ventiljusterings fundering

Okej, så när Hondas mekaniker säger att det tar 2-3 timmar så är det bara för att blåsa mig helt enkelt? Dålig stil! :mad:
Precis blivit av med jobbet också, så man lägger gärna inte ut för mycket till såna giriga gubbar just nu.

Så, åter till min fråga: Någon som bor i, eller i närheten av, Eskilstuna som vill tjäna två plattor öl (lagom till midsommar) mot att hjälpa mig med detta? :)

Ring eller maila..
bara å ta lös bakre ventilkåpan brukar vara en hel vetenskap..så totalt i tid så låter 2-3 timmar helt rimligt
 
Hur vet man när man ska göra en ventiljustering? Jag tänker på om man inte vet riktigt när förra justeringen gjordes.

Det vet man inte. Det är därför det ska inspekteras (och vid behov justeras) enligt intervall i servicebok/manual.

Du kan hitta folk som säger att man inte behöver fixa något förrän det börjar ticka/klicka/slamra/[valfritt ljud]. Dom har fel och bör avrättas.

Klickande ljud kan höras vid för stort spel, men det vanligaste och dessutom farligaste är att du har för litet spel. Visst kan man notera att hojen blir svårstartad när den är varm, men då riskerar man att skadan redan är skedd.

Jag tar ett ganska många timmar på mig när jag både kollar och justerar ventiler, men jag brukar å andra sidan göra det på vintern så jag har inte direkt någon brådska och passar på att kolla upp en massa andra saker, har man inte shims hemma måste man plocka med sig de som ska bytas till verkstad och byt-köpa mot nya (ofta halva priset om man byter in sina gamla)
 
Last edited:
När man ska fundera på en ventiljusterning:va

Vanlig vis börjar motorn att ticka,slammra när ventilspelet blir för stort.

Eller så blir hojen svårstartad vid varm motor för att ventilerna har inget ventilspel och står lite lite öppna och tätar inte till 100. sämre komp allså.:tummenupp

För stort spel mindre soppa in i motorn och mindre effekt:D

För litet spel Sämre komp mindre effekt:D
 
Last edited:
Vanlig vis börjar motorn att ticka,slammra när ventilspelet blir för stort.

För stort spel mindre soppa in i motorn och mindre effekt:D

Jo, min motor tickar, så antar att ventilspelet är för stort.

Känner fortfarande att jag inte är beredd på att ge honda-verkstaden 1600 - 2400 kr för att justera detta (snål, jag vet, men nyligen arbetslös :( ).
Dom tog inte in hojar heller först i slutet av augusti. Vill åka nu ju! haha :yoparty

Tanken får man bort på två röda (två muttrar), efter det så har man, enligt mitt tycke, rätt god plats att komma åt bakre ventilkåpan.
Men bor man i lägenhet utan varken garage, verktyg eller kunskap om just detta, så blir allt genast knepigare. :tungan

Så om någon bor i trakterna och vill göra en god gärning, så hör av er!
:Bugar

Tack för alla svar också!

mvh
åksugen dalmas i sörmland
 
Det är en V4:a....och då är det faktiskt mycket rimligt.

Okej. som sagt aldrig gjort det på hynda eller v motor så då litar jag på dig ;)

Ja snarare så att om man är van vid hur det skall låta så skall det höras ett visst tick. är det för tyst äre no good ;) För stort har jag bara fått på en gammel B23.
Jag har oftast haft för lite spel vid koll. Är väl ventilsätena som ger med sig eller hur ere?

Det vet man inte. Det är därför det ska inspekteras (och vid behov justeras) enligt intervall i servicebok/manual.

Du kan hitta folk som säger att man inte behöver fixa något förrän det börjar ticka/klicka/slamra/[valfritt ljud]. Dom har fel och bör avrättas.

Klickande ljud kan höras vid för stort spel, men det vanligaste och dessutom farligaste är att du har för litet spel.

Jag tar ett ganska många timmar på mig när jag både kollar och justerar ventiler, men jag brukar å andra sidan göra det på vintern så jag har inte direkt någon brådska, har man inte shims hemma måste man plocka med sig de som ska bytas till verkstad och byt-köpa mot nya (ofta halva priset om man byter in sina gamla)

Låter ju smutt med ventilkåpan. Våga öppna den och kolla med bladmått... :krama

bladmåtten på biltema kanske inte är bäst varken kvalite eller avvikelsemässigt men duger för att kolla med anser jag. dem är billiga.

Jo, min motor tickar, så antar att ventilspelet är för stort.

Känner fortfarande att jag inte är beredd på att ge honda-verkstaden 1600 - 2400 kr för att justera detta (snål, jag vet, men nyligen arbetslös :( ).
Dom tog inte in hojar heller först i slutet av augusti. Vill åka nu ju! haha :yoparty

Tanken får man bort på två röda (två muttrar), efter det så har man, enligt mitt tycke, rätt god plats att komma åt bakre ventilkåpan.
Men bor man i lägenhet utan varken garage, verktyg eller kunskap om just detta, så blir allt genast knepigare. :tungan

Så om någon bor i trakterna och vill göra en god gärning, så hör av er!
:Bugar

Tack för alla svar också!

mvh
åksugen dalmas i sörmland
 
Last edited:
TellyLe;4817531 Känner fortfarande att jag inte är beredd på att ge [B skrev:
honda-verkstaden 1600 - 2400 kr för att justera detta [/B](snål, jag vet, men nyligen arbetslös :( ).
Dom tog inte in hojar heller först i slutet av augusti. Vill åka nu ju! haha :yoparty

Vafan! :mad:

Har precis beställt tid till mitt skrälle, 2500kr för kontroll och ytterligare ca 2000kr om det ska justeras :gnissla
 
Vafan!

