ventiljustering gsxr 1000 -02

Disasterpiece

Ny medlem
Gick med
19 Mar 2005
Hoj
1000r k7
Har sökt o bla bla bla men hittar ingenting om hur man justerar ventilerna på en gsxr 1000 -02. Är det schims, ställskruvmojäng eller hur går det till? Räcker det med att lyfta ventilkåpan eller lär hela motorn ur?

Lättast är att lyfta ur motorn och mäta upp alla spel och sedan riva ner kammarna mm och byta till rätt shims, i med kammarna igen och ställa in dom rätt, drar runt och mäta spelet igen, samma prosedur en gång till om det inte blev bra sedan är det bara slänga ihop å i med motorn i ramen igen...klart :tummenupp

PD skrev:
2248076 Lättast är att lyfta ur motorn och mäta upp alla spel och sedan riva ner kammarna mm och byta till rätt shims, i med kammarna igen och ställa in dom rätt, drar runt och mäta spelet igen, samma prosedur en gång till om det inte blev bra sedan är det bara slänga ihop å i med motorn i ramen igen...klart :tummenupp

Lättast måste väl ändå vara att plocka av ventilkåpan och mäta upp spel på plats? :va Säker på att det är schims?

don_tomazo skrev:
2248086 Har allt hoppat snett efter allt varvstoppsgasande under Lelle?

ungefär så ja.. :yoparty :huvet

Disasterpiece skrev:
2248105 Lättast måste väl ändå vara att plocka av ventilkåpan och mäta upp spel på plats? :va Säker på att det är schims?

Det är chims

Höhö. Hörde nog.

Disasterpiece skrev:
2248105 Lättast måste väl ändå vara att plocka av ventilkåpan och mäta upp spel på plats? :va Säker på att det är schims?

Det räcker med att du tar bort ventilkåpan! Har gjort det där på min och justerat ventilerna. Det sitter shims under tryckarna. Bara att mäta spelet och byta shims vid behov.

Spelet vid kall motor ska vara:
Insug: 0,10-0,20 mm
Avgas: 0,20-0,30 mm

Tänk bara på att du får kammarna rätt. Lättast är när du sätter fast kamkedjan på kammen och låser den med en stripe. Kan vara lite jävligt att se markeringarna när motorn sitter i men det går!

Jag har verkstadshandbok på cd om du vill köpa...

Disasterpiece skrev:

Det är schims och enklast för att MÄTA upp spelet är att lyfta ventilkåpan.
Behöver du ändra spelet så är det lättast att lyfta ur motorn eller i varje fall släppa fram motorn för att få kammarna rätt.

Tack för alla bra svaren!
Nu är det bara o sätta igång, "wow" vad jag känner mig lockad!

MangeH skrev:
2248122 Det räcker med att du tar bort ventilkåpan! Har gjort det där på min och justerat ventilerna. Det sitter shims under tryckarna. Bara att mäta spelet och byta shims vid behov.

Spelet vid kall motor ska vara:
Insug: 0,10-0,20 mm
Avgas: 0,20-0,30 mm

Tänk bara på att du får kammarna rätt. Lättast är när du sätter fast kamkedjan på kammen och låser den med en stripe. Kan vara lite jävligt att se markeringarna när motorn sitter i men det går!

Jag har verkstadshandbok på cd om du vill köpa...

Kanoners

don_tomazo skrev:
2248117 Det är chims

Höhö. Hörde nog.

hihi :gnissla

Last edited:
Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen