Ventiljustering scooter irriterande moment 22

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Hoj
Sym 200 Yoyride
Hjälp

Justerade ventilerna igår på min Baotian 151. Insug var ok men avgasventilen inget spel i dödläget så jag justerade så det blev 0,1 som det ska vara. Efter detta tickar den dock ordentligt. Hörde med lokala firman också om det var för mycket och han höll med.
Kom hem igen och skruvar upp allt igen. vrider man då förbi dödläget litegrann så ökar spelat till typ 0,35 på denna avgasventil!!! är detta normalt? tycker att spelet borde vara detsamma som i dödläget tills spelet minskar igen eller???? blir galen

Man kan undra lite hur kamaxeln ser ut....
Kollat?

Nja jag ser inte något konstigt med blotta ögat men det måste ju bero på att den inte är helt rund antar jag. Kan tillägga om det behövs att man inte behöver lyfta kamaxeln för att justera ventilerna på en scooter. Frågan är om det är farligt att justera där spelet är störst? Detta kommer ju då innebära att spelet blir noll vid dödläget! (Som det var när jag kollade) ska tillägga att den går bra hur ventilen än stod. Scottern är ny, bara 40 mil körda.

Är du säker på att kamaxeln står i rätt läge?

På fyrtaktare så roterar vevaxeln två var per var på kamaxeln.

Du kan alltså ha cylindern i ÖD men kamaxeln står 180 grader fel. Om du då ställer spelen så blir de helt fel förstås.

Nja jag ser inte något konstigt med blotta ögat men det måste ju bero på att den inte är helt rund antar jag. Kan tillägga om det behövs att man inte behöver lyfta kamaxeln för att justera ventilerna på en scooter. Frågan är om det är farligt att justera där spelet är störst? Detta kommer ju då innebära att spelet blir noll vid dödläget! (Som det var när jag kollade) ska tillägga att den går bra hur ventilen än stod. Scottern är ny, bara 40 mil körda.

Ingår det i den "normal" inkörningen att ventilerna ska kontrolleras och vid behov justeras? På Baotian scotern?
På de flesta MC ligger ju första ventilkontroll och eventuell justering många 100 mil framåt, på min Suzuki SV650S var det vid 2400 mil.

Frågan är om det är farligt att justera där spelet är störst?

Även kamaxeln har ett axialt spel som påverkar inställningen. Viktigast är att det finns ett avgasspel 90 grader efter TDC. Dvs mitt emellan TDC och BDC. Hellre för mycket spel än för litet.

De flesta 4T kina-moppar behöver ventiljusteras var 200 mil. Bland de vanligare orsakerna till att de går som skit.

Är du säker på att kamaxeln står i rätt läge?

På fyrtaktare så roterar vevaxeln två var per var på kamaxeln.

Du kan alltså ha cylindern i ÖD men kamaxeln står 180 grader fel. Om du då ställer spelen så blir de helt fel förstås.

ja alltså man får ju vrida svänghjulet till rätt markeringar men som du säger så blir det ena varvet fel även fast markeringarna är som de ska. Detta ser man ju dock enkelt om man vrider svänghjulet fram och tillbaka och om då ventilerna rör sig så är det fel varv. Och man ska väl ändå inte behöva ändra läget på svänghjulet när man justerar de olika ventilerna på en scooter med en cylinder eller? Ska tillägga att insugsventilen är perfekt ställd vid detta läge.

Last edited:
Även kamaxeln har ett axialt spel som påverkar inställningen. Viktigast är att det finns ett avgasspel 90 grader efter TDC. Dvs mitt emellan TDC och BDC. Hellre för mycket spel än för litet.

De flesta 4T kina-moppar behöver ventiljusteras var 200 mil. Bland de vanligare orsakerna till att de går som skit.

Enligt manualen så ska de kollas efter 30 mil, 100, 400 700 osv. Men ok Anders brink du menar att det inte bör vara någon fara att justera spelet på avgasventilen "lite längre fram när spelet är som störst"? (Gör jag detta kommer det alltså bli nada spel vid det helt rätta koll läget. (Hm känns som jag missuppfattar, 90 grader efter tdc är väl där man ska justera)��

Last edited:
Jag skulle satt avgasspelet till 0,2 mm 90 grader efter TDC. Jag lider med kineserna som måste skriva en manual när det mekaniska är av sådan kvalitet. 300 mils intervall! När motorn tystnar dvs slutar ticka hade nog varit bättre som instruktion i manualen. :D

Jag skulle satt avgasspelet till 0,2 mm 90 grader efter TDC. Jag lider med kineserna som måste skriva en manual när det mekaniska är av sådan kvalitet. 300 mils intervall! När motorn tystnar dvs slutar ticka hade nog varit bättre som instruktion i manualen. :D

Jo men som sagt då blir spelet 0,55 längre frram!!!!:huvet:huvet:huvet

Men hur svårt kan det vara???
Ser du kamaxel så ser du väl vart loben är, snurra svänghjulet tills kamloben pekar bort från vippan, ställ ventilspelet.
Skit i TDC.

Men hur svårt kan det vara???
Ser du kamaxel så ser du väl vart loben är, snurra svänghjulet tills kamloben pekar bort från vippan, ställ ventilspelet.
Skit i TDC.

Haha jo jag gjorde det nu ska ändå be mecken kolla imorgon lite snabbt så jag är inte e helt ute och cycklar, bra går den i alla fall! (Ett tag till��)

Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back