Ventiljustering

Storfot

Torque of The Devil
Gick med
11 Oct 2009
Ort
Wall-Entuna
Hoj
TL1000R
Är cykeln gammal så kan ju bultarna också vara rätt gamla och sträckta, då kan dom nog gå av rätt lätt, om du helt enkelt inte märkte "klicket" från momentnyckeln då?

Du kan ju prova att skruva ur med en skruvmejsel, den vart nog inte helt plan där den bröts av utan någon "skarv" kanske det finns att greppa tag i? :)
 

Xtrm

Ninja
Gick med
22 May 2007
Ort
Mld
Hoj
Kawasaki ZX-636R 2004, Kawasaki ZX-6R 1999, Honda "Bobber" 400CB 1983, Yamaha YZF426 2001, Minimoto "Sport" 49cc
Är cykeln gammal så kan ju bultarna också vara rätt gamla och sträckta, då kan dom nog gå av rätt lätt, om du helt enkelt inte märkte "klicket" från momentnyckeln då?

Du kan ju prova att skruva ur med en skruvmejsel, den vart nog inte helt plan där den bröts av utan någon "skarv" kanske det finns att greppa tag i? :)

Nä, det var bara ett klick vilket jag först trodde kom från nyckeln...men det visade sig ju att skruven gått av. Men när nyckeln börjar klicka betyder det väl att den inte drar mer? Man kan dra så mycket man vill men inget händer, den kuggar bara över vilket frambringar klicken?
 

LiveWire

LiveWire
Gick med
27 May 2009
Ort
Luleå
Hoj
Yamaha FZ1-N Yamaha FZR1000 Yamaha XJ400
Nä, det var bara ett klick vilket jag först trodde kom från nyckeln...men det visade sig ju att skruven gått av. Men när nyckeln börjar klicka betyder det väl att den inte drar mer? Man kan dra så mycket man vill men inget händer, den kuggar bara över vilket frambringar klicken?

Finns olika momentnycklar. På min vrider sig bara huvudet när den klickar och man kan fortsätta dra.
 

Storfot

Torque of The Devil
Gick med
11 Oct 2009
Ort
Wall-Entuna
Hoj
TL1000R
Nä, det var bara ett klick vilket jag först trodde kom från nyckeln...men det visade sig ju att skruven gått av. Men när nyckeln börjar klicka betyder det väl att den inte drar mer? Man kan dra så mycket man vill men inget händer, den kuggar bara över vilket frambringar klicken?

Det beror lite på hur den är byggd tror jag, det är nog inte alla som fungerar så utan bara klickar men kan fortsätta dras ändå.
 

dominator91

Sporthojsnörd
Gick med
19 Feb 2009
Ort
göteborg
Hoj
GSX 1100 F 92, BMW F650GS Dakar, Vespa GTS300Ie
Alla mina är sådana att huvudet bara vrider sig ett klick. Sedan kan man dra hur mycket som helst efter det.

Edit: När jag själv skulle göra detsamma första gången tänkte jag att det är gott att ha/få en riktig meks första tanke om motorn så jag lämnade in den. När jag hämtade ut hojen hade han satt in fem st helicoil i toppen. Då var jag rätt nöjd att jag lämnade in den. Det hade inte jag fixat själv med motorn i ramen...
 
Last edited:

Xtrm

Ninja
Gick med
22 May 2007
Ort
Mld
Hoj
Kawasaki ZX-636R 2004, Kawasaki ZX-6R 1999, Honda "Bobber" 400CB 1983, Yamaha YZF426 2001, Minimoto "Sport" 49cc
Alla mina är sådana att huvudet bara vrider sig ett klick. Sedan kan man dra hur mycket som helst efter det.

Edit: När jag själv skulle göra detsamma första gången tänkte jag att det är gott att ha/få en riktig meks första tanke om motorn så jag lämnade in den. När jag hämtade ut hojen hade han satt in fem st helicoil i toppen. Då var jag rätt nöjd att jag lämnade in den. Det hade inte jag fixat själv med motorn i ramen...

Fem st vad sa du?

Ger mig ner igen och försöker få ur skruvänden...wish me luck.
 

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
På båda mina momentnycklar måste man omedelbart sluta dra då det säger "klick".
Lycka till med resterna av skruvjäveln!
 

Xtrm

Ninja
Gick med
22 May 2007
Ort
Mld
Hoj
Kawasaki ZX-636R 2004, Kawasaki ZX-6R 1999, Honda "Bobber" 400CB 1983, Yamaha YZF426 2001, Minimoto "Sport" 49cc
På båda mina momentnycklar måste man omedelbart sluta dra då det säger "klick".
Lycka till med resterna av skruvjäveln!

Jag var beredd på detta men det första som klickade var skruven...

Nu har jag haft isär och skruven har gått av precis i höjd med hålet...finns inte en chans att få tag i den. Vad i fan gör jag nu? Frustrationen gror sig enorm känner jag... Antar att den måste borras ur vilket betyder att motorn helst ska tas isär och göras ren etc, etc, mm mm i all jävla oändlighet...



Skjut mig.
 

MagicMotion

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2009
Ort
norrort
Hoj
SXV 550 -08
slå ett litet spår i bulten och knacka runt den försiktigt tills den har kommit upp en bit.. Troligtvis sitter den inte så hår du då redan haft loss den..

Alternativ nr 2, ge dig på bulten med en grispitt, borra ett litet hål i bulten och försök att pitta ur den..

Skiter det sig är det bara att borra ut hela bulten, detta gör lättast i steg för att inte skada blocket, inge kul med hål ur centrum.. Det är här helicoil kommer in i bilden. eller snarare en gäng insats då helicoil är ett märke.

lägg en trasa runt hålet där du borrar och täck över motorn ordentligt så kan du göra det på plats. för att hålla det rent från spån så underlättar det med en magnet samt tryckluft. har du ingen kompressor funkar tryckluft på burk i värsta fall..

Personligen satte jag i helicoil i samtliga skruvhål i toppen senaste jag öppnade en motor. de är bra mycket starkare än aluminiumet i toppen = no worries.

Det här fixar du lätt! e inte långt kvar nu! o tänk på hur mycket du har lärt dig under resans gång!

Meckar man är tyvärr detta vardag. Jag säger inte att det händer varje gång med det händer..
Min senaste resa slutade med en specialborr, en låååång jävel för 300 spänn för att borra ut bulten man spänner kedjan med på hojen. lagom kul.. men iaf ett verktyg och en erfarenhet rikare. :)
 

Xtrm

Ninja
Gick med
22 May 2007
Ort
Mld
Hoj
Kawasaki ZX-636R 2004, Kawasaki ZX-6R 1999, Honda "Bobber" 400CB 1983, Yamaha YZF426 2001, Minimoto "Sport" 49cc
Knackat spår i skruven och försökt att dra med mejsel...försökt att knacka runt den. Den rör sig inte. Kommer knappast åt med en borr i det utrymmet heller... FAN! Jag orkar inte...att en jävla m6 ska ställa till med så jävla mycket skit! Helvete. Vette fan vad jag ska göra, lutar åt att jag lämnar bort det nu...

Ingen kunnig som rör sig i Mellerudstrakten? Riksväg 45 mellan Karlstad - Göteborg i dalsland. :gnissla Kom förbi och hjälp mig...min gräns är nådd.

Tur det är helg snart... :fyllisar
 

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Du får en jäkla massa empati från mig men det hjälper ju inte...

Vräk på oändliga mängder WD40 eller motsvarande innan du somnar. Inled nästa försök med att knacka på skruvresterna, lätt och många gånger så den släpper taget om gängorna. Sedan kan du försöka igen.

En liten fråga: Du glömde ingen bricka vid monteringen? Är alla skruvarna lika långa? Låter ju nästan som att skruven bottnat för dig, annars brukar de inte sitta så jäkla hårt.

Om du ska utföra något bearbetande som borrning, rekommenderas att du har en massa fett på verktyget så att spånor fastnar där. Åsså övertäckning enligt tidigare skribent.
 

