Ventiljustering ZX6R -98

reptoid

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2004
Hoj
ubersnabb sexa
Hej! Finns här någon som har justerat ventilerna på en ZX6R -98?
Har mätt spelen och de är under minmiavståndet enligt de mått jag har. (in 0,11-0,19 och ut 0,22-0,31). Behövs det några specialverktyg och har jag fattat det rätt så måste man plocka bort kamaxlarna :huvet . Så är det någon som har några tips eller tom text/bild ur någon mekbok typ Haynes så är jag tacksam.

Last edited:
reptoid skrev:
Hej! Finns här någon som har justerat ventilerna på en ZX6R -98?
Har mätt spelen och de är under minmiavståndet enligt de mått jag har. (in 0,11-0,19 och ut 0,22-0,31). Behövs det några specialverktyg och har jag fattat det rätt så måste man plocka bort kamaxlarna :huvet . Så är det någon som har några tips eller tom text/bild ur någon mekbok typ Haynes så är jag tacksam.

ingoberra har i alla fall en verkstads handbok.. om det är en haynes eller inte vet jag ej.. men pröva att fråga honom..

Härligt Ingoberra! Har du justerat dina ventiler och/eller har tips? Står det nåt i mekboken av värde? Vore sjyst om du ville lägga upp bilder/text eller på nåt sätt berätta hur du gick till väga! :Bugar

Har hört att det finns att ladda ner från nätet men har inte hittat nåt...än Man är ju tvungen att ha en

Har du kommit så långt att montera isär hojjen och lyckats mäta spelen så behöver du egentligen ingen bok, resten är exakt som på andra moderna hojjar.

Gör ett schema över ventilerna. Antecka spelet för varje ventil. Plocka bort bryggan som håller kamaxlarna på plats. (Efter att du tagit bort kamkedjespännaren på höger baksida av toppen). Trixxa ut kamaxlarna bort från kedjan (snöra fast kedjan så den inte faller ner). Sen tar du ut "locken" på varje ventil (försiktigt med en polygrip t ex om de sitter fast). Under dessa lock sitter shimsen, antingen fast under locket eller i sitt säte på ventilskaftet under locket.

Håll koll så att locken inte blandas, lägg alltså tillbaka dem över samma ventil som du tog de ifrån. Ta ur ett shims i taget, och märk dem på någt sätt eller placera dem så du vet exakt vart de kom ifrån. Mät shimset med en mikrometer, och anteckna i schemat.

RÄKNA UT vilken shimsstorlek du behöver byta mot på varje ventil för att det ska hamna inom intervallet. (Större shims = mindre spel, mindre shims = större spel). Sen kollar du om du kan växla shimsen mellan ventilerna och hur du gör detta på bästa sätt så att du använder så många som möjligt av de du har. Resten av storlekarna du behöver går du och handlar in. De kostar 70 kr styck tror jag.

(Jag slipade mina shims men det är ganska svårt, inget hemmamek. Fråga om intresserad.)

Efter att du har alla shims så montera ihop, smörj alla delar (lock) och montera ihop. MYCKET viktigt när du sätter tillbaka kammarna är att de sitter i exakt samma läge som innan. Orkar inte skriva exakt hur du gör det just nu, släng iväg ett PM när/om du behöver infon.

När du monterar tillbaka kamkedjespännaren så ska du trycka in spännaren i botten (med bulten i mitten helt lös) och sedan montera fast den med de två yttre mindre bultarna. Sen när den sitter monterad mot blocket så skruvar du in mittenbulten i botten och så späns kedjan. Kolla så kedjan spårar och dra runt motorn några varv för hand med hylsnyckel mot vevaxelbulten under tändlocket, och kolla så det inte blir några ventilkrockar eller liknande för då är något allvarligt fel. Mät spelen om du vill efterkontrollera.

/a

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey