Ventiljustering

Svedberg

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2005
Hoj
Honda RS125, Honda RVF400
Hej! Har ar en fraga till de som kanner att de verkligen vet vad de snackar om, alltsa inga gissningar eller spekulationer, tack!

Jag har gjort ett antal ventiljusteringar, mestadels pa moderna 250cc crosshojar visserligen, men de ar ju byggda exakt som en radfyra, sa principen ar densamma.

Har flera ggr rakat ut for att efter noggrann matning, korrekt utrakning av nya shimstjocklekar, byte av shims och noggrann montering anda fa "fel" ventilspel. Givetvis bara att borja om fran borjan igen. Samtliga ggr har det nya spelet varit for tight, visserligen lite battre an fran borjan, men andock for litet.

Ex. En insugsventil pa en CRF 250 som ligger pa 0.05mm och skall upp till 0.12-0.15mm. Jag plockar i ett shims som ar 0.10 mm mindre an det gamla, men far anda ett for litet spel. Typ 0.09 eller sa...bara att borja om. Observera att jag ar mkt noga med momentdragningen av overfallen etc.

Nagon som kanner igen sig? Brukar ni rengora allt forst, sen montera ihop, sen mata och sen berakna? Antar att det "forsvinner" iaf ett par hundradelar nar allt ar val rengjort..?

Beskriv garna din arbetsmetod, steg for steg! Vill fa bort detta irritationsmoment till nasta gang!

MVH. /Lasse

Last edited:
Alla dessa stavfel

Det finns bara TVÅ ställen som kan påverka detta förutom kammens läge i sin lagerbana, men du sa ju själv att du är noga med momentdragning osv. Även om detta knappast påverkar det hela iaf.

Men de två ställena är annars:

- Ventilens läge i sätet

- Shimsets inbäddning i ventiltryckaren.

Ventilens läge i sätet kan variera en del, då ventiltallriken alltid är mer eller mindre orund, och för varje varv kamnocken passerar och öppnar en ventil så vrids den litegranna genom att kamlobens toppyta inte är HELT parallell med ventiltryckarens. Detta gör att ventilspelet kan variera lite men skulle ju då bli en 50-50 historia med ömsom för stort spel varvat med för litet, beroende var på varvet ventiltallriken befinner sig.
Så denna tes är även om den är riktig, troligen inte det DU råkat ut för.

Den andra saken som spökar är shimset i sig själv. Eller rättare dess läge i tryckaren. Det kan variera rätt skapligt när det är nymonterat.
Detta beror på oljefilmen som finns under shimset.
Varm eller kall olja, tjock eler tunn.
Shimset kan dessutom ha sån precis kantpassning att det inte bara är en film därunder utan snarare en mer eller mindre tät kavitation, och vi har byggt oss en hydraulcylinder.
Olja är som bekant svår att komprimera.

Denna olja KOMMER så småningom att pressas ur, och spelet öka.
Men det tar olika lång tid p.g.a hur tätt det är.
Tips: Låt kamnocken trycka ner ventilen max under säg nån/några minuter och se vad som händer.
Inte helt otroligt att du nu får ett annat mätresultat.

Last edited:
Jag bockar och bugar och lagger pa minnet. I princip innebar ju detta att man skall lita pa sina berakningar, starta hojen en stund, lata kallna och mata igen. Om jag rakar ut for detta fler ggr skall jag gora detta, aven om det blir valdigt omstandigt ifall man far riva igen. Men du har helt klart en poang i ditt resonemang.

Tack. MVH /Lasse

No sweat!

Det finns hur många saker som helst på en mc som kan göra en religiös - det är ibland lättare att tro på Jesus än på att just det och det felet kan uppstå! :)

Du kan ju föralldel försöka montera shimset och tryckaren någorlunda torrt mot varann, och när allt är klart, smörja kamnocken/tryckaren.

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år