ventiljustering?

Tom Olsson

Hojåkare
Gick med
30 Dec 2008
Hoj
2001 Kawasaki zx6r
Jag har en Kawa zx6r -01 som nu gått 1200 mil och enligt servicen så ska det bland annat vara ventiljustering på denna.
Är det någon här som kan tipsa mig hur det går till?
Hojjen står i friggeboden tillsammans med en KLR-650 som även skulle vilja bli ompysslad innan snön tinat bort.
Jag har sedan tidigare en komplett bilverkstad i garaget med det mesta i verktygsväg som överhuvudtaget finns, förutom datorinstrument.
Min fråga är hur omfattande detta är? Har endast kört hojjen 100mil och den går ganska bra, men jag hör ett litet tickande på ventiler då den står på tomgång.
Är det schimsning eller enbart skruvsjustering på denna modell?
Kanske någon på detta forum kan tipsa mig hur jag ska göra!
Mvh Tom :)

Börja med att kolla ventilspelet då vet du om det behöver justeras. Är nästan säker på att det är schims på den, om du har en nästan komplett verkstad för bil och har skruvat tidigare så borde det inte vara så svårt. Bara att mäta ventilspel och släppa på kammarna och kolla vad du har för storlek på schimsen räkna (brukar finnas omräkningstabell i servicemanualen) och köpa nya i rätt storlek. Lätt som en plätt, tar dock lite tid men du har ju hela vintern på dig.

Är inte helt säker på detta svar,men har för mig att dessa tar en evighet
att shimsa ventiler på

Blev varnad för att ta på sig sånt jobb

Tror kamöverfallen är i ett och samma stycke

Rätta mig gärna den som vet närmre

Peter

Är inte helt säker på detta svar,men har för mig att dessa tar en evighet
att shimsa ventiler på

Blev varnad för att ta på sig sånt jobb

Tror kamöverfallen är i ett och samma stycke

Rätta mig gärna den som vet närmre

Peter

Helt riktigt Peter!

Dessa maskiner är svårmekade av fler anledningar oxå. Bl.a sitter separata rör mellan kamkåpa och topp runt varje stift, som ska tätas i varje ände mot oljeläckage.
Idiotkonstruktion som är ett elände att få tätt. (många verkstäder tröttnar här, och när man som tredje meck tittar ner, så förstår man varför Hermetites aktier har gått upp på börsen!! :))

Verkstäder kan ta allt mellan 4,5-6 kkr bara för justeringen av dessa maskiner av dessa anledningar.
Jag rör dem helst inte.

Last edited:
ventiljustering

Tack för tipset, det var jättebra att få reda på.
Är ju splitterny medlem och inponerad av att få svar ganska direkt.
Ringde och frågade Norrlands MC och detta och de skulle ha ca 2400 för jobbet, men de har ju verkstaden så "ocentralt" härifrån.
Ni ska ha ett Gott Nytt År!
Tom

Helt riktigt Peter!

Dessa maskiner är svårmekade av fler anledningar oxå. Bl.a sitter separata rör mellan kamkåpa och topp runt varje stift, som ska tätas i varje ände mot oljeläckage.
Idiotkonstruktion som är ett elände att få tätt. (många verkstäder tröttnar här, och när man som tredje meck tittar ner, så förstår man varför Hermetites aktier har gått upp på börsen!! :))

Verkstäder kan ta allt mellan 4,5-6 kkr bara för justeringen av dessa maskiner av dessa anledningar.
Jag rör dem helst inte.

Hade jag ingen aning om,annars är det inte så svårt att justera ventilerna om man har lite tid och inte stressar. Låter som en riktigt puckad lösning med rör mellan topp o ventilkåpa, är det nått speciellt för just den modellen eller finns det på fler kawasaki??

Nyheter
Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Back