Har precis beställt tid till mitt skrälle, 2500kr för kontroll och ytterligare ca 2000kr om det ska justeras

Det skulle jag avboka om jag vore du!

Hör istället med någon polare eller polares polare, som kan lite om hoj-motorer.
Ska tydligen inte vara för svårt, eller ta för lång tid, att fixa detta själv.
Bara man har rätt prylar hemma och kunskap inom området.

För mig är det värre, känner INGEN med hoj här i trakterna, därför frågar jag i detta forum. Någon? :Bugar

Mvh
 
Vafan! :mad:

Har precis beställt tid till mitt skrälle, 2500kr för kontroll och ytterligare ca 2000kr om det ska justeras :gnissla
Så man kan räkna med en 2 papp om det behöver justeras. Skall lämna in min på 2400mila service och den innefattar ventilkoll. 4500 för denna service utan justering bara kontroll. :huvet Inte bra att vara arbetslös.
 
Va väl ett jefla gnäll! =) Precis som de flesta verkstäder jobbar förmodligen även mc mekarna på någon form av ackord = ett specifikt jobb har en specifik tidsperiod för debitering = får meken ihop prylarna snabbare än den angivna tidsperioden = mer dineros.

Min VFR räknar de på ca 2 timmar för justering/shimsa och det ska tydligen inte vara helt busenkelt på den vilket jag hört både från verkstad och glada hemmapulare.

Visst de kunde sätta en timma som specifik tidsperiod för jobbet, sen ska ni få se på stressmek och förmodad kvalitet därefter :D Vissa jobb stämmer bra överens med tidsperioderna andra inte och det kan vara åt båda hållen.
 
Det skulle jag avboka om jag vore du!

Hör istället med någon polare eller polares polare, som kan lite om hoj-motorer.
Ska tydligen inte vara för svårt, eller ta för lång tid, att fixa detta själv.
Bara man har rätt prylar hemma och kunskap inom området.

Kollade ventilspelet själv förra sommaren, det är hyggligt enkelt iaf på gixxern, men med lägenhet utan garage är det ganska struligt.
Behövs det justeras verkar det vara ett jävla bök med resor tur o retur för att shoppa shims.

Sen är det trevligt med ett kvitto på ventilspelsfix.
(och slippa fundera på om man gjorde rätt)
 
Behövs det justeras verkar det vara ett jävla bök med resor tur o retur för att shoppa shims.

Hehe.. Jo, det är sant. Och jag vill gärna inte köra den med tickande ventilspel. Med andra ord, dom behövs nog justeras. :)

Jag får låna min grannes garage, om det behövs, kan vara värt att nämna.

Så kom och hjälp mig någon, så får ni två plattor öl som tack, eller en femhundring rätt ner i fickan (välj själv)! Mutor brukar funka när man har brist på goda meck-vänner i trakterna. hahaha :banana

mvh
 
Suttit här och läst tråden med priser hit och dit och kom att tänka på hur jag kunde trösta er lite:

Var glada att ni inte har en Ducati, speciellt inte en 4-ventilare. Mekanikern skulle inte ens plocka fram bladmåttet för pengarna ni nämner. :D

Ska själv boka en ventilkoll på min Suzuki nästa vecka, är ju bara en cylinder så jag hoppas det blir humant, största mecket är ju att komma ner till den, tankar och diverse fanstyg ska ju bort. Det är väl oftast det som tar tid på en verkstad gissar jag. Själva kollen går väl rätt snabbt men vissa modeller kräver rätt friskt med demontering innan.
 
Ska själv boka en ventilkoll på min Suzuki nästa vecka, är ju bara en cylinder så jag hoppas det blir humant, största mecket är ju att komma ner till den, tankar och diverse fanstyg ska ju bort. Det är väl oftast det som tar tid på en verkstad gissar jag. Själva kollen går väl rätt snabbt men vissa modeller kräver rätt friskt med demontering innan.

Ang. dr BIG så har för mig att man kommer åt ventilerna genom små luckor på ventilkåpan o justingen görs med skruv o inte schims. Så det BORDE vara billigt!
 
Ang. dr BIG så har för mig att man kommer åt ventilerna genom små luckor på ventilkåpan o justingen görs med skruv o inte schims. Så det BORDE vara billigt!

Åfan, låter ju trevligt om det stämmer. Ska fördjupa mig lite i servicemanualen som kvällslektyr.
Tackar för tipset.
 
Vart köper man shims billigast då?
Gärna på webben :)

Ofta är problemet att man inte är riktigt säker på vad man ska ha, även då jag varit noga med att mäta så får jag byta en-två shimsbrickor när jag kontrollerar efteråt. Jag har bytt shimsbrickor på beviks i linköping, det är smidigt men jag tycker det är dyrt. 50 spänn för att byta en bricka mot en annan när det kostar 35-40 kr att köpa över nätet.
Egentligen skulle man ha ett kit med de vanligaste men det är ju inte gratis. Vet man att man ska ha samma hoj kvar så man kommer använda samma sorts shimsbrickor länge kanske det är lönt att köpa ett kit.

/Karl
 
Okej, verkar inte som jag hittar någon som vill hjälpa mig att justera ventilerna, så tänkte försöka själv, då det inte ska vara för svårt enligt vissa. :)

Har aldrig justerat ventilerna förut, så tar gärna emot tips om vad som gäller. Äger alltså en Honda VF 750 F -83, så behöver inte veta massa fakta om hojar som inte är lika konstruerade. :tungan

Verktyg?
Mått?
Vart köper man bladmått?
Bra att veta?


Tack på förhand!
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top