Ventiljusterare Linköpingstrakten

martin_642

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2004
Hoj
Ktm 690 SM
Ventiljusterare Linköpingstrakten?

Hej!

Tänkte höra om det är någon från Linköpingstrakten som vill ta på sig en ventiljustering på min Gsxr 750 92a. hade tänkte göra det själv men då jag inte pillat på någon motor mer än moppen för 100 år sedan så tänkte jag att det kanske e någon som vet vad den gör o vill göra detta till ett rimligt pris.

MVH
Martin

Last edited:
köp en mekbok, det gjorde jag. klarade att justera ventilerna själv m.h.a. den och lite tips från erfarna här på SH.

Kan bara hålla med förgående talare, införskaffa en mekbok. Köpte själv en Clymer :tummenupp Sen gav jag mig i kast, hada själv ej gjort ngt tidigare, inte ens med en moppe. Gick kanon, håll bara koll på vart alla grejor satt sen sätt tillbaka på samma plats. 13 st var år pipsvängen, efter mkt flyttande så behövde jag bara köpa 5 shims, tur för de gick på 93 spänn st :(

/Pär

Jag behövde inget specverktyg, bara ett bladmått med små intervaller. Sen e det aldrig fel med en momentdragare.

Edit: Jag har shims på min, så lägg till en pincett. Små rackare de där shimsen... Lättt o tappa!

Last edited:
Jag har justerskruvar på min (inte shims alltså) och klarar mig med standard verktyg. Tror det ska finnas nå specialare för shims, vet inte om det är nått man vill/bör ha. Det finns ju specialgrejjer för att justera mina justerskruvar också, men funkar hur bra som helst med en blocknyckel