Xtrm

Ninja
Gick med
22 May 2007
Ort
Mld
Hoj
Kawasaki ZX-636R 2004, Kawasaki ZX-6R 1999, Honda "Bobber" 400CB 1983, Yamaha YZF426 2001, Minimoto "Sport" 49cc
Du får en jäkla massa empati från mig men det hjälper ju inte...

Vräk på oändliga mängder WD40 eller motsvarande innan du somnar. Inled nästa försök med att knacka på skruvresterna, lätt och många gånger så den släpper taget om gängorna. Sedan kan du försöka igen.

En liten fråga: Du glömde ingen bricka vid monteringen? Är alla skruvarna lika långa? Låter ju nästan som att skruven bottnat för dig, annars brukar de inte sitta så jäkla hårt.

Om du ska utföra något bearbetande som borrning, rekommenderas att du har en massa fett på verktyget så att spånor fastnar där. Åsså övertäckning enligt tidigare skribent.

Inga brickor och alla skruvar lika långa... Gött skumt, känns faktiskt som jag nått botten (i dubbel bemärkelse). Fattar ingenting. Jag vräker på då och hoppas på det bästa, får väl ge det en sista chans när jag kommer hem från jobbet imorgon igen.

Borra blir nog svårt i det utrymmet som finns, känns inte som det finns någon chans att kunna borra rakt i skruven.

Nån som kan tippa på vad en verkstad skulle ta för att få ur skruven? Det är ju synd att säga att plånboken är tjock, stor anledning till varför jag gav mig på det här själv från första början.
 

MagicMotion

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2009
Ort
norrort
Hoj
SXV 550 -08
Du får en jäkla massa empati från mig men det hjälper ju inte...

Vräk på oändliga mängder WD40 eller motsvarande innan du somnar. Inled nästa försök med att knacka på skruvresterna, lätt och många gånger så den släpper taget om gängorna. Sedan kan du försöka igen.

En liten fråga: Du glömde ingen bricka vid monteringen? Är alla skruvarna lika långa? Låter ju nästan som att skruven bottnat för dig, annars brukar de inte sitta så jäkla hårt.

Om du ska utföra något bearbetande som borrning, rekommenderas att du har en massa fett på verktyget så att spånor fastnar där. Åsså övertäckning enligt tidigare skribent.


Bra tipps med fett på borren! Ska praktiseras nästa gång!

Släng upp en bild på hur bulten ser ut utan överfallet.

Kör du svinpitt så räcker det med ett litet hål.. gör inget om det inte är i dead center
 

Xtrm

Ninja
Gick med
22 May 2007
Ort
Mld
Hoj
Kawasaki ZX-636R 2004, Kawasaki ZX-6R 1999, Honda "Bobber" 400CB 1983, Yamaha YZF426 2001, Minimoto "Sport" 49cc
Har lyckats ragga upp en gammel mek som ska komma på söndag och kika lite på det åt mig. Han ska tydligen vara en jävel på att få ut avbrutna skruvar haha. Så i väntan på detta avvaktar jag, annars är risken att jag förvärrar något. Det vill jag ICKE!
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Bara ett litet påpekande kring diskussionen om Biltemas digitala skjutmått tidigare i tråden. Även om visningen sker i steg om 0,01 mm så är noggrannheten bara på 0,03 mm (Ur detaljbeskrivning: Noggrannhet: 0,03 mm. Upplösning: 0,01 mm).

Hoppas att det går väl med att få ur bulten.
 

Xtrm

Ninja
Gick med
22 May 2007
Ort
Mld
Hoj
Kawasaki ZX-636R 2004, Kawasaki ZX-6R 1999, Honda "Bobber" 400CB 1983, Yamaha YZF426 2001, Minimoto "Sport" 49cc
När får vi veta hur skruvdramat slutade?

Nu! Var så jävla trött på skiten så det blev ståendes efter jag köpte nya cykeln...började ta tag i det förra veckan igen. Skruven är urborrad, nya gängor gjorda och allt ihopskruvat (så när som). Ventilspelet stämmer efter ny mätning, helt otroligt. Grymt nöjd! :banana
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top