Ventiljustering???

Ludde skrev:
Jaja, jag vet... Snart blir det 4 nya fina ventiler...
Kollat så mkt just pga den där jävla ventilen som knackar in sig, annars vet jag att det ju inte behövs såååå ofta...

Ha de gôtt!


ok.. måste man byta alla då eller? vad kostar ventiler o säten?
kan ju va bra o veta.. o hur vet man när kamkedjen behöver bytas?
 
ozto skrev:
ok.. måste man byta alla då eller? vad kostar ventiler o säten?
kan ju va bra o veta.. o hur vet man när kamkedjen behöver bytas?

Nä, det behöver du inte, men på min är alla ventilerna rätt slitna så det är lika bra att byta alla...

Ventiler ligger la på runt 300:- för avgas vad jag kommer ihåg... Och har för mig att jag har hört runt 900:- för insug... Insugsventilerna är ju i titan så dom blir endel dyrare...

Ha de gôtt!
 
Tänkte bidra med det lilla jag vet om KTM. Jag har pillat på två toppar (senast ikväll), olika årsmodellet, båda topparna ha haft ventilsäten där fräsvertyget från fabrik varit trasigt och gjort refflor i ventilsätet vilket inneburit att ventilerna bara får 1/4 av tätningsytan mot normalt - men det riktigt allvarliga är att värmen inte avleds korrekt. Insugsventilerna har varit värst. Får ni justera ventilspelet alltför oftast i början av inkörningsperioden vet ni nu vad det förmodligen beror på.
 
andersbrink skrev:
Tänkte bidra med det lilla jag vet om KTM. Jag har pillat på två toppar (senast ikväll), olika årsmodellet, båda topparna ha haft ventilsäten där fräsvertyget från fabrik varit trasigt och gjort refflor i ventilsätet vilket inneburit att ventilerna bara får 1/4 av tätningsytan mot normalt - men det riktigt allvarliga är att värmen inte avleds korrekt. Insugsventilerna har varit värst. Får ni justera ventilspelet alltför oftast i början av inkörningsperioden vet ni nu vad det förmodligen beror på.

hmm lät lite för komplicerat för mig.. vad var det för hojjar?? vad menade du med fräsverktyg?? hur kollar man det då? å vad ska man göra åt det??
 
fattaliano skrev:
hmm lät lite för komplicerat för mig.. vad var det för hojjar?? vad menade du med fräsverktyg?? hur kollar man det då? å vad ska man göra åt det??

Fräsverktyget är en sk "mirrafräs" om jag inte tänker galet... En fräs som man använder när man fräser om ventilsätena. Man sticker ner en "centreringspinne" ner i ventilstyrningen och sen ställer man in skäret efter ventilstorleken och vinklar och grejer... Så skär den lite i sätet så att ventilen får en jämn och fin tätningsyta.

Om du nu har taskig passning mellan ventil/säte så får man snacka med nån som kan detta med att fräsa säten (tex andersbrink) eller nån annan renoverare/trimmare. Så fräser dom sätet så det blir jämn och bra tätningsyta.

Ha de gôtt
 
Ludde skrev:
Fräsverktyget är en sk "mirrafräs" om jag inte tänker galet... En fräs som man använder när man fräser om ventilsätena. Man sticker ner en "centreringspinne" ner i ventilstyrningen och sen ställer man in skäret efter ventilstorleken och vinklar och grejer... Så skär den lite i sätet så att ventilen får en jämn och fin tätningsyta.

Om du nu har taskig passning mellan ventil/säte så får man snacka med nån som kan detta med att fräsa säten (tex andersbrink) eller nån annan renoverare/trimmare. Så fräser dom sätet så det blir jämn och bra tätningsyta.

Ha de gôtt

ok förstår vad du menar!! men hur ska man veta att man har det då? finns det några speciella symptom?? man tycker ju att en hoj som gått ca 20 timmar inte ska behöva göras sånna där saker med eller har jag fel?
 
fattaliano skrev:
hmm lät lite för komplicerat för mig.. vad var det för hojjar?? vad menade du med fräsverktyg?? hur kollar man det då? å vad ska man göra åt det??

Det absolut första du ska göra är att kolla ventilspelet. Är det för tajt är risken stor att det finns ett inbyggt problem från fabrik. Ett komptest bör ge en första indikation. En leakdown-test avslöjar det definitivt. Det är snabbt åtgärdat hos en motorrenoveringsfirma som har MIRA-fräs eller en vanlig hederlig gammal stenslip eller Neway-fräsar (de flesta har sådana verktyg). Det är bara sätet som behöver fixas. Ventilen slipar du sen in lite lätt med ventilslippasta bara för att verifiera att det är 100, dvs om du får en matt yta över hela sätesytan.
 
andersbrink skrev:
Det absolut första du ska göra är att kolla ventilspelet. Är det för tajt är risken stor att det finns ett inbyggt problem från fabrik. Ett komptest bör ge en första indikation. En leakdown-test avslöjar det definitivt. Det är snabbt åtgärdat hos en motorrenoveringsfirma som har MIRA-fräs eller en vanlig hederlig gammal stenslip eller Neway-fräsar (de flesta har sådana verktyg). Det är bara sätet som behöver fixas. Ventilen slipar du sen in lite lätt med ventilslippasta bara för att verifiera att det är 100, dvs om du får en matt yta över hela sätesytan.

vad är ett leak down test då? å var gör man det?
 
fattaliano skrev:
vad är ett leak down test då? å var gör man det?

"läcka ner" beskriver precis vad det är fråga om. Vätska (t-doja eller nåt) som man häller uppe i toppen och ser om det läcker ner i cylindern via de stängda ventilerna. Görs hemma i garaget ;) Inget jag gjort själv, men jag misstänker att man bör plocka bort toppen (och kanske även cylindern) för att komma åt och se något resultat. Anders kan säkert ge mer detaljer...
 
Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Back
Top