Ventiljustering Zephyr

mr seveneleven

undrar om gamle svarten är till salu? =)
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Ockelbo
Hoj
Generalrasad gixxer-spis på golvet i ladan...
Tjenix!!! :)

Tänkte slita av ventilkåpan på en polares zephyr 550 o kolla ventilspelet o ev justera.

Nån som har grejat nåt me zephyren???

? Va ska ventilspelet vara???
? Shimsat eller ställskruvar???
? Vilka intervaller justeras ventilerna???

Mvh g :confused:
 
Last edited:
Det låter som att det är en gammal Kawasaki. Dvs shims.

Justeringsintervallet beror på körstil. Kör man lugnt och på mellanlåga varv kommer förslitningen av kamnockar att ta ut inbankningen av ventilerna i sätet.

Kör men hårt kommer ventilerna att bankas in i sätena vilket gör att avståndet minskar med tiden och det finns risk att man bränner avgasventilerna.

Kolla ventilerna minst vartannat år eller var 2000 mil.

Tumregel med shims eller skruv, justera insuget till 0.08-0.12 mm och utblåset till 0.12-0.17 mm. Det är bättre med för stort spel än för små. Justera in ventilerna med kall motor.
 
Thanks Brinken....

andersbrink skrev:
Det låter som att det är en gammal Kawasaki. Dvs shims.

Justeringsintervallet beror på körstil. Kör man lugnt och på mellanlåga varv kommer förslitningen av kamnockar att ta ut inbankningen av ventilerna i sätet.

Kör men hårt kommer ventilerna att bankas in i sätena vilket gör att avståndet minskar med tiden och det finns risk att man bränner avgasventilerna.

Kolla ventilerna minst vartannat år eller var 2000 mil.

Tumregel med shims eller skruv, justera insuget till 0.08-0.12 mm och utblåset till 0.12-0.17 mm. Det är bättre med för stort spel än för små. Justera in ventilerna med kall motor.

Tackar tackar ska du ha!!! :tummenupp Du e ett uppslagsverk min gode man.... Föressten har ja kollat mina RS:or o efter ditt recept!!!
 
Tittar man i service-boken för Zephyr 550 så är det en gång per år eller var 1000:e mil som ventilkoll/justering ska göras. Det är shims som används och normalt sett brukar ventilerna ligga inom gränsen för vad som är acceptabelt, men säkrast att kolla förstås.

Insuget ska vara mellan 0,10 och 0,20 mm. Avgas ska vara mellan 0,15 och 0,25 mm. Allt utanför det måste justeras. Jag kan rekommendera Haynes-manualen, där har du bra tabeller med shims-tjocklekar o.d. beroende på justeringsgrad, samt en fin beskrivning av hela proceduren.
 
Tackar tackar...

TomK skrev:
Tittar man i service-boken för Zephyr 550 så är det en gång per år eller var 1000:e mil som ventilkoll/justering ska göras. Det är shims som används och normalt sett brukar ventilerna ligga inom gränsen för vad som är acceptabelt, men säkrast att kolla förstås.

Insuget ska vara mellan 0,10 och 0,20 mm. Avgas ska vara mellan 0,15 och 0,25 mm. Allt utanför det måste justeras. Jag kan rekommendera Haynes-manualen, där har du bra tabeller med shims-tjocklekar o.d. beroende på justeringsgrad, samt en fin beskrivning av hela proceduren.

Tackar för de fina svaret...!!! Fortsatt trevlig helg!!! :öl :tummenupp
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top