Ventilkåpepackning..

DaGaz

Snygg
Gick med
11 Jul 2003
Ort
I en idyllisk barrskog
Hoj
Hade en TLR..
Hej,

Har en TL1000R som jag har kontrollerat ventilspelet på. Dags att sätta på ventilkåporna igen.. Efter att ha passat in packningen ser kåporna ut som bifogad bild (den är från servicemanualen). :tungan

"Bölderna" på packningen sitter framför respektive kamdrev.. Dessa skall prepareras med någon som kallas "Suzuki Bond 1207B" enl manualen. Jag är med på att detta är någon seg massa som fungerar som klister (satt med det innan). Men vad kan man använda instället? Föreställer mig någon lämplig produkt från loctite? :va

Kan ju gå och läsa/gissa lite på flaskorna hos lokale loctite försäljaren men tänkte att det är lika bra & fråga då jag inte lär vara den förste som ställts inför detta - det är ju lite utsatt miljö.. värme, olja mm.. :)

Tack på förhand!
 

Bifogat

  • ventilkapa.jpg
    ventilkapa.jpg
    48.6 KB · Visningar: 98
Den där suzukibond historien är samma sak som permatex 1372... dvs. loctites gamla hederliga värmetåliga packningsgegga. Om jag inte minns fel stod det tom i verkstadsmanualen finstilt nånstans att det var samma sak!
 
Silwer skrev:
det går bra med vanlig tätningsmassa bara.
Sånt som används till bilar eller vad som helt.

Honken skrev:
Den där suzukibond historien är samma sak som permatex 1372... dvs. loctites gamla hederliga värmetåliga packningsgegga. Om jag inte minns fel stod det tom i verkstadsmanualen finstilt nånstans att det var samma sak!

Strålande! :tummenupp Man vill ju inte chansa å få riva eländet igen - det är ju sesong & allt.. funderade en sekund på att byta packningar osså vad tror ni? :confused: Ytterligare väntetid.. ser onödigt dyra ut osså. Har granskat dem och de ser krya ut .. gick dessutom att få bort tidigare packningsgukka.
 
ja den gamla massan ska du pilla bort helt, ersätt sen med din nya.
Man lägger alltid sådan massa där ytan på toppen viker av nedåt eller uppåt, lätt tat den vill svettas olja där annars.
 
DaGaz skrev:
Mm, ser ut att vara en ren packningsersättning..

Hittar inget klockrent men detta ser ju hyffsat ut:
http://www.loctite.se/int_henkel/lo...sprodukter|Loctite® 5926 - Blå silikontätning

Ska åka till lokale bil-reservdelsknallen imorgon och inventera sortimentet..

Har själv inga bra erfarenheter av dom där silikonbaserade kempackningarna... loctite 5923 heter det som jag använde när jag satte ihop min TL motor http://www.sternhammar.se/6/6-01.htm (bla då vid kamdrevsförsänkningarna på ventilkåpan) hade för mig att det hette 1372 men det kan hända att dom gjort om beteckningarna då lagret vi har på jobbet är några år gammalt...

Kan förövrigt säga att jag inte bytte dom där packningarna utan gjorde bara rent dom och satte tillbaks dom och det har inte läkt en oljedroppe sen dess...
 
Tack för alla tips.

Mätte inte ventilspelet förrän idag då det gick på halvfart igår, visar sig vara läge att schimsa så istället för att montera på ventilkåporna får jag lyfta kammarna och byta schims på samtliga de är tighta (de blir tydligen det på TL'arna) :mad: :huvet
Då kommer nästa gegga som skall på. Det står att jag ska ha "99000-25140: Suzuki Moly Paste" på kammen och motorolja i hållaren --- vad tar man då?

Måste bara berätta detta; Jag har alltså precis haft hojjen hos MC-handlaren för ventiljustering och 2400 milaservice (120 mil sedan). Efter detta frågade jag intresserat vad som var gjort. Visar sig att han endast bytt olja och enligt honom själv kontrollerat ventilspelet så fick jag byta stift, luftfilter etc själv!! :mad: Orkade inte bry mig om att låta honom göra det utan svalde det med en tanke om att han slipper några fler uppdrag från mig.

Då den varit känslig på av/påslag så skulle jag ändå synka TB'na och justera in TPS'en nu när vädret var kass. När ändå hojjen stod nerplockad tänkte jag att lika bra att kontrollera ventilspelet osså då jag fick dåligt förtroende för verkstan (man vill ju inte riskera att bränna ventilerna bara för att verkstan är slarvig)..

Dröm om min förvåning; 6 av 8 ventiler är utanför tolerans och 2 är på gränsen. Bak var det tex bara 0,05mm på insugen. Med tanke på hur varm den bakre cyllen går på TL ligger troligen då dessa öppna när värmen kommer eller?? :fatta!

Inte nog med det pluggen till generatorkåpan (den man öppnar för att vrida motorn) har de hat sönder.. Den är av aluminium och dragit den så hårt att insex sätet har blivit glappt.. Det har svettats lite olja där och istället för att byta oring har man idiotdragit den. Denna fick jag byta efter haft kåpan loss och tagit upp hålet för att passa en hylsa och mutterknackare.. :gnissla

Kommer givetvis kräva pengarna tillbaka och upprättelse.. blir så jädra pissed -- bara för att man ska vara så pilsk på att få stämpeln i boken..

Ni som kör Suzuki i Kalmar (finns ingen riktig Suzukiverkstad) vet säkert vem jag syftar på men jag nämner inga namn här..
 
Last edited:
Kan bara tillägga att jag hade en polare som är bra duktig mekaniker för att dubbelkolla att jag verkligen mätt rätt och han har kommit fram till samma sak..

:huvet
 
Ja fyfan vad tråkigt det är med verkstäder som gör kassa jobb och sen tar bra betalt och vägrar att erkänna nåt! Verkar vara alltför vanligt nuförtiden!? undra om vem fan som helst kan bli mc-mekaniker numera!? :va

På kammen och lagringarna är det bara att pensla på ordentligt med motorolja, det är ju bara för att den inte ska skära innan man fått upp olja till toppen!
 
Tänkte också kolla ventilspelet efter dåliga erfarenheter vid inlämning.
Därför undrar jag, brukar de inte vara några problem att få loss den gamla packningen oförstörd ?


andersbrink skrev:
Använd Biltemas svarta "high temp" silikonpackning för 50 spänn tuben.

Kollade i deras katalog, finns 2 st packningsilikon.
svart: tål temp upp till +250
röd: tål temp upp till +310

E den svarta mer lättarbetad eller ?

Hur varmt blir det där uppe egentligen :va ?

/ :Bugar
 
Packningen går aldrig sönder - om du nu inte klantar dig ordentligt. Det blir ca 120 grader som varmast. Den svarta syns mindre. Den brandgula ser amatörmässigt hempulad ut.

DiscoDuck IV skrev:
Därför undrar jag, brukar de inte vara några problem att få loss den gamla packningen oförstörd ?
 
DaGaz skrev:
Tack för alla tips.

Mätte inte ventilspelet förrän idag då det gick på halvfart igår, visar sig vara läge att schimsa så istället för att montera på ventilkåporna får jag lyfta kammarna och byta schims på samtliga de är tighta (de blir tydligen det på TL'arna) :mad: :huvet
Då kommer nästa gegga som skall på. Det står att jag ska ha "99000-25140: Suzuki Moly Paste" på kammen och motorolja i hållaren --- vad tar man då?

Måste bara berätta detta; Jag har alltså precis haft hojjen hos MC-handlaren för ventiljustering och 2400 milaservice (120 mil sedan). Efter detta frågade jag intresserat vad som var gjort. Visar sig att han endast bytt olja och enligt honom själv kontrollerat ventilspelet så fick jag byta stift, luftfilter etc själv!! :mad: Orkade inte bry mig om att låta honom göra det utan svalde det med en tanke om att han slipper några fler uppdrag från mig.

Då den varit känslig på av/påslag så skulle jag ändå synka TB'na och justera in TPS'en nu när vädret var kass. När ändå hojjen stod nerplockad tänkte jag att lika bra att kontrollera ventilspelet osså då jag fick dåligt förtroende för verkstan (man vill ju inte riskera att bränna ventilerna bara för att verkstan är slarvig)..

Dröm om min förvåning; 6 av 8 ventiler är utanför tolerans och 2 är på gränsen. Bak var det tex bara 0,05mm på insugen. Med tanke på hur varm den bakre cyllen går på TL ligger troligen då dessa öppna när värmen kommer eller?? :fatta!

Inte nog med det pluggen till generatorkåpan (den man öppnar för att vrida motorn) har de hat sönder.. Den är av aluminium och dragit den så hårt att insex sätet har blivit glappt.. Det har svettats lite olja där och istället för att byta oring har man idiotdragit den. Denna fick jag byta efter haft kåpan loss och tagit upp hålet för att passa en hylsa och mutterknackare.. :gnissla

Kommer givetvis kräva pengarna tillbaka och upprättelse.. blir så jädra pissed -- bara för att man ska vara så pilsk på att få stämpeln i boken..

Ni som kör Suzuki i Kalmar (finns ingen riktig Suzukiverkstad) vet säkert vem jag syftar på men jag nämner inga namn här..

Tycker du ska nämna konsumentverket för dem,att du inte har nåt emot o kontakta dem eller Sverker på plus borde ju ta upp nåt sånt om hur det fuskas på verkstäder.
 
andersbrink skrev:
Packningen går aldrig sönder - om du nu inte klantar dig ordentligt. Det blir ca 120 grader som varmast. Den svarta syns mindre. Den brandgula ser amatörmässigt hempulad ut.


Tack !

Skall ta det så försiktigt :) .
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top