänkte att det borde räcka att kolla spelet vid 10h men tydligen inte! ingen garanti kvar heller så det blir till å riva i helgen! Nån som har vart med om nått liknande eller har nått tips vad jag ska kolla efter?
 
UrbanTiger skrev:
Är inte vevhusventilationen kopplad till luftburken på dom där ?Alternativt att oljeringarna skurit/brustit men det verkar konstigt om det vore så.

Nope, finns ingen luftburk! Dock så har jag ingen aning om var vevhusventilationen mynnar ut! Har oxå funderat på oljeringen men den har ju bara gått 5h och det var rätt mängd olja i motorn! Så det verkar konstigt om den har gått!
 
Men hallå, spring ut å spana luftfiltret, sitter under sadenl, å alla olja från vevhusventilationen slungas upp ovanför luftfiltret å rinner ned i förgasaren.

Kolla det nu då å återkom :D


Lunkan skrev:
Nope, finns ingen luftburk! Dock så har jag ingen aning om var vevhusventilationen mynnar ut! Har oxå funderat på oljeringen men den har ju bara gått 5h och det var rätt mängd olja i motorn! Så det verkar konstigt om den har gått!
 
Heda skrev:
Men hallå, spring ut å spana luftfiltret, sitter under sadenl, å alla olja från vevhusventilationen slungas upp ovanför luftfiltret å rinner ned i förgasaren.

Kolla det nu då å återkom :D

Har 1 mil till mitt garage å det är -5 ute! Orkar inte springa nu! Ska kolla det i morgon!
 
Heda skrev:
:tummenupp Skriv gärna hur det gick, alltså provstarta utan filter :tummenupp :tummenupp

Men om jag har haft sån tur å det är som du säger, så borde det väll vara olja i förknasaren, måste väll göras rent isåfall innan man provstartar!
 
Äh, :) Går den igång så är det väl bara låt den puttra någn minut så drar det ju igenom lite, det löser sig.

Jag hade dragigt i min så mycket olja att stiftet var miffat oxå, så du kan ju kolla på det ifall det e svart


Lunkan skrev:
Men om jag har haft sån tur å det är som du säger, så borde det väll vara olja i förknasaren, måste väll göras rent isåfall innan man provstartar!
 
HedaGurun träder in igen och dominerer :Bugar
Klockrent fall av mkt olja tillsammans med uiiiilande :fakta

På ventilkåpan sitter en tvådelad slang som ser lite knepig ut. Det är vevhusventilationen! Den smalnar av och leder upp i centrala ramröret (som motsvarar "luftburk" på andra cyklar). När du tryckt ur tillräckligt med olja den vägen så rinner det ner till gummibälgen som sitter före förgasaren och VIPS in i knasaren. Ibland märker du det inte men ibland kommer det mer och då kan man i roligaste fallet dränka hela sviestad i oljerök :rofl

Plocka bort sadeln och luftfiltret, torka rent med papper/trasa i ramen och gummibälgen så ska du se att den går bra sen. Vill du vara extra seriös tar du även bort gumibälgen och gör allt riktigt rent, passa då även på att kolla ordentligt så inga kanaler i knasaren satt igen sig.
 
UrbanTiger skrev:
Svar nej..



Oljeringen skarapar oljefilmen nerår. Kompringen ser till att det blir tätt. Dålig komp behöver inte innebära att det är fel på oljeringen. Dålig oljering behöver inte innebära att det är dålig komp.. yo see :3freak


Jag vet, fast om vi ska vara sådär kan en trasig ventil också ge dålig komp
:3freak. Seså tillbaka till offtopic och skriv skräp med dig biatch :tungan


Äh, jag ger mig tills vidare, jag hade i alla fall gjort ett kompttest och sett ifall det är något lurt med kompet.
 
Jaha. då var det dags att krypa till korset och erkänna att det var "Skit bakom styret" å inte Husan det var fel på!
Det var olja från vevhusventilationen som kommit ner i förgasaren!

Ska ut å dra en repa nu å kolla så allt e okay!

Puss puss alla som tippsat

:tummenupp
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top