Ventiljusterings-program?

SilentPlanet

Hatar Gubbar Med Hatt
Gick med
17 Sep 2005
Hoj
Ktm 300 -13
Undrar om det finns ett program som räknar ut vilka shims jag ska sätta tillbaka
hade varit trevligt om man bara kunde ange vilket bladmått som gick in å ange storlek på nuvarande shims sen räknar den ut exakt på håret hur jag vill ha det :näsblod
eller jag kanske lever i framtiden hehe.

Honda cbr900rr -95 gäller det om det har någon betydelse.

Har en fråga som jag behöver svar på också.

När kamaxlarna ska på igen, är det meningen att vissa "notchar" ( rätta mig vad dom heter) ska trycka på ventilerna under installationen?
väldigt otydligt i boken men logiskt sett ser det ut som det då hur jag än vänder axeln så ligger någon emot.
i så fall förstår jag varför man ska dra bultarna halvt varv åtaget :gnissla

När kamaxlarna ska på igen, är det meningen att vissa "notchar" ( rätta mig vad dom heter) ska trycka på ventilerna under installationen?
väldigt otydligt i boken men logiskt sett ser det ut som det då hur jag än vänder axeln så ligger någon emot.

Förslag:

Skaffa en verkstadshandbok som steg för steg går igenom precis hur du ska göra - och INTE göra.

I verkstadshandböckerna finns det dessutom mycket enkla tabeller där du kan se precis vilken shimsstorlek du ska byta till.

såklart har jag en bok men det står inget om hur kamaxeln ska trycka ner ventiler under installationen
väldigt mycket hoppande i boken, men det är klart dom inte kan skriva allt, skulle bli en tjock bok :)

shimsningen är klar, så det blir nog fint. tack vare programmet gick det snabbt å smidigt.

Last edited:
Motorn skall vridas i rätt läge (TDC) enligt boken sen är det bara att skruva på skiten lite i taget, ofta enligt ett speciellt mönster för att få kammen på plats ordentligt. Nu har jag dock bara erfarenhet från bilar men det borde ju stå i din bok om det?

Japp några nickar kommer att trycka på ventilerna. Superviktigt att dra dom rätt, brukar vara typ inifrån och ut i en spiral. Du brukar dra i två eller tre steg (moment + moment + vinkel) eller liknande.

Tack joacimz för det svar jag letade efter :)

nickar heter det också kanske hehe, jo det står på godset vilken ordning det ska dras å även i boken..
ett halft-varv på varje bult i taget + moment i slutet.

härligt, då har jag att göra ikväll ;)

Nyheter
Nortons comeback

Norton gör en triumferande ...

Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...