Ventilkontroll på börjad

Oj, låter bekant det där från igår kväll. Jäklarna vad man får montera och demontera
om man inte får det rätt på första försöket... :huvet

Till trådskaparen, Lycka till :)

Jag tycker du skötte dig fint även fast du ojade dig och suckade tungt.
Blev ju kalas till slut! :tummenupp

Nu kommer din 10000:- kawa gå som om den var ny!

Bravo, nu är hälften rätt!:D :hihi

Ledsen att jag är jobbig, menar inget illa egentligen... Tyckte bara att det var ett så oerhört bra exempel på hur särskriven en mening kan vara...:rolleyes: Sen att du korrigerade hälften var också ganska roligt:D

Är du drågad? förstår inte vad du menar.
när man skriver snabbt kan det bli så i bland, är inte så noggrann av mej.
skriv någon info i stället för massa klagande

Kamikaze kid

Tack för all info

Är du drågad? förstår inte vad du menar.
när man skriver snabbt kan det bli så i bland, är inte så noggrann av mej.
skriv någon info i stället för massa klagande

Kamikaze kid

Tack för all info

Nix, inte ett dugg. Ventilkontroll är ett ord, och det är rätt nu. Men påbörjad ska också vara ett ord, och det är inte korrigerat. När man har en mening bestående av två stycken sammansatta ord och lyckas särskriva båda, då har man enligt min mening lyckats särskriva så mycket det bara går. Och det tyckte jag var lite kul:) Jag klagar inte, folk får väl skriva hur de vill. Tyckte som sagt bara att det var lite roligt:)

Någon info har jag tyvär inte då jag aldrig pysslat med de här motorerna, men lycka till ändå:tummenupp

Mvh Bushido.

Hur ofta behöver man justera ventilspelet?
Inte enligt serviceintervall, utan när man plockat ner motorn och mäter...hur ofta är ventilspelet fel och man behöver justera (på en nyare sporthoj)?

Så ja då har man gjort en kontroll av ventilerna

resultatet blev 1st avgasventil & 1st insugsventil under marginalerna

krav
insug: 0,13-0,19
avgas: 0,19-0,25

resultat :

insug 1st 0,12
avgas 1st 0,18

så vad jag fattar har spelet krympt & inte ökat?
skulle det kunna förklara mina onormala motor ljud eller krävs det större skillnader?

Fråga lyder : behöver jag göra något & kan det orsaka ljud när det är så nära gränsen

Övrigt låg det nära gränsvärdena både upp & ner (litet & större spel alltså)

Knappast därifrån dina oljud kommer ifrån.
Att spelen minskar beror på att ventilen sliter ner sig, inget att oroa sig för i ditt fall, det var ju så lite.

Nae där ligger inte problemet

Hur låter missljudet? När försvinner det? Var låter det ifrån?

Sitter de samma kamkedjesträckare i dom där som cbr600/1000???

Knappast därifrån dina oljud kommer ifrån.
Att spelen minskar beror på att ventilen sliter ner sig, inget att oroa sig för i ditt fall, det var ju så lite.

ni andra som gjort ventilbyte?
hur mycket över/under gränsen har era hojar legat på, när ni känt att det är på tiden att göra något
när blir det farligt/skadligt för motorn

vad är det som händer?
mindre hk, svårstartad, inget, kolvarna flyger, binladen blir rik?

HHHÄÄÄÄLLLLPPP

Nae där ligger inte problemet

Hur låter missljudet? När försvinner det? Var låter det ifrån?

Sitter de samma kamkedjesträckare i dom där som cbr600/1000???

det försvinner när vinden tar över
låter från motorn/var vet jag ej, endast kall
inget på tomgång eller varv utan bara vid hård belastning vid kall motor 1,2 sedan blåser det för mycket för kunna höra

Last edited:
ok eftersom ventilspelet ligger så nära gränsen får jag väl säga att felet förmodligen inte ligger där men hur är det med kamkedjan då?

kamkedjesträckarn har ca en halv cm kvar att gå men tycker kedjan borde gå i en rak linje upp ,tycker den gå först in sedan ut igen, precis som om den är för mycket spänd pgr av kedjan sträckt sej över gränsen, vad tro ni, ser det normalt ut

Bifogat

• DCAM0027.JPG
    DCAM0027.JPG
    73.4 KB · Visningar: 77
  • DCAM0036.JPG
    DCAM0036.JPG
    70.2 KB · Visningar: 73
ok eftersom ventilspelet ligger så nära gränsen får jag väl säga att felet förmodligen inte ligger där men hur är det med kamkedjan då?

kamkedjesträckarn har ca en halv cm kvar att gå men tycker kedjan borde gå i en rak linje upp ,tycker den gå först in sedan ut igen, precis som om den är för mycket spänd pgr av kedjan sträckt sej över gränsen, vad tro ni, ser det normalt ut

Kika i verkstadshandboken så hittar du hur lång kedjan får vara innan den skall bytas.

Snor tråden med en liten snabb fråga. Har lite för dålig upplösning på bladmåttet märkte jag. Får skaffa ett bättre. Tills dess: Typ alla ventiler på min CBR900RR tycks vara max 0,02-0,03mm för tight. Måste det åtgärdas eller klarar man sig en säsong till?

Snor tråden med en liten snabb fråga. Har lite för dålig upplösning på bladmåttet märkte jag. Får skaffa ett bättre. Tills dess: Typ alla ventiler på min CBR900RR tycks vara max 0,02-0,03mm för tight. Måste det åtgärdas eller klarar man sig en säsong till?

Ökar du värmen i garaget 3-4 grader så blir säkert spelet bra.
Kan faktiskt ha betydelse!

Är du säker på att bladmåttet är helt perfekt?

Mats

Det tycker jag är ok.
Min preppade CBR 900 kördes betydligt tightare för att få max lyft ur kammen.
Och den gick oftast på fullt på bankörningat( tyckte jag i alla fall)
Så du behöver inte oroa dig.

Hade det varit tex en Kawa så vore det värre då en del av dessa går ner sig relativt fort.

Ökar du värmen i garaget 3-4 grader så blir säkert spelet bra.
Kan faktiskt ha betydelse!

Är du säker på att bladmåttet är helt perfekt?

Mats

Det är ett varmgarage så jag står i alla fall inte i -5 grader, men det ligger ju nåt i det du säger antar jag.

Nej. Bladmåttet är nog inte perfekt. Jag köpte det för 40kr på OKQ8 men det är å andra sidan helt nytt så det är inte skadat. Jag antar att det inte borde visa helt galet ändå. Däremot är ju upplösningen alldeles för dålig. Får jag in ett 0,10 kan jag säkert få in ett 0,13 också, så jag tänkte bege mig på jakt efter bladmått med ordentlig upplösning idag så får vi se om vi lyckas hamna i intervallet.

Nyheter
Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Back