Ventiljustering och placering av kamkedja

lk999

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2010
Hoj
Kawasaki Zx9r -98
Ska ge mig på en ventiljustering på min zx9r i veckan då det var många spel som var för tighta! Läste att det var viktigt att sätta kamkedjan på exakt samma plats på kamaxeln efter att den varit av och undrar nu hur man enklast gör det?

Räcker det att man markerar valfri kugg på kamaxeln och sen kedjelänken som sitter precis över med en klick färg och gör samma på båda axlarna? Kedjan hoppar väl inte av vevaxeln?

Inga andra hemskheter jag ska passa mig för så här första gången jag gör ett större ingrepp?

du kan som minst få den 1 kugg fel, och det syns på markeringarna som redan finns från fabrik. Är noga att det blir rätt men ingen raketforskning.

Ställ motorn så markeringarna på båda kammar och veven är rätt innan du lossar nåt, sen när det är ihop igen dra runt maskin två varv (1varv på kammen) för hand och ställ den på markeringarna igen och kolla så det stämmer

Jo jag har sett markeringarna, men läst att vissa missar ett kugg för att dom lägger kamaxeln till synes efter dessa markeringarna men gör fel på några få grader. Tänkte att ett streck färg/tipex på kedjan och drevet skulle göra det fullständigt omöjligt att få den fel.

Bäst om man gör både och kanske?

Att kedjan flyttar sig på veven låter inte kul, hur kan jag undvika det?

Du behöver inte krångla med att märka upp kedjan och sånt, de markeringar som finns där duger gott.

Men först, kolla upp att du har en kamm som går direkt på ventilen och att shimset sitter under "koppen" på gamla kawa så sitter det en fan ska man kalla det, "tryckare" som man kunde trycka åt sidan och byta shims. Så bara kolla detta först så du inte gör jobb i onödan.

Men annars i stora drag:
- Lossa så du kommer åt veven, dra veven så den står i ÖD oftast en T-markering. Ettans nockar ska pekat utåt uppåt.
- Jag brukar gänga ur stiften men låta dem ligga kvar så inget gött trillar ner i syltan.
- Ventilkåpa av, kolla markeringar på dreven, fota med kameran.
- Mät upp ventilerna
- Slacka kedjan genom att ta bort sträckaren.
- Ta bort överfallen till kammarna se till att de följer med upp jämnt och fint, lossa lite åt gången på skruvarna. Kammdreven behöver man aldrig ta loss.
- Häng upp kedjan på en gammal cykeleker eller ståltråd så den inte trillar ner.
- byt shims
- sätt tillbaka kammar, överfall.
- Lätt dit kedjan och tryck med fingret in där sträckaren normalt sitter och höfta så allting ser rätt ut.
- Sätt tillbaka sträckaren
- Dra runt och dubbelkolla markeringen
- Mät ventilerna igen, notera om det är några "tveksamma"
- Dra runt motorn, dubbelkolla markeringen igen
- Mät de tveksamma igen, ev shimsa om annars kolla markeringarna igen
- Ventilkåpa på
- Sparka igång skiten

Ett förträffligt verkyg är en magnetpenna, bra för att få upp shimsen eller om man tappar ner shimsen någonstans. :)

- Peace

Kolla denna howton: http://www.calamarichris.com/zx9r/valveadj1.htm :) Killen toppsar ju för fan ventilkåpan! :D

Last edited:
Tack för alla svaren! Körde dock fast tidigare än väntat då bulten som håller fast kamkedjesträckaren total vägrar släppa och det inte finns plats nog för någon större hylsnyckel utan bara småskit!

Håller i det mesta fullständigt med Fredde.
En grej i sammanhanget när man arbetar med hojar som JAG iaf tycker skall till e en 1/4" momentnyckel.
Jag har sett ALLT ALLT ALLT för många maskiner med de skruv,som då ofta e M6,som sitter till kamöverfallen dragna åt HELVETE för hårt.
Ofta rör sig momenten som skall till mellan 10 å 20 newton beroende på tillverkare å konstruktion.
Grejen e att en "vanlig" momentnyckel med 1/2" tapp e inte ställbar så lågt. Faktum e,inte de flesta 3/8" heller...men 1/4" e ofta.
En sådan behöver vad vidare e heller inte vara speciellt dyr. Gäller bara att hitta den i detta land där allt skall vara 1/2" fattning av nån jävla anledning.
Hur som.
E överfallen dragna med skruv istälet för mutter=definitivt använda momentnyckel.
Mutter å bricka...e inte lika känsligt,men momenten som skall till e små varför iaf jag varmt rekommenderar 1/4" verktyg.
Nått annat e inget annat än ren våldtäkt på bitarna.

Fick äntligen av kamkedjesträckaren och satte igång. Fanns inga som helst markeringar på kammarnas drev så det blev till att måla själv ändå.

Gjorde en riktig nybörjartabbe när jag skulle lossa kamöverfallet då jag missade att det fastnade i gängorna på ena sidan och följde inte med muttrarna loss. Så fastän jag var nogrann med att lossa allt jämnt så blev det lite våldsamt när den väl "flög" av. Aja, inga skador vad jag kunde se iaf.

Är man helt galen om man ger sig på att skruva ihop allt utan momentnyckel sen?

Nja.
Jag svarar såhär,det beror på hur "seriös" hållning man har till det.
Jag e snart 47 bast. Arbetat med räsermotorer i en eller annan form i hela mitt liv å driver en verkstad därför. Mao e jag bortskämd å iom det finns all sån skit tillgängligt.
Det gör inte att jag inte har minne för hur de e att stå å få saker att funka på en p-plats så jag säger.....
Det sitter isf i fingrarna.

Sen.
Ett varmt menat råd. Internet is da shit. Googla fram en manual på skrotet. Om du inte hittar ngn gratis så betala då ett par spänn men lita på en ärrad fan i sammanhanget...
When everything else fails...read the fuckin instructions.
Den manualen...kan vara det billigaste du gjort till din hoj helt allvarligt å helt ärligt.
Att kamdreven skulle sakna märkning eller att drevet på veven skulle göra kan du rakt av bara glömma.

Nja.
Jag svarar såhär,det beror på hur "seriös" hållning man har till det.
Jag e snart 47 bast. Arbetat med räsermotorer i en eller annan form i hela mitt liv å driver en verkstad därför. Mao e jag bortskämd å iom det finns all sån skit tillgängligt.
Det gör inte att jag inte har minne för hur de e att stå å få saker att funka på en p-plats så jag säger.....
Det sitter isf i fingrarna.

Sen.
Ett varmt menat råd. Internet is da shit. Googla fram en manual på skrotet. Om du inte hittar ngn gratis så betala då ett par spänn men lita på en ärrad fan i sammanhanget...
When everything else fails...read the fuckin instructions.
Den manualen...kan vara det billigaste du gjort till din hoj helt allvarligt å helt ärligt.
Att kamdreven skulle sakna märkning eller att drevet på veven skulle göra kan du rakt av bara glömma.

Jodå, en Haynes bok var det första jag köpte till hojen! Men ibland känns det bra att fråga här på sporthoj.com när man blir osäker. På veven finns markeringar men på kammarna såg jag inget. Kanske inte kollade ordentligt nog då.

Tänkte passa på att fråga om en sak till. Efter att jag tagit ut shimsen la jag tillbaka kammen och passade in den efter min markering på kedjan. Jag upplever dock att den inte går i ordentligt, utan att kedjan tynger ner den på ena sidan så andra sidan vinklas lite upp i luften. Trycker man hårt på sidan som den sticker upp så går den ner i rätt läge.

Räcker det att man spänner fast överfallet och tvingar den på plats eller ska den egentligen lägga sig på plats frivilligt?

Jodå, en Haynes bok var det första jag köpte till hojen! Men ibland känns det bra att fråga här på sporthoj.com när man blir osäker. På veven finns markeringar men på kammarna såg jag inget. Kanske inte kollade ordentligt nog då.

Tänkte passa på att fråga om en sak till. Efter att jag tagit ut shimsen la jag tillbaka kammen och passade in den efter min markering på kedjan. Jag upplever dock att den inte går i ordentligt, utan att kedjan tynger ner den på ena sidan så andra sidan vinklas lite upp i luften. Trycker man hårt på sidan som den sticker upp så går den ner i rätt läge.

Räcker det att man spänner fast överfallet och tvingar den på plats eller ska den egentligen lägga sig på plats frivilligt?

Kamaxeln har ju inget viloläget, det är alltid nån kam som gör att den står upp och inte lägger sig i underfallen ordentligt.

Här har du orginal-manualen för ZX9R 98-99, tycker dom brukar vara bättre än Haynes mm.
http://dl.dropbox.com/u/5418730/ZX9R_98-99.pdf

Ang. kammen som sticker upp, troligtvis ligger någon lob så den trycker mot lyftaren så det är därför den inte faller ner själv.

EDIT/
Ähhh.. second place is first place loser :)

Last edited:
+1.

Det e just en av anledningarna till att man skall muttra isär detta i tändningsläge för 1a cylindern. När man har maskin i det läget kommer fortfarande kammen ifråga att "rida" på ngr av lyftarna(alltså inte kunna gå ner helt)men oftast ligger kammen iaf i någorlunda jämvikt över de numer 8 tryckare per kam den skall påverka.
Det e åxå en av anledningarna till det Fredde skriver med att lätta på överfallen pö om pö. Det gör att man inte lägger spänningar i överfallen vilket kan få dem att spricka rent av.
I ÖD skall du,om du har maskin på rätt varv,det synas markeringar på kamdreven som du skall se till att dessa stämmer mot sin referensyta. I princip alla motorer e konstruerade så från fabrik.
Jag skriver rätt varv eftersom en del missar detta. En 4 taktare tänder ju vartannat varv å kamaxlar e växlade att oftast gå med halva vevens fart... Kort sagt,veven gör 2 varv när kammarna gör ett.

Håller med CPMS. Ingen skugga över Haynes. De e bra många ggr men en originalmanual e trots allt skriven av folket som skapat motorn å hojen ifråga. Där står allt. Inga luckor.

Tack än en gång för alla svaren, helt kanon med en originalmanual! Ska alltid vara så jobbigt första gången man gör något nytt. Jag la faktiskt motorn i TDC läge, men jag vet inte om det var i #1 eller #4, men säkert fel iaf då jag inte kan se någon märkning på kamdreven i läget den ligger just nu.

Oturen fortsätter iaf, var och köpte shims idag på en mc-verkstad. Köpte 4 stycken som skulle passa perfekt med vad jag behövde.

Åkte hem och skulle sätta i dom men mätte först för säkerhets skull. Inget mått stämmer, alla är mellan 0.04-0.06mm större än utlovat... Antog först att det var min Jula mikrometer som spökade men tog fram ett bladmått och jula mikrometern mätte alla hyfsat rätt. Mäter alltid 1mm för mkt men alltid exakt för övrigt.

Tillbaka igen då antar jag.

Troligtvis ligger du ett varv fel (TDC 4) och kamdrevsmarkeringarna är emot varandra men det märker man ganska fort pga vilka spel man kan mäta, finns bild på det på sidan 4-16.

Du använder väl "klickern" när du mäter? Visseligen är det en Jula micrometer men den borde gå att kalibrera mot en passbit.

Woho, fick ihop allt, alla markeringarna stämde och de nya shimsen var i perfekt storlek. Tack för alla tips och hjälp!

Jodå, jag använder den klick saken när jag mäter med mikrometern, ska försöka hitta mig något att kalibrera den emot, på bladmåttet visar den rätt iaf men vore intressant och se på något större också.

Blev en biltema 1/4" 4-20nm momentnyckel, känns som en investering. Tänker ev. gå på kopplingen snart också om jag köper mig ett factory pro shift kit. Nackdelen är att en del moment på kopplingen ligger mellan 20-30nm har jag för mig. Hittade en 1/4" 6-30nm momentnyckel på louis.de och funderar lite på att köra på den istället. Dock så är biltema nyckeln individuellt kalibrerad och det står inget om det på louis.de nyckeln. Är det illa?

Länk till nyckeln:
http://www.louis.de/_105355b440ac55...t_total=35&anzeige=0&page=3&artnr_gr=10003245

Nyheter
Bike-Dagarna har öppnat!

Vinn en airbagväst från Dai...

H-D Pan America 1250 Limited provkörd

I nummer 5 av Allt om MC ko...

Custom Bike Show den 6e juni.

När Twin Club MC i Norrtälj...

Tidigare SMC-profil tar över som ordförande i Svemo

Mötets ordförande Anna Iwar...

The Distinguished Gentlemans’s Ride 

Den 17 maj är det åter dags...

Stor invigning på Sulas MC