Ventiljustering R1

Fenix

Medlem
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
08', Triumph, Daytona 675
Nån som tycker att man ska justera ventilerna själv på R1'an eller ska man smyga förbi verkstan?

Har skummat Haynes-boken och det förefaller vara gör-det-själv-bart. Någon som har lite tips på vad man ska tänka på innan man river av topplocket, typ verktyg som avviker från standard?
 
Har själ gjort det.

Inget problem at göra själv. Du behöver inget special verktyg, bara att göra som det står i boken.

btw : du behöver inte rive av topplocket, och du kan göra det med motorn i hojen. Kostar en ny topplocks packning om du tar av dett också.... (700,-)

/Bo
 
Re: Har själ gjort det.

Bo_R1 skrev:
Inget problem at göra själv. Du behöver inget special verktyg, bara att göra som det står i boken.

btw : du behöver inte rive av topplocket, och du kan göra det med motorn i hojen. Kostar en ny topplocks packning om du tar av dett också.... (700,-)

/Bo

700:- *glurk*... bäst å bara rycka ventilkåpan m.a.o :D
Hur är det på R1'an, måste man mäta först och sen springa å köpa shims eller hur vill dom ha det?
 
Jappp

Mäta först, sen springa och köpa shims. eller köpa en hel hög med shims :D

Du ska mäta först, plocka ut shims på dom som behöver bytas och mäta upp shims'en också och då vet du vilka du behöver.

Shims koster ~80kr / styck.

på min var det bara 2 som jag fik byta.
 
Något annat som måste bytas i samband med att man lyfter på locket, typ packningar? Tnäkte när man ändå ska springa förbi butiken. :D
 
på en del hojar är det ett utbytessystem med schimsen så ta med de du har som har fel mått och byt till de med rätt mått, det är inte brickorna som slits.
Nåt annat behöver du inte byta, ventiljustering räknas som normal service.
 
Silwer skrev:
på en del hojar är det ett utbytessystem med schimsen så ta med de du har som har fel mått och byt till de med rätt mått, det är inte brickorna som slits.
Nåt annat behöver du inte byta, ventiljustering räknas som normal service.

Jo, iofs ingår det i service, dock lägger dom på typ 2500:- för ventijusteringen i samband med service... urrk...

Jag har för mig att jag såg en tabell i Haynes-boken för hur man ska stega i mått på shimsen.
Jag ska hem å kolla upp det där.

Bo_R1 hur lång tid tog det för dig och mäta/byta? Tänkte bara så man kan planera det hela.

Tror dock inte att det är akut, upptäkte klicket idag när man klämde sig fram på essingeleden, klickar mellan 2500-3500 varv... ska försäkra mig om att det inte bara var ett värmefenomen. Hur som helst är det väll aldrig fel å kolla. :D
 
Tänk också på att du kan byta plats på shimsen. Du behöver ofta inte byta ut alla utan där du har stort spel kan du byta med ett ställe där du har litet spel...
 
Fenix skrev:

Bo_R1 hur lång tid tog det för dig och mäta/byta? Tänkte bara så man kan planera det hela.

He he det tog 3 månader. Men jag gjorde det i vintras och fixade 2:ans växel mm.

Jag tror du kan göra det på 4 - 5 timmer. 2 till at plocka ner och mäta, ock 1 - 2 för att sätta ihop det igen.
 
Jag slipade alla mina 16 shims till korrekt storlek på hundradelen. Sparade mig MYCKET pengar, samt det tog 4 timmar totalt (första gången).

/a
 
aLcATRAZ skrev:
Jag slipade alla mina 16 shims till korrekt storlek på hundradelen. Sparade mig MYCKET pengar, samt det tog 4 timmar totalt (första gången).

/a

Snittsigt! Kan man snylta "lite" på dig och svänga förbi och få lite moraliskt stöd och när jag sitter med bladmåttet och svär? (bor själv i skogås) :)
 
Fenix skrev:
Snittsigt! Kan man snylta "lite" på dig och svänga förbi och få lite moraliskt stöd och när jag sitter med bladmåttet och svär? (bor själv i skogås) :)

Hehe, för fan. Har haft hojjen i molekyler nu i ett par månader sittandes med det där djävla bladmåttet och pyssla så vet jag precis vad du menar. Har man någon att gnälla åt så känns det bättre.

Näe men kör hårt, enbart en ventiljustering är inte så farligt. Känner du någon som har utrustning att slipa shims några hundradelar kan du ju försöka med det. Det krävs oftast inte mer. Men det kan också vara svårare än vad det ser ut.

Det är bara att välja det som blir billigast. Vem vet, du kanske har tur och kan växla shims så du bara behöver 3-4 st, och då är ju 300kr inte mycket att köpa nytt.

Lycka till.

/a
 
aLcATRAZ skrev:

Det är bara att välja det som blir billigast. Vem vet, du kanske har tur och kan växla shims så du bara behöver 3-4 st, och då är ju 300kr inte mycket att köpa nytt.

Lycka till.

/a

Misstänker att det blir till å springa till butiken och köpa shims, har inga polare som sitter på rätt utrustning....
Jaja, friskt vågat hälften vunnet, provlyssnade lite extra på vägen hem, hörde inget särskilt klickande (förutom det typiska R1-övergångsställesklickandet). Misstänker att klickandet ökar i samband med hög temperatur. Hur som helst är det dax att ge ventilerna lite kärlek. :rolleyes:
 
Du vet att första kollen är vid 4.200 mil va om den inte gått extremt hårt och mycket på bana? Om det inte är nått särskilt annat problem ska det inte behövas tidigare vad jag vet... Den klickar och tickar mycket på vänster sida... det är normalt på R1. Har dock inte fått någon förklaring vad det är...
Om du ändå ska göra det är det jättebra för då kan du få hjälpa mig sen någon gång... ;)
Lycka till och berätta gärna när du kollat alla 20 ventiler! Skulle vara kul att veta om det var nödvändigt...
 
mikcar skrev:
Du vet att första kollen är vid 4.200 mil va om den inte gått extremt hårt och mycket på bana? Om det inte är nått särskilt annat problem ska det inte behövas tidigare vad jag vet... Den klickar och tickar mycket på vänster sida... det är normalt på R1. Har dock inte fått någon förklaring vad det är...
Om du ändå ska göra det är det jättebra för då kan du få hjälpa mig sen någon gång... ;)
Lycka till och berätta gärna när du kollat alla 20 ventiler! Skulle vara kul att veta om det var nödvändigt...

hehe, jo jag vet att boken säger 4200 och sen är det ju en definitionsfråga avseende begreppet "extremt hårt". Tycker inte att jag själv hör till den kategorin, andra kanske säger emot mig på det området. :D
Jaja, går på semester om ett par veckor, om det regnar tar jag fram bladmåttet och går lös på ventilerna.
 
Ventiljustering

Min hadde som sagt kört 4500 mil, och det var 2 ventiler som behövde nya shims.

Min tickade MERA efter ventiljusteringen :eek: men det spelar tydligen ingen roll at den tickar.
 
Re: Ventiljustering

Bo_R1 skrev:
Min hadde som sagt kört 4500 mil, och det var 2 ventiler som behövde nya shims.

Min tickade MERA efter ventiljusteringen :eek: men det spelar tydligen ingen roll at den tickar.

Min har "bara" loggat 3300 mil så rent teoretiskt är det några mil kvar innan man ska börja bladmåtta.
Men åter igen, aldrig fel å kolla om man har för mycket fritid.
 
Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back
Top