Ventilkontroll och justering

Alle_gbg

Ny medlem
Gick med
2 May 2009
Hoj
Thundercat -98
Goddag alla Avancez åkare,
är det någon av er med en yamaha som har såväl kontrollerat som sjusterat ventilerna på den? min börjar närma sig nästa service och den inkluderar att man gör just detta och att man skallshimsa om ifall det är fel.

hur svårt är det? lätt att det blir fel med kamaxlarna eller något dylikt?

/Alex

Hallå!

Kör inte yamaha men väl en kawasaki som jag gjorde koll och justering på i våras. Med lite mekvana och en haynesmanual är det inte särskilt svårt. Det tar dock lite tid. Kamaxlar och vevaxeln har tydliga markeringar så det är rätt lätt att få allt att sitta som det ska efteråt. Det som är besvärligt är väl att det är rätt trångt med motorn i ramen men det går!

/Roger

aha där ser man. då återstår ju bara funderingen kring om man behöver några special bladmått eftersom de verkar vara 0.01 noggranhet och inte 0.1 eller 0.05 som standard bladmåttssatserna innehåller ? sen så undra om man behöver smörja eller göra något speciellt med lagrena till kammarna eller byta skruvarna/bultarna till överfallen pga sträckning?

Hur var det på din gällande detta R0ger? förresten har du fått ihop hojen efter kollisionen?

läste helt fel, stog 26,660mi och inte 2400mil. dvs ventilshysstering först vid 4200mil :D eller egentligen 42månader. ivilket fall som helst så skjuterjag på detta minst en sesong till. tack iaf

För mig var det så pass stort intervall så jag gick lite på känn och klarade mig med biltemas mått :)

Jodå hojen rullar igen, lite nedplockad i helgen för jag byter bakram men nästa vecka kör jag nog till skolan om det är vettigt väder :banana

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon