Ventilproblem Yamaha Yzf 250

stenberg1

Ny medlem
Gick med
11 Sep 2009
Hoj
Yamaha yzf 250 2005
Hej. Min cross har sedan en tid tillbaka varit otroligt svårstartad. Jag mätte ventilspelet med bladmått och alla ventiler stämde bra (inom 0.10 - 0.15). Efter de så plockade jag av toppen och såg då att det va väldigt svart och sotigt i förbränningsrummet runt insugsventilerna, jag plockade lös ventilerna och mätte sätena samt ventilerna och det verkade ju stämma, men är det kanske svårt att bedömma om ytan är bra och tät? Finns det nåt enkelt sätt att kolla om det är tätt, funkar det att hälla t-röd i insuget och kolla om det rinner igenom eller? Har ni nå fler tips om vad det kan vara eller hur jag ska göra så skriv väldigt gärna! MVH John

Okej, jag har provat med t-röd nu och allt verkar vara tätt, det rinner inte igenom någon stans. Det verkar som det trycker upp lite olja genom ventilerna när man kickar hojjen, alltså när kamaxeln snörrar, vad kan de bero på? sitter det en tätning innanför ventilfjädrarna? kan det vara den som läcker? MVH John

Nä, det verkar inte komma in olja där. Jag ska ta och göra ett kompprov och se vad det ligger på, för är det inte ventilerna så måste jag väl riva och kolla kolv och cylinder med. /john

Last edited:
Nyheter
Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Back