"Ventilplåt"

fLedLik

fLedLik
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Husqvarna 450 RR -08 Till Salu
Finns det någon hemsida där man kan beställa hem en "plåt" lr vad man ska kalla det, för å kunna justera nivån på ventilerna. Är ju som sagt noggrannt med det. Tänkte bara om det finns något sådant dylikt. Ska ha till min Husa FE 650 SM -04.

fLedLik skrev:
2482217 Finns det någon hemsida där man kan beställa hem en "plåt" lr vad man ska kalla det, för å kunna justera nivån på ventilerna. Är ju som sagt noggrannt med det. Tänkte bara om det finns något sådant dylikt. Ska ha till min Husa FE 650 SM -04.
annars så snor du lite bladmässing från jobbet 0,10 mm billigt och bra men föredrar bladmått och finns för en hundring i din lokala järnstore.
annars skruvar du ventilen i bott och upp en 8 dels varv det motsvara spelet.
lycka till

Om du kallar ett shims eller bladmått för "plåt" är det nog säkrast att du skaffar en servicemanual eller lämnar bort jobbet.

Åmotar´n skrev:
2482953 Eller 1/6 varv eftersom det ska vara 0,12mm på en -04:a
citerat fel inlägg? ;)
Alltid bra att kontrollera att bladmåttet får plats när man kört 1/6 eller 1/8 tricket, annars också givetvis. Brukar bli så att ventilspelet minskar en aning när man drar åt låsmuttern.

Busaberg skrev:
2483334 Nej han har citerat rätt inlägg eftersom det ska vara 1/6 varv och inte 1/8 om spelet ska bli rätt.
Jag som läste fel. Får skylla på att klockan är för mycket. :tomten

Åmotar´n skrev:
2482953 Eller 1/6 varv eftersom det ska vara 0,12mm på en -04:a
jo jag vet om man ska vara petig så är det 0,12 men jag har alltid hört från marin fritid en 8 del så därför gav jag det svaret,men det bästa är ju som sagt ett bladmått.

husabergrobin skrev:
2484147 jo jag vet om man ska vara petig så är det 0,12 men jag har alltid hört från marin fritid en 8 del så därför gav jag det svaret,men det bästa är ju som sagt ett bladmått.
Ja,det är ju också rätt,om det gällt en Husaberg från -01 till -03 som ska ha 0,10mm ventilspel. 1/8=0,10 och 1/6=0,12

*/ ?>
Nyheter
MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Svensk auktion med tävlingshojar

Det svenska företaget Antiq...

Officiella: Harley-Davidsons 2026-nyheter

Efter att Cruiser-programme...

WP kliver in i bromsvärlden – lanserar helt nya bromssystem

WP har länge varit synonymt...

Back