Ventiljustering

walid82

RR
Gick med
28 Apr 2010
Hoj
1999 Suzuki GSXR 600
tjena alla där ute.

jag har en suzuki gsxr 600 98 års model och funderar göra en ventiljustering snart mc har gått 2300mil. vet någon vad det kan kosta eller en bra verkstad i skåne.

tacksam för alla svar.
:tungan

Justering är inte alls säkert att det är nödvändigt, men att kolla spelet bör du göra ja. Det kostar ca 20 kr (bladmått på Biltema) och en förmiddag i garaget. Verkstandshandbok finns att "köpa" på nätet och sen är det bara att lossa tanken, luftburken och ventilkåpan, inget du behöver lämna in för!

Justering är inte alls säkert att det är nödvändigt, men att kolla spelet bör du göra ja. Det kostar ca 20 kr (bladmått på Biltema) och en förmiddag i garaget. Verkstandshandbok finns att "köpa" på nätet och sen är det bara att lossa tanken, luftburken och ventilkåpan, inget du behöver lämna in för!

tjena jag har haynes verkstadsbok men den är på engelska lite svårt att fatta allt dom menar. jag är desutom ingen proffs mekare så då är man lite rädd att något ska gå sönder. :brinnerup

tjena jag har haynes verkstadsbok men den är på engelska lite svårt att fatta allt dom menar. jag är desutom ingen proffs mekare så då är man lite rädd att något ska gå sönder. :brinnerup
På SRAD'arna är det svårt att ha sönder något om man bara ska kolla ventilerna :)
1. Bort med tanken, det räcker med att ta bort sadeln, lossa tanken ifram och bara fälla upp den.
2. Bort med luftburken, en skruv fram och en gummimuff vid varje fugge, en skruv till varje par (höger/vänster), nås från sidan.
3. Bort med ventilkåpan, va försiktig med gummipackningen bara.
4. Mät spelet på dom ventiler där kamloberna står uppåt, när dom är mätta är det bara att lägga i sexan och vrida motorn med bakhjulet och mäta resten. På insugsventilerna ska du ha 0,1-0,2mm spel, på avgas ska du ha 0,2-0,3mm spel.
5. Skruva ihop allt i omvänd ordning!

Lycka till :tummenupp

På SRAD'arna är det svårt att ha sönder något om man bara ska kolla ventilerna :)
1. Bort med tanken, det räcker med att ta bort sadeln, lossa tanken ifram och bara fälla upp den.
2. Bort med luftburken, en skruv fram och en gummimuff vid varje fugge, en skruv till varje par (höger/vänster), nås från sidan.
3. Bort med ventilkåpan, va försiktig med gummipackningen bara.
4. Mät spelet på dom ventiler där kamloberna står uppåt, när dom är mätta är det bara att lägga i sexan och vrida motorn med bakhjulet och mäta resten. På insugsventilerna ska du ha 0,1-0,2mm spel, på avgas ska du ha 0,2-0,3mm spel.
5. Skruva ihop allt i omvänd ordning!

Lycka till :tummenupp

tack för beskrivningen men en liten fråga
hur ska jag veta vilka som är insugsventilerna och vilka som är avgas.
:)

tack för beskrivningen men en liten fråga
hur ska jag veta vilka som är insugsventilerna och vilka som är avgas.
:)
Jag kunde inte sagt det bättre än Jippo :tummenupp

Det ska väl tilläggas att bladmåtten ska gå lagom tungt att få in. Glider det för lätt så är bladmåtten för tunna, får du ta i med våld för att få in dom är dom för tjocka.

Nyheter
Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard