Ventilknack

crm

HONDA
Gick med
17 Aug 2003
Hoj
GSXR 1000 -06
Drog ur hojjen på en raka och när jag slog av rasslade det till.
På tomgång låter det ingenting men när jag börjar gasa lite så börjar det "knacka/skramla" tycker det låter som att det kommer ifrån toppen.

Den startar utan problem och går lugnt och fint på tomgången.
Har Byggt om oljepickuppen så funderar om de kan vara något med den att den sugit luft när jag varvade ur den som mest. Och att det i sig har skadat ventilerna?

Har inte rivit isär den än tänkte börja med det imorgon. Tänkte göra ett litet filmklipp men vet inte om jag är så sugen att ha den igång så att något värre sker.

Kan det vara ventilerna eller kamkedjespännare eller något i dem regionerna eller skulle han gå mkt sämre/svårstartad eller så? Eller vad hade ni gissat på.

alla tips är välkomna,

Nu ska jag bryta mot reglerna här och "tro" en sak. Med tanke på att du ville ha alla tips.
Skulle kunna vara ett ventilsäte som släppt, fast då borde det knacka hela tiden... :)

Ett av dina tändstift sitter löst, grenrörspackningen eller toppackningen läcker?

Du bör lyfta på ventilkåpan och ännu hellre toppen för att veta - och inte bara tro vad som knasar.

Ombyggd oljesump och sen konstiga ljud.

Skulle gissa på att du inte fått olja och rasat ett lager eller flera.

Lyfte ventilkåpan och allting ser ut som det ska där. Lade i högsta växeln och snurra bakhjulet å de såg bra ut. Som sagt hojjen startar å går som han ska så det borde inte vara något knas där uppe egentligen.

Tändstiften satt som dem skulle.

Imorn tar ja ner oljetråget och inspekterar.

Vilket vilka lager tror du det isåfall skulle varit som möjligtvis kan ha skurit?

IMG_20120424_160700[1].jpg

ser det helt galet ut? måste jag svetsa om tråget och förlänga pickuppen?

Var guldglimmer i tråget. Så får riva isär skiten.

3ans vevlager...

Töm ur oljan och kolla efter guldglimmer.
Tyvärr inget att glädjas över om det glittrar vackert i oljan.

Du får gärna förklara lite...
Gissning (och du blev kung) eller ?
Är 3an en svag punkt när det gäller smörjningen på gixxer i allmänhet eller...

Vid Motorrads test med GSX-R 1000 på Nardobanan våren 2010 kom 3an vevstake ut genom vevhuset.....

Crm, hade du fyllt på med mera olja eller bara kört med ombyggd pickup?

Vid Motorrads test med GSX-R 1000 på Nardobanan våren 2010 kom 3an vevstake ut genom vevhuset.....
Om jag inte miss minner mig så rasar väl just 3ans vevlager även på cbr900 om dom går utan olja..

Just 3ans vevlager rasar oftast på de japanska radfyrorna.
Teorier finns om varför men inget jag törs säga att "därför rasar just 3ans vevlager"
En teori är att när oljepickupen tappar oljan så blir det luft som blir ett "skum" och första lagret som får detta skum är 3ans, ja ramlagren får före men dom är lagrade på 5 punkter medan vevlagret minsann får klara sig själv och kollapsar!

Samtliga radfyror jag renoverat med skuren vev har 3ans vevlager gått på och samtliga som staken tittat ut genom blocket på är just 3ans stake.
Och det har blivit ett gäng genom åren.

Ska denna renoveras så måste vev och stakar bytas.
Finns inga ÖD lager och vevstakens storända är deformerad.
Att renovera veven landar på typ 4-6000:- minst och blir svagare än en original.
Har provat med varierande resultat.

-Kungen :crash

Det finns en ännu enklare förklaring till 3'ans ramlager - primärtransmissionen, dvs överföringen av motorkraften från vevaxeln till kopplingskorgen som försöker splitta motorn i en främre och bakre del.

Lånar denna tråd lite.
Har liknande symtom med min hoj, som visserligen är lite äldre. På tomgång och högre varvtal låter det ok. Men runt 4000 så uppstår det vibrationer och skrammel.
Skall byta olja snart. Om jag inte ser ngt glitter eller guldfärg i oljan, kan jag utesluta att något lager håller på att ge sig.

Hejsan. Vad åker jag troligtvis på att byta pga av det här förutom lager och alla packningar . Hur klarar veven sig har den blivit skev? Vevstakar och annat dom kan ha tagit stryk? Vad borde jag göra när jag ändå har isär motorn så grundligt. Ventiljusyering osv. Andra lager man kan byta ut när den ändå är isär osv.

Hejsan. Vad åker jag troligtvis på att byta pga av det här förutom lager och alla packningar . Hur klarar veven sig har den blivit skev? Vevstakar och annat dom kan ha tagit stryk? Vad borde jag göra när jag ändå har isär motorn så grundligt. Ventiljusyering osv. Andra lager man kan byta ut när den ändå är isär osv.

Kan troligen garantera att veven är körd och stakens storända oval.
Beg motor är billigare och snabbare alternativ.

Det är så pass alltså. Trodde de fanns ett litet hopp då han fortfarande gick som han skulle och så. Vad kostar en motor? Det är en 06 finns det några årsmodeller senare än det som passar? Hade jag inte haft världens segaste internet där jag är nu hade jag självklart kollat upp det själv.

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra