ventiljustering och förgasarbyte

  • Thread starter Thread starter HanneZ
  • Start date Start date

HanneZ

Guest
Hej!

Har några funderingar kring min Suzuki DR350s. Detta är väl ingen sporthoj i bemärkelsen R1, gsxr m.m. men tänkte att nån kanske vill svara iallafall!

1.
Jag ska ventiljustera. Har mekbok och allt, är lite konfundersam då de står att man måste tömma motoroljan innan. Varför måste man göra de? Har precis bytt olja nämligen och tänkte att det är onödigt o byta olja om det inte behövs.

2.
Jag har tänkt att ev. byta förgasare till nåt större. R modellen har ju en större förgasare så det borde väl gå att sätta på en större förgasare. Tror ni att det går att montera en av typen http://www.sporthoj.com/annonser.php?id=1471
rakt på med lite ombestyckning. Eller blir den förgasaren för stor? Borde väl bli märkbar större effekt med en 7 mm större förgasare. Har effektblås och lite öppnad luftburk på hojen så det är lite mer genomströmning än helt orginal.

fråga 2 är väl lite diffus men orkar ni ett vettigt svar på en kanske korkad fråga så är jag jätte tacksam! :)

Mvh. Hannes
 
1. Kan det vara så att man måste riva nån sidkåpa för att kunna vrida på veven? I så fall lägger du ju knarren halvt på sida för att inte oljan ska rinna ur. I övrigt kan jag absolut inte förstå varför man ska behöva tappa ur oljan innan man justerar ventiler. Verkar ju helskumt.
Om ventilerna är schimsade så ökar ju risken att du ska tappa ett schims (eller att det ska hamna snett om du tippar knarren). Tappat schims hamnar oftast ner bland kamkedja etc, inte roligt läge!

2. Vet ej. Men större förgasare _kan_ ge problem med svårt att bestycka bra från botten etc. Men jag har ingen erfarenhet av din knarr.
 
mjo man tar bort en liten mini kåpa så man kan vrida på veven, men det är ju som sagt bara o lägga hojen på sidan. Och man ställer in den med skruvar.

har tatt av förknasaren o mätt insuget i cylindern o de va ju tyvärr inte större än förgasaren så förgasarbyte blir ej aktuellt

tack för svar!
 
Tappa ur oljan i en ren dunk så kan du hälla tillbaka den sen.... Det är ingen bra ide att försöka ställa ventilerna med en liggande hoj, tror det är omöjligt faktis.
Allafall överdrivet jobbigt.
 
Last edited:
tja det är ju en lösning. Men varför går det ej att göre det på en liggande hoj? Hade inte tänkt att lägga den ner dock. Tror det räcker att luta den lite, typ som om den skulle stå på stödet om stödet satt på höger sidan. Kåpan sitter hyffsat långt upp.
 
HanneZ skrev:
tja det är ju en lösning. Men varför går det ej att göre det på en liggande hoj? Hade inte tänkt att lägga den ner dock. Tror det räcker att luta den lite, typ som om den skulle stå på stödet om stödet satt på höger sidan. Kåpan sitter hyffsat långt upp.

Om du tar bort ventilkåpan o lägger hojen så lär det väll rinna ut olja ur toppen...
 
hehe, ahh så sätt menar du, men så mkt hade ja inte tänkt o lägga den ner =) typ bara tänkt o luta den mot vägen i max 45 grader
 
Gör hur du vill jag skulle ha tappat ur oljan o hällt tillbaka den när jag var klar.
 
HanneZ skrev:
ok, får köra på de! tack för svaren Robban! =)
Håll till godo!

Kan nämna att jag vid justering av kopplingen (slungkoppling (dvs centrifugalassisterad)) på min Katana brukade tippa ikull lite mer än stödet tillät, sen var det bara att skruva loss kåpan utan att behöva tappa ur någon olja. Finns dock en ökad risk att tappa delar _långt_ ner i motorn om motorn/knarren lutar och då får man rynkad panna! Så håll i bitarna.
 
Varför vrida på veven? Lägg i växel och snurra bakhjulet så slipper du öppna nån sidokåpa.
 
Robban_C skrev:
Håll till godo!

Kan nämna att jag vid justering av kopplingen (slungkoppling (dvs centrifugalassisterad)) på min Katana brukade tippa ikull lite mer än stödet tillät, sen var det bara att skruva loss kåpan utan att behöva tappa ur någon olja. Finns dock en ökad risk att tappa delar _långt_ ner i motorn om motorn/knarren lutar och då får man rynkad panna! Så håll i bitarna.
japps, gjorde så på min gixxer i somras med, det går ej på enduron dock då de knappt finns nåt ställe för oljan o rinna undan då man mekar koppling, denna kåpan sitter dock lite högre upp. Jag har testat att luta den och ta bort täckskruvarna och ingen oljan rann ut. Däremot så gjorde jag en insexskruv rund då ja skulle dra ut den. Så får skjuta på justeringen tills jag köpt ny sådan skruv!

Tack för alla tips!
 
Nr 2...

Förgasaren kan ju bli liiite stor på din 350....

Det som kommer hända är att du får dåligt sug i den och då dåligt bottendrag..
Dessutom så måste den bestyckas om och fixas med....

Är hojen inte fixad i övrigt med topp och kammar så låt det vara som det är...
 
Nyheter
Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

Back
Top