Ventiljustering GSX1100G

Gurra H

Nu med hus på vischan!
Gick med
13 May 2003
Ort
Uppsala
Hoj
VFR 800FI
Hej!

Jag har en Suzuki GSX1100G -92 och har lite funderingar kring det här med ventiljustering. Enligt reparationshandboken ska ventilspelet kontrolleras, och vid behov justeras, var 600:e mil. Jag har kontrollerat åtskilliga gånger, men aldrig behövt justera. Måste ju säga att det känns lite onödigt att skruva isär halva hojen två gånger per säsong.
Man börjar ju onekligen fundera på om det står fel i reparationsboken...

Motorn liknar, vad jag har förstått, i stora delar motorerna som sitter i andra Suzuki 1100:or. Hur är det på dem? Samma täta intervall? Behov av justering.

Det kanske rent utav är så att några effektvinnande komponenter från andra 1100:or går att montera på mitt gamla tröskverk? Någon som vet?

Tacksam för alla svar.

Mvh

Gurra
Kardan-kung
 
intervallen brukar ha god marginal, dessutom så hör man när ventilerna e tok fel.

har för mig att att roger har skrivit att det går att sätta på 1100(gsxr) topp o kammar på din hoj. Har för mig de iaf, hör med honom, gixxer_1225 eller nåt heter han
 
GSX1100Gurra skrev:
Hej!

Jag har en Suzuki GSX1100G -92 och har lite funderingar kring det här med ventiljustering. Enligt reparationshandboken ska ventilspelet kontrolleras, och vid behov justeras, var 600:e mil. Jag har kontrollerat åtskilliga gånger, men aldrig behövt justera. Måste ju säga att det känns lite onödigt att skruva isär halva hojen två gånger per säsong.
Man börjar ju onekligen fundera på om det står fel i reparationsboken...

Motorn liknar, vad jag har förstått, i stora delar motorerna som sitter i andra Suzuki 1100:or. Hur är det på dem? Samma täta intervall? Behov av justering.

Det kanske rent utav är så att några effektvinnande komponenter från andra 1100:or går att montera på mitt gamla tröskverk? Någon som vet?

Tacksam för alla svar.

Mvh

Gurra
Kardan-kung


Jag är inte så insatt i 1100G-motorn men den borde vara tämligen lik övriga GSXR mortorer, det sitter snällare kammar i 1100F och Bandit-motorn så det bör sitta snällare kammar i G-motorn oxå, så ett byte till R-kammar skulle du nog tjäna på. Det borde vara justerskruv på vipporna i din topp (inte schims) och då passar kammarna från alla gamla GSXR 85-90, det är lite skillnad mellan årsmodellerna och 750 och 1100, men skillnaden är marginell. Förgaseriet från en R kan oxå vara en ide eller tom Mikuni RS36ór. Sedan en portning av toppen och ett 4 till 1 system så har du en 135hk på bakhjulet. Undrar om kardan gillar det?
 
Serviceintervallet för ventilerna på en touringkörd luft/oljekyld är på minst 2000 mil. Första ska dock göras vid 100-mila servicen utifall att teknikerna på Suzuki gjort bort sig. Justera ventilerna det sista du gör innan du ställer av den för vintern - dvs samtidigt som du byter motorolja och eventuell bromsvätska och framgaffelolja.
 
Jag justerar med 2000 mils intervaller, varannat år liksom, har funkat bra i 13 år/12000 mil :tummenupp
 
I serviceboken till min Bandit 1200 står det 1200 mil,och jag gör det en gång per säsong(ca 1000 mil).
 
Nyheter
Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

Back
Top