Ventiljustering Husaberg 650-05?

Hellamannen

Pain is temporary, Glory is forever!
Gick med
7 Apr 2004
Hoj
Husaberg 650 -05
Hej, nu var det dags för ventiljustering på min Husaberg 650 -05.
Har ställt ventiler på mängder av hojar men har hört att man på Husa, för att göra det lite smidigare (och är jäkligt trångt) kan lossa låsmuttern, skruva ner ställskruven och sen backa den ca 1/6 dels varv??

Har jag fel?? Eller hur var det nu igen??

Spelen har jag i min mekbok nånstans men om nån kan dom så plita ner dom här tack :)

Tacksam för svar!!

Hellamannen
Adrenalin köping

Brukar göra som du föreslår fast 1/4 varv tillbaka.

Ska man vara petig har jag för mig att det är olika på insug och avgasventilerna.

Kolla så du får ungefär lika mycket spel axialt och radiellt (tror jag det heter)

Ok 1/4 var det.

Det axiella är ju vad det är, ventilspelet är en helt annan sak.

MVH Hellamannen

börjar bli sent...

menar inte själva ventilen utan det som heter ROCKERARM/SHAFT, kommer inte på svenska namnet just nu.

Stigningen på justerskruven är 0.75mm per varv så du ska backa 1/6 varv och inte 1/4 om du vill ha 0.12 i spel.

Stigningen på justerskruven är 0.75mm per varv så du ska backa 1/6 varv och inte 1/4 om du vill ha 0.12 i spel.

Exakt, en mutterkant är tumregeln.

Glöm inte att lossa båda skruvarna samtidigt, skruva åt och släpp en mutterkant.

sitter här i garaget och håller på att jsutera min husa 450 -05
Jag har hittat ÖD genom att titta på ventiler när ja trycker ner kicken.
Först går ju avgasventilerna, sen öppnas insugsventilerna, då är kolven högst upp när jag känner genom tändstiftshålet och då ska jag ju va i rätt ÖD, eller hur?

Men! jag lossade ena låsmuttern till insuget och skulle skruva ner den i botten och sedan 1/6 varv tillbaka, men jag kan ju fan skruva ner den ett helt varv, det känns inte som det är bra? Det blir lite motstånd men inte så att man känner något direkt stopp för skruven.

hjälp nu föfan, jag skiter ju ner mig annars!

okej, jag kände efter lite och skruvar jag upp den och ner igen känner jag stoppet men det är itne stenhårt, det tar stopp men går ju att fortsätta, men det misstänker jag är obra.

är jag rätt då?

Last edited:
Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard