zerokool
Gube
Jag är helt n00b när det kommer till meka och e på jakt efter en ny hoj, hur märker man tex att en hoj behöver tex en ventil justering?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Tickandet är i princip ofarligt, det är, precis som FettSnok skrev, när ventilspelet blir för litet som det är farligt.Enl. mig så märkar man inte det så lätt men: Lyssna på den. Tickar den ovanligt mycket t.ex, så kan det behövas.
Tickandet är i princip ofarligt, det är, precis som FettSnok skrev, när ventilspelet blir för litet som det är farligt.
Men visst är det svårt att veta om spelet är bra. Man får helt enkelt kolla antal mil, fråga om servicar mm och bilda sig en uppfattning om det rimliga slitaget inne i motorn.
Fast å andra sidan, det är nog ganska få som verkligen mäter ventilspelet när man provkör hojenexakt som jag menar, svårt att veta om man inte är bladmåttsexpert![]()
Tickandet är i princip ofarligt, det är, precis som FettSnok skrev, när ventilspelet blir för litet som det är farligt.
Lyfter tråden.
Kollade ventilspelet på min Fazer igår då dels instruktionsboken säger att det är dags för kontroll men också för att jag tycker att motorn har börjat ticka båda när den är kall och vid arbetstemperatur.
Spelet på de flesta ventilerna visade sig vara ungefär vid nedre gränsen för de tillåtna angivelserna. Men det är lite märkligt eftersom (som jag har fattat det hela) så borde ett för stort ventilspel innebära att ventilerna tickar och inte tvärt om. Eller är det något annat som tickar?
Och när det gäller ventilspelet, ska jag köra lite till innan jag justerar ventilerna, eller är det lika bra att göra det nu?
Det där med tickande ljud... Det kan väl även vara injektorerna (heter dom så?) som ger ett tickande ljud ifrån sig? Frågan är då också hur man skiljer på dom olika tickande ljuden?
Min r6a började ticka lite förra helgen, och nu har den börjat låta mer och mer.. skrammlar lite när man kör och kan höra lite tickande.
Ska mäta avståndet på söndag tänkte jag, men vart köper jag sedan brickor? Yamaha återförsäljare?
Hur många ventiler har min r6a från 99? är det 2 in och 2 ut eller 3 in?
|
|
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027
Brembos nya carboceramiska ... |
|
Ducati lanserar Desmo450 EDS
Ducati lanserar Desmo450 ED... |
|
|
|
Custom Bike Show 2026
I år var det 52a gången Cus... |
|
|
Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!
Med en månad kvar är det gl... |
|
|
Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp
I motorvärlden finns det ha... |
|
|
Inga mirakelbatterier ändå?
Rabalder kring Verge: Har s... |
|
|
Custom Bike Show på lördag!
På Sveriges nationaldag, nu... |
|
|
Bilder från DGR 2026
Den 17 maj kördes The Disti... |
|
|
ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige
PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,... |
|
|
Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!
Det är med glädje vi pratar... |