Ventiljusteringsdags?

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
Speed Triple 1050 RS, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
På låga växlar i låg fart, hör jag ett tickande läte från motorn.
Svagt, men man är ju lyhörd för alla ljud motorn producerar.
Det avtar direkt vid ökat varvtal och inget känns onormalt vid gaspådrag eller släpp.

Det gäller då min CBR1000RR-06.
 
Svårt att säga exakt att det är det som tickar, men har hojen gått runt 4k mil så kanske det är dags att öppna upp och mäta lite ändå.

Det jag kan tänka annars är om sträckaren är lite slapp.
 
Det kan också vara grenrörspackningen som läcker avgaser.
Kan definitivt låta som ett litet tickande ljud.
Brukar minska ju varmare motorn är.
 
Om ventilsätet och ytan på ventilen som möter ventilsätet blir slitet så minska spelet. Då blir motorn tystare.

Om mekanismen som öppnar ventilen slits blir spelet större. Då kan det möjligtvis bli lite mer tickande ljud. Är det direktpåverkade ventiler. "Bara" ett shims mellan ventil och kammaxel så slits det nästan aldrig.
Är det stötstänger och vipparmar, (troligtvis inte) så kanske mekanismen slits fortare än ventilsätet.

Nja, troligtvis är det någonting annat du hör.

MEN, om det är någonting annat som hörs så kan det ändå vara så att ventilspelet blivit för litet. God ide att kolla ändå om du inte vet historiken på motorn.
 
Gjorde ventiljustering på min tiger härom helgen, en ventil låg på 0,04 när gapet ska vara inom 0,15-0,1. Tror aldrig någon kollat ventilerna innan på den och den har rullat 5200... :död Men nu går den som en dröm :tuttar
 
Gjorde ventiljustering på min tiger härom helgen, en ventil låg på 0,04 när gapet ska vara inom 0,15-0,1. Tror aldrig någon kollat ventilerna innan på den och den har rullat 5200... :död Men nu går den som en dröm :tuttar
Jag fick kollat ventilerna på min Triumph för en månad sedan, och de flesta insugsventiler låg på 0.05.
Och då var det kollat långt i förtid (ca 700 mil kvar).
Risk för brända ventiler eller annan motorskada, tur att jag lät kolla det.
Man kan med fog undra om förra ordinarie kontrollen verkligen utförts, om verkstaden bara kollat en eller två ventiler, eller om de fuskat helt.
 
På låga växlar i låg fart, hör jag ett tickande läte från motorn.
Svagt, men man är ju lyhörd för alla ljud motorn producerar.
Det avtar direkt vid ökat varvtal och inget känns onormalt vid gaspådrag eller släpp.

Det gäller då min CBR1000RR-06.
Det kan vara massa andra saker som låter men det skadar ju inte att kontrollera ventilspelen, och när du ändå är där och pillar så kan det vara en bra idé att byta till en manuell kamkedjesträckare.
 
Tackar för inputs.
Det är alltså enbart i låg fart/lågvarv, och när den är varmkörd.
Inga missljud vid acceleration eller i fart.
 
Back
Top