Ventiljustering på Rotax v990 Aprilia Falco.

Manus

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2008
Hoj
Yamaha FZ1-06
Skulle villja veta om man måste vara väldigt noga med justeringen av ventilerna på rotax 990 eller om man kan hoppa över vara annan. Måste tillägga att hojen har gått nu 3300 mil.Har hört att dessa moterer är tillförlitliga och håller måtten bra ,stämmer det..

Tack på förmand Magnus

Det vet du ju inte förrän du MÄTER det aktuella spelet...
Är det ok = justera INTE.
Enkelt.

Sen är det inte många firmor som har shims till dem heller, för det är 9,48 mm shims.

9,48´or har ju Jofrab? Säljer shimssatser och refillpåsar av märket Hotcams, så då kan i princip varenda MC/Moped-smedja beställa hem, då nästan varenda kotte är anslutna till dom...

9,48´or har ju Jofrab? Säljer shimssatser och refillpåsar av märket Hotcams, så då kan i princip varenda MC/Moped-smedja beställa hem, då nästan varenda kotte är anslutna till dom...

Sant!
Men det är aldrig nån som har hemma "på hyllan" och om man vill ha säger de:
"Nej det blir för dyrt att köpa för ett enda enstaka tillfälle - vi jobbar inte med såna"

Men man kan ju köpa själv!
Jag fick tips av ett par Nyköpingsgrabbar om just de där satserna, men i USA, och det blir ett köp, för priserna var t.o.m rimliga! :)

Se här:

http://www.cyclebuy.com/shopping/shims/shimkits.htm

Sant!
Men det är aldrig nån som har hemma "på hyllan" och om man vill ha säger de:
"Nej det blir för dyrt att köpa för ett enda enstaka tillfälle - vi jobbar inte med såna"

Men man kan ju köpa själv!
Jag fick tips av ett par Nyköpingsgrabbar om just de där satserna, men i USA, och det blir ett köp, för priserna var t.o.m rimliga! :)

Se här:

http://www.cyclebuy.com/shopping/shims/shimkits.htm

Jag beställde "stora" satsen med 9,48 där ifrån för ett par veckor sen. Allt funkade prima men glöm inte posten avgift på 100spänn + tullavgift på dryga 200. Men det blev ändå billigare för mig än att ta hem en sats genom återförsäljare av jofrab. Om du skulle behöva några udda shims som jag ändå inte kommer ha användning av så kan jag ju alltid skicka ett par med brev.

Edit: detta har ju iofs inget med själva frågan att göra, sorry :P

Har haft en Falco -00. 6000mil o ingen ventiljustering behövdes. Självklart ska du kolla ändå. Inte speciellt komplicerat.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT