Ventiljustering 660, blev det fel?

mada

Medlem
Gick med
15 Jan 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
KTM 690 Duke R 11, 950 SE 06
Har precis justerat ventilerna på min 660 och för att hitta TDC körde jag metoden med att rotera motorn med ett buntband mot kolven. Första gången kolven stod i övre läget gick det inte att rucka på vipparmarna. Jag roterade då vidare och vid nästa gång gick vipporna att rucka=TDC. Jag noterade dock att avgasvetilerna var ngt nertryckta dvs de stod lägre än insug och var därför lite bökigare att justera då låsskruven var knepig att komma åt.

Har jag gjort fel dvs justerat vid fel läge? Om ja, hur kommer det sig att det går att rucka vid fel läge och inte alls vid rätt?

Kanske ska tillägga att hojen tog en stund att starta efter justering, därav misstankarna om att det blev fel...
 
Tror det kan ha blivit fel. När kolven är på väg upp under kompressionstakten rör sig inte vipporna alls, dvs inga ventiler ska vara nertryckta. Kolla efter det + ev håll tummen för tändstiftshålet så känner du när det blir tryck.
 
I fel öd stänger just avgas samtidigt som insug just öppnar. Mycket lättkollat.

Sen kan du efterkolla genom att vrida veven 2 varv (lite i taget,åt rätt håll) och känna
på spelet. Nånstans (under upp till ett varv, ganska länge mao) ska du hitta
vettigt spel för varje ventil. (dock inte samma period för avgas och insug).

En brasklapp: Har den autodekomp kan den spöka. troligen isf på ena avgasventilen.
/u
 
Autodekompen kan spöka på LC-4 motorn!
Enklaste metoden för att få motorn i öd är att ta bort generatorkåpan och vrida på veven med ett dragskaft.
Vrid runt åt rätt håll, tills det att du hör en liten smäll från toppen.
Det är autodekompen som smäller till.
Vrid sedan tillbaka motorn till ÖD.. Då har du tagit bort risken med att
autodekompen bråkar till det!! :tummenupp

/

M
 
Adjustment of valve clearance
– Adjust piston to ignition top dead center (check marks of flywheel)
and screw crankshaft locking bolt back in.
! CAUTION !
IF THE PISTON IS NOT IN IGNITION TDC, VALVES ARE OPENED AND A CORRECT
ADJUSTMENT IS NOT POSSIBLE - IN THAT CASE CRANKSHAFT MUST BE MOVED A FULL
TURN.
– Valve clearance A is measured at cold engine between valve stem
and adjusting screw.
VALVE CLEARANCE 400 : INTAKE 0.20 mm / EXHAUST 0.20 mm
VALVE CLEARANCE 540 : INTAKE 0.15 mm / EXHAUST 0.15 mm
VALVE CLEARANCE 620 : INTAKE 0.15 mm / EXHAUST 0.15 mm
VALVE CLEARANCE 625 : INTAKE 0.15 mm / EXHAUST 0.15 mm
VALVE CLEARANCE 640 : INTAKE 0.15 mm / EXHAUST 0.15 mm
VALVE CLEARANCE 660 : INTAKE 0.15 mm / EXHAUST 0.15 mm
– Tighten counternuts with 20 Nm.
– Remove the crankshaft locking bolt.
– Mount both valve covers with new gaskets and bolts with copper
seal rings.
– Tighten bolts with 8 Nm.
– Insert and tighten spark plug with 20 Nm.
A
 
mada skrev:
Hur ska vipporna röra sig när man närmar sig TDC?

Inte alls. När kolven vänder uppåt (i rätt takt) är samtliga ventiler stängda hela vägen. Är inte nödvändigt att kolven ska vara exakt i topp på millimetern.
 
Basse skrev:
Tror det kan ha blivit fel. När kolven är på väg upp under kompressionstakten rör sig inte vipporna alls, dvs inga ventiler ska vara nertryckta. Kolla efter det + ev håll tummen för tändstiftshålet så känner du när det blir tryck.

Men detta pekar ju på att jag gjorde rätt, jag kunde ju rucka på alla vipporna och då borde ju ventilerna vara obelastade, eller? Kan vipporna rubbas vid fel övre läge?

När jag var vid det andra övre läget så gick vipporna inte att rubba, därav trodde jag läget varfel och roterade jag motorn vidare till nästa övre läge där vipporna gick att rubba.

Att avgasventilerna var mer nedtryckta menar jag att de stod lägre i förhållande till de andra om man tittar på ventilkåpan.
 
mada skrev:
Men detta pekar ju på att jag gjorde rätt, jag kunde ju rucka på alla vipporna och då borde ju ventilerna vara obelastade, eller? Kan vipporna rubbas vid fel övre läge?

När jag var vid det andra övre läget så gick vipporna inte att rubba, därav trodde jag läget varfel och roterade jag motorn vidare till nästa övre läge där vipporna gick att rubba.

Att avgasventilerna var mer nedtryckta menar jag att de stod lägre i förhållande till de andra om man tittar på ventilkåpan.
Kan du rucka på vipporna är det förmodligen ÖD. Inget av ventilerna ska vara nertryckta...

Jämför gärna med vad som står på: http://www.soe.se/ meksidan och ventilspel. Sedan ska det inte vara nå problem... :tummenupp

Sökte och fann detta i en gammal tråd... http://irt.slu.se/tomk/mc/mc.ventiljustering-620.txt


Hittade något som även kan hjälpa:
1. Ställ motorn i övre dödläge genom att ANTINGEN snurra på bakhjulet ELLER vrida runt motorn för hand. Det viktiga är att kolven är i övre dödläge vilket på KTM tydligen kan avläsas genom märkningen på kåpan/svänghjulet.

2. Kolla nu om ventilerna är obelastade genom att rucka lite på vipporna. Kolla också om du ser att någon ventil är nedtryckt.

3. Skulle någon ventil vara nedtryckt eller att det inte går att känna något spel mellan ventil och vippa får du snurra runt motorn ett varv till och göra samma kontroll som ovan.

4. Om allt ser ut att stämma dvs ingen ventil är nedtryckt och vipporna känns "lösa" - JUSTERA VENTILERNA.

Nu har jag gjort mitt och hoppas det hjälpte!
 
Last edited:
Back
Top