Ventiljustering Kawasaki

ante_ante

Medlem
Gick med
13 Jul 2010
Hoj
Yamaha XJ900 1984, Yamaha XT660X -06
Tänkte jag skulle kolla mer er vad ni tror om ventiljustering på min kawa zx7r -98. Hojen har idag rullat 4800mil och har ingen aning om det gjorts tidigare, får hoppas det iallafall. Men jag tänkte att det kanske är lika bra och fixa det nu innan säsongen drar igång, för sen lär det bli åka av.
Ringde en firma idag i stockholm och fick ett pris för arbetskostnaden på 3700:- och sen va det rabatt 20% på det så totalt 3000:- i arbete + eventuellt material. Finns kanske någon här som har koll på just min modell eller priser i övrigt inom stockholms området. Ska man satsa på detta, eller spara kosingen och försöka göra det själv? Specialverktyg kanske behövs.

Ja alla tips är välkomna :)

Du har ju mek-handboken, så det är bara att köra. Du har ju minst ett kvartal på dig att få det rätt. :tummenupp

Fixa dig en verkstadsmanual och gör bedömningen själv sedan. Har du skruvat lite tidigare bör det inte vara några problem.
Annars kanske du kan få vara med på verkstaden så att du lär dig?

Vet inte om detta hjälpte men det var ett litet tips iaf.

3000 tycker jag låter jättedyrt för endast ventilkoll, men det kanske är normala stockholmspriser. Det måste vara för en full service, eller?
De inte jättevanliga verktygen (vill inte kalla det specialverktyg) du behöver är bladmått och mikrometer, momentnyckel är bra att ha. Det kostar inte många hundringar. Verktygen för att göra hela jobbet kostar lätt mindre än 3000.

Eftersom det är en hel del arbete att ta sig ner dit tydligen så ville dom även passa på att göra en service. 5.4h skulle det tydligen ta. Kanske ska försöka kolla lite mer i haynesboken då och försöka själv :)

EDIT: Man skulle även synka förknasarna i samband med justering.

Last edited:
Trådlyft :smasha

Vart det inlämning för ventiljustering på din hoj?
Vad kostade det totalt? Vart gjorde du det?
Synkade du även förgasarna?

Mest nyfiken :rolleyes:

/Johan

Nyheter
Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...