Ventiljustering av Gixxer750 -00. Frågor

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Jag köpte hojen förra hösten och allt var då tiptop. Nu så har jag kört en lång hård säsong utan att kolla ventilspel och det kanske borde varit gjort vid det här laget.

Jag har alltså kört:
7-8 träningar á 2h
7 tävlingar á 2,5h
2 ERF 6+4h

Totalt alltså 40-45 HÅRDA timmar vilket med ett snitt på 120 ger ca 500mil på 4 eller 5 oljebyten

Mina frågor är:
-Är risken stor att jag sitter i skiten?!? Skulle det här varit gjort för länge sen och jag löper stor risk att sitta med skador i grejeorna?
- Kan jag följa min ursprungliga plan dvs köra 10 timmar ERF till plus ett race på total 2 timmars körtid och sen lyfta toppen för helrenovering i vinter?? (tänkte skicka iväg den och få kollat säten, ventiler och ventilspel.)
- Vad ska spelet vara?!?
-kommer jag åt at mäta spelet utan att lyfta motorn ur ramen?

Spelet ska vara:
IN 0.10-0.20
EX 0.20-0.30

Spelet går att kolla utan att plocka ur motorn, bara kolla i min artikel på BP. Om du måste justera spelet behöver du lyfta på kammarna, tror att det går utan att plocka ur motorn.

Nr:18 skrev:
Spelet ska vara:
IN 0.10-0.20
EX 0.20-0.30

Såg i din säljes anonns att du har en 98, är det säkert att det är samma ventilspen på 00?

På 96-99 går bra att plocka bort kammarna utan att lyfta ur motorn, du kan demontera hela toppen utan att sänka eller lyfta ur motorn.

Slammrar det? Troligen inte. Du kollar ju enkelt ventilspelet på din hoj (tar när man är van cirka 30 minuter från det att tanken är av). Dock är det en idé att kontrollera spelet ofta på Suzuki. De tidiga var extremt känsliga för avvikelser och tappade mycket i effekt. De nya är inte lika känsliga, men med tanke på vad du använder din hoj till så är det nog en idé att riva ur den med jämna mellanrum och kontrollera.

Ventilspel brukar generellt inte bli större. Oftast är det avgasventilerna som får mindre och mindre spel. Att kolla kostar inget, och är inte så svårt. Förebyggande kontroller och underhåll sparar oftast massor med pengar. Do it!

norrlansguld skrev:
Nr:18 skrev:
Spelet ska vara:
IN 0.10-0.20
EX 0.20-0.30

Såg i din säljes anonns att du har en 98, är det säkert att det är samma ventilspen på 00?

På 96-99 går bra att plocka bort kammarna utan att lyfta ur motorn, du kan demontera hela toppen utan att sänka eller lyfta ur motorn.
Har både en -00 och en -98 :fakta

Slammer gör egentligen mindre,
om det är för tajt DÅ är det problem
och brända ventilsäten.

Nu är ventilspelskontrollen klar och alla ventiler förutom en låg mittimellan eller på den övre gränsen som rekommenderas av Suzuki.

Dock låg en insugsventil på 0,25 och rekommenderat spel är 0,10-0,20.

Om jag påstår att det håller 12 hårda timmar till - har jag rätt eller fel då??

Om jag sedan shimsar upp den här ventilen i vinter och komptestar motorn med bra resultat, är jag då klar för rejs nästa säsong?

Vad bör göras egentligen?! Brink????

Jag håller nog med, att det håller...

Men något man kanske bör tänka på - det här visserligen från V8 sidan men en kamaxel är en kamaxel fast den sitter i en hoj:
När man har ett ventilspel som är högre än vad tillverkaren rekommenderar så hamnar 0-spel (där kamprofilen har börjat öppna ventilen) på den delen av kamnocken som redan har högre acceleration av ventilen. En kamaxel har både när den stänger och öppnar en ventil en "ramp" där den "tar upp" spelet innan det är dags att börja hiva upp ventilen max.

Därför så medför detta ökat slammer och större påfrestning av bitarna.

Det är lite svårt att förklara med bara text, hoppas ni förstår... Nu tror jag ju inte att i ditt fall med en femhundring för stort spel ännu inverkar alltför negativt.

/lastu

det håller tror jag, eftersom du har just brickjustering så är det ju oftast långt innan nåt blir väldigt fel.
Hör d inget oljud eller liknade eller har hittat skador under kåpan så ser jag ingen anledning till att sluta köra.

Å andar sidan är det ju en skitsak att byta till ett schimms med rätt mått?

Silwer skrev:
....Å andar sidan är det ju en skitsak att byta till ett schimms med rätt mått?

Det är ingen skitsak när budget är död och jag måste ha ihop skiten IKVÄLL.

Att lyfta kammarna på Suzuki gör mig till en hemsk människa. Enda tillfället som jag hellre hade kör Yamma....

förbannade fintandade skitkedja som alltid kuggar över och hamnar fel hur djävla noga man än är

Nyheter
MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!