Ventiljustering SV650

Dafe

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Feb 2007
Ort
Kungsängen
Hoj
KTM 690 Duke -10
Hej kan en ventiljustering påverka effekten på hojen har en Sv 650 s -01? Vet ej om den är gjord och hojen verkar inte lika pigg som polarns sv.

Samt hur är det med växellådsolja är det nåt man bör byta?

//Dafe
 
Vi börjar baklänges: Du har inte växellådsolja.
Du har MOTORolja. Läs manualen. DÄr framgår vilka intervaller den ska bytas med, för det är ju rätt självklart att den ska bytas.

Ja ventilspelet påverkar effekten.
Likaså här: Läs Manualen! Där ser du att dina ventiler inte ska kollas/justeras förrän efter 4000 mil. Har din hoj gått det?
Men så länge du har ett spel, så är det ingen stor påverkan,
har det däremot blivit nollspel, dvs inget spel alls kan hojen bli både slöare och tjurig att starta. Särskilt varm.

Men en effektskillnad mellan era hojar är troligast beroende på igensatt luftfilter.
 
Vi börjar baklänges: Du har inte växellådsolja.
Du har MOTORolja. Läs manualen. DÄr framgår vilka intervaller den ska bytas med, för det är ju rätt självklart att den ska bytas.

Ja ventilspelet påverkar effekten.
Likaså här: Läs Manualen! Där ser du att dina ventiler inte ska kollas/justeras förrän efter 4000 mil. Har din hoj gått det?
Men så länge du har ett spel, så är det ingen stor påverkan,
har det däremot blivit nollspel, dvs inget spel alls kan hojen bli både slöare och tjurig att starta. Särskilt varm.

Men en effektskillnad mellan era hojar är troligast beroende på igensatt luftfilter.

Tack för svaret hoj guru och ursäkta min okunnighet. Nej hojen har gått 3300 mil och startar utan problem. Så jag byter alltså luftfilter så har man nåt att göra i helgen.

//Dafe
 
Vi börjar baklänges: Du har inte växellådsolja.
Du har MOTORolja. Läs manualen. DÄr framgår vilka intervaller den ska bytas med, för det är ju rätt självklart att den ska bytas.

Ja ventilspelet påverkar effekten.
Likaså här: Läs Manualen! Där ser du att dina ventiler inte ska kollas/justeras förrän efter 4000 mil. Har din hoj gått det?
Men så länge du har ett spel, så är det ingen stor påverkan,
har det däremot blivit nollspel, dvs inget spel alls kan hojen bli både slöare och tjurig att starta. Särskilt varm.

Men en effektskillnad mellan era hojar är troligast beroende på igensatt luftfilter.
Nollspel kan ju även resultera i brända ventiler ;)
 
Vi börjar baklänges: Du har inte växellådsolja.
Du har MOTORolja. Läs manualen. DÄr framgår vilka intervaller den ska bytas med, för det är ju rätt självklart att den ska bytas.

Ja ventilspelet påverkar effekten.
Likaså här: Läs Manualen! Där ser du att dina ventiler inte ska kollas/justeras förrän efter 4000 mil. Har din hoj gått det?
Men så länge du har ett spel, så är det ingen stor påverkan,
har det däremot blivit nollspel, dvs inget spel alls kan hojen bli både slöare och tjurig att starta.

Om jag inte minns fel så är intervallen för ventilkoll 2400 mil på SV 650.

Gör som Dr.Bike skriver RTFM
(read the fucking manual :D)
 
Filtret så fint ut. Så det blir kanske till att justera ventilerna då och det märker man väl inte innan om det behövs?
 
Har för mig att det inte var några konstigheter att själv kontrollera spelet på ventilerna på sv'n, men att sen om det behövs justera detta genom att byta ut shims så skulle jag iaf lämna in det. Skulle dock inte lämna in det till någon aukt verkstad utan ta någon med humana priser ist.

http://www.bluepoof.com/motorcycles/howto/svs_valves/
 
Tack för svaret hoj guru och ursäkta min okunnighet. Nej hojen har gått 3300 mil och startar utan problem. Så jag byter alltså luftfilter så har man nåt att göra i helgen.

//Dafe

Startar lätt. Ok.
Både varm OCH kall?

Har för mig att det inte var några konstigheter att själv kontrollera spelet på ventilerna på sv'n, men att sen om det behövs justera detta genom att byta ut shims så skulle jag iaf lämna in det. Skulle dock inte lämna in det till någon aukt verkstad utan ta någon med humana priser ist.

http://www.bluepoof.com/motorcycles/howto/svs_valves/

Precis.

Att KOLLA spelet är rätt straightforward.
Såvitt man vet hur man gör, och/eller har en manual.

Särskilt bakre! cylindern är lätt att kolla/komma åt, medan främre cylle kräver att kylaren demonteras för bästa åtkomlighet. Dvs lite ytterligare jobb.

Filtret så fint ut. Så det blir kanske till att justera ventilerna då och det märker man väl inte innan om det behövs?

Nja, de bör ivfsh kollas.
MEn det finns många fler saker som gör att olika ex av samma hoj kan bete sig lite olika effektmässigt, så är det inget knas med din hoj, tycker jag att du can coola dig lite.

Som exempel: Polarens SV var trött.
Vi öppnade upp luftfiltret. (förgasar-SV)
Locket till filtret var ju minst sagt strypande, så när allt var klart hade vi sågat upp så att luften kunde passera fritt in.

Nu gick hojen såklart magert.
(eller rättare: magrare ändå!)
Fix: öppna blandningsskruvarna ½ varv. Voilá och hojen kändes som en "raket! jämfört med hur den var innan. :hojraket
(slipon var oxå monterat innan).


Nu var nog effektökningen av det blygsammare slaget...kanske 2-3 häst.
Men fullt märkbart.
Och så små skillnader märks.
Särskilt när hojen får rätt mängd soppa, och svarar på gasen som den ska.
 
Last edited:
Locket till filtret var ju minst sagt strypande, så när allt var klart hade vi sågat upp så att luften kunde passera fritt in.

Ok jag har ju en förgasar SV och luftfiltret sitter ju i en burk som är nät beklädd. Så var sågar du upp burken? Filtret såg ju vitt ut men hur det är inuti vet jag inte. Har bara meckat med bilar förut så jag jämnför med det.

//Dafe
 
Om du sågar upp burken så måste du även ställa om förgasarna, annars kommer motorn få för mkt luft (eller för lite bensin) =). Om luftfiltret ser vitt ut är det ingen fara. När ena sidan är bajsbrun och den andra är asfaltsvart är det dags att byta. =) Så såg mitt ut igår...

Vad gäller ventilspel, tanka hem servicemanual från nätet. Skriv ut och avsätt en dag i garaget, det är inte direkt kärnfysik. Kan va lika bra att tömma kylvätska och byta den när man ändå håller på så kan man demontera allt runt främre cylindern och komma åt enkelt.
 
Om du sågar upp burken så måste du även ställa om förgasarna, annars kommer motorn få för mkt luft (eller för lite bensin) =). Om luftfiltret ser vitt ut är det ingen fara. När ena sidan är bajsbrun och den andra är asfaltsvart är det dags att byta. =) Så såg mitt ut igår...

Vad gäller ventilspel, tanka hem servicemanual från nätet. Skriv ut och avsätt en dag i garaget, det är inte direkt kärnfysik. Kan va lika bra att tömma kylvätska och byta den när man ändå håller på så kan man demontera allt runt främre cylindern och komma åt enkelt.

Har du kollat ditt ventilspel behövde de justeras?
 
Ok jag har ju en förgasar SV och luftfiltret sitter ju i en burk som är nät beklädd. Så var sågar du upp burken? Filtret såg ju vitt ut men hur det är inuti vet jag inte. Har bara meckat med bilar förut så jag jämnför med det.

//Dafe

Du sågar bort hela det rör som går ner i filtret, jäms med den kant som sticker ner i filtret för att hålla det på plats. (du lämnar alltså kanten kvar)

Och som jag skrev: Du måste justera om förgasarna. Helst i bänk.
Den lilla fix jag skrev om tidigare garanterar jag inte att den var helt tillräcklig, då den gjordes "på fri hand" s.a.s
Med andra ord: Det kanske behövdes ännu mer jobb?
Det blev som sagt helt ok, men man vill nog helst verifiera detta med en bredbandslambda. Nu när såna trots allt finns.

Jag kan hjälpa dig med detta.
 
den här sidan innehåller en del nyttiga mods (bl.a. luftfiltermodden som nämndes i tråden)
dock inte ventilspelskollen.

http://www.geocities.com/catpoopman/sv650_snorkel.html


finns en hel del godis i SV-tråden oxå
lycka till!

Precis så ja. Dock använder ju mannen på bilderna rena grottmänniskometoderna och resultatet är ju minst sagt grovyxat...
Och även om det inte spalar SÅ stor roll, vill manju göra ett snyggt jobb.

Det talas oxå om ombestyckning, samt borrande av vakumhål i trottlar.
Det sistnämnda är överkurs, och syftar till snabbare gasrespons.
Men ombestyckning är som sagt obligatoriskt.
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top