ventiljustering ducati

V-Twinner

svart båge ska det va
Gick med
17 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
TL1000R 99:a
hej tänkte höra om det e nån här som vet om det är svårt o justera ventilerna på en ducce 900ss 96-97 (funderar på o köpa).
 
Inte svårt.. lite speciellt är det däremot.. Tillgång till en shimssats är ju förståss en bonus :)

Det stora krånglet är att på en SS så måste bakre stötdämparn väck för att komma åt..

/B
 
V-Twinner skrev:
ok inga special verktyg alltså

Näe..

Bladmått med 0,02mm's upplösning är ju bra att ha.. en plockmagnet, lite insexnycklar.. tandstiftsnyckel, en täljd träbit (exklusivt specialverktyg för att hålla ner stängarvippan!)

Något att stoppa i oljereturhålet så man inte tappar halvringarna där, vilket är lite jobbigt..

En 90-graders krok att dra ut clipsen som håller vipporna på plats..

Tippex, fett..

Micrometer och tolk till stängarshimsen, samt en sats shims då..

Ett par länkar med artiklar om tvåventilsservice
http://www.sportrider.com/tech/146_9504_hand/
http://www.ducatitech.com/

Sportriders artikel har jag inte läst igenom noga, såg att dom hade lite egna tricks för sig med stängarspelen..

/B
 
ok tack jag lär väl höra av mig när jag nu köper nån hoppas det inte tar för lång tid.
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top