ventiljustering....packning

majoon

wee waa woo waa
Gick med
26 Apr 2005
Hoj
honda cbr 600rr
måste man byta packningen till ventilkåpan när man haft den av? eller kan man köra med locktite (tror jag det heter)...etc...

Antar att det inte är så mycket tryck på den packningen men gör man något så ska man väl göra det ordentligt? Det kan inte handla om några stora summor för en ny packning? :brinnerup

Den är så pass stadig så normalt sett byter man inte den då den dessutom är riktigt dyr, Inspektera efter skador ser den dålig ut byt

Lyssna på Chii.

Normalt är det en "evighetspackning"
Men som allt gummi blir den hårdare med tiden samt krymper en aning = KAN bli lite svår att få tät.

SÅ var varsam vid demonteringen, den är dyr. Använd mejsel/morakniv så du får loss den innan du har av den.

Vid montering KAN ev lite icke härdande packningssmet användas, men det är inte alls säkert att det behövs. Är inte packningen otät nu, föreslår jag att du testar utan.

Kommentar: Loctite är inte EN produkt. Det är ett varumärke, och att bara säga att man ska ha Loctite på är som att säga att "jag ska hälla en petroleumprodukt i motorn".
Loctite gör ALLT från hårdaste lim, gänglåsning till just flänstätning.

I Haynes-boken till min hoj stod det att man skulle komplettera med nån packningssmet på ventilkåpspackningen. "Det behövs nog inte", tänkte jag, men det gjorde det faktiskt.

Jag fick plocka isär det hela igen och använde sen nåt som hette kort och gott "Gasket", från Plastic Padding (som väl hänger ihop med varumärket Loctite också tror jag..)

PacMan skrev:
I Haynes-boken till min hoj stod det att man skulle komplettera med nån packningssmet på ventilkåpspackningen. "Det behövs nog inte", tänkte jag, men det gjorde det faktiskt.

Jag fick plocka isär det hela igen och använde sen nåt som hette kort och gott "Gasket", från Plastic Padding (som väl hänger ihop med varumärket Loctite också tror jag..)

Jepp det gör det.
Och ja: I framkant, särskilt i hörnen kan det behövas, samt om det finns de där halvmånarna vid kamaxlarna. Där bör amn ju ha i själva halvcirkeln samt 10mm på var sida.

nu har jag kollat spelen som var inom tolleranserna dvs inga chimsbyten :yoparty

så nu e det bara o smäcka ihop allt igen... smetar väl på det där medlet dårå (vad det nu hette...)... :banana

Dr.Bike skrev:
Lyssna på Chii.

Normalt är det en "evighetspackning"
Men som allt gummi blir den hårdare med tiden samt krymper en aning = KAN bli lite svår att få tät.

SÅ var varsam vid demonteringen, den är dyr. Använd mejsel/morakniv så du får loss den innan du har av den.

Vid montering KAN ev lite icke härdande packningssmet användas, men det är inte alls säkert att det behövs. Är inte packningen otät nu, föreslår jag att du testar utan.

Kommentar: Loctite är inte EN produkt. Det är ett varumärke, och att bara säga att man ska ha Loctite på är som att säga att "jag ska hälla en petroleumprodukt i motorn".
Loctite gör ALLT från hårdaste lim, gänglåsning till just flänstätning.

jag har lite nojja för sånna produkter om man skulle lyckas drälla lite ner i ventilkåpan och täppa till oljekanal någon stans o motorn

hehe .... beslutsångest....packningen ser jävligt fräsch ut....

testar väl utan dårå....

Jag brukar limma packningen på locket/kåpan så den sitter bra där. På motstående sidan av packningen tar man vaselin eller liknande så lossnar den där, du får alltid bort den hel och vet var du har den vid demontaget.

PS. Limma med något gummiliknande packningscement. Om du använder "VW-klister" så blir det som en harts när det härdat och skulle du behöva byta packningen någon gång så sitter den så jäkligt att det är lätt att skada locket/kåpan när man tar bort packningsresterna

Last edited:
Chii skrev:
jag har lite nojja för sånna produkter om man skulle lyckas drälla lite ner i ventilkåpan och täppa till oljekanal någon stans o motorn

Jo det SKA man ha. Jag har tagit isär alldelse för många motorer där klåpare har använt orange silikon som om de smetat ketchup på sin korv...
Nu täpper det inte till kanaler. Det hamnar i tråget och sedermera silen till oljepumpen, men jag har även tagit isär motorer där silen NÄSTAN varit igensatt av sån gucka.

OM och NÄR man använder pacning i flytande form ska den appliceras TUNNT. Väldigt tunnt.
Det blir inte tätare för att man glöffar på. Det blir aldrig kvar mer gucka på pacningsytan iaf, resten blir bara just sånt som hamnar till 50% inne i motorn...

Stryk på med fingret så tunnt att du seer metallen igenom. D.v.s bara en lätt missfärgning av packningsytan.
Eller ännu hellre: Undersök vad packningsgeggan kan späs ut med ( i mitt fall grön permatex) T.ex T-sprit.
Gör en lagom tunn vätska som du kan pensla på. DÅ brukar det bli lagom lite.

elwe skrev:
Jag brukar limma packningen på locket/kåpan så den sitter bra där. På motstående sidan av packningen tar man vaselin eller liknande så lossnar den där, du får alltid bort den hel och vet var du har den vid demontaget.

PS. Limma med något gummiliknande packningscement. Om du använder "VW-klister" så blir det som en harts när det härdat och skulle du behöva byta packningen någon gång så sitter den så jäkligt att det är lätt att skada locket/kåpan när man tar bort packningsresterna

Varför inte limma den i toppen? Då har man ju ytterligare en högre nivå (packningstjockleken) oljan ska upp över innan den kan läcka.
Ok, opraktiskt när man har toppen av iofs, men hur många har det?
Kanske sitter den ivägen när man gör ventiljustering?
Jaja, den BRUKAR sitta kvar i locket iaf. :tummenupp

Nyheter
Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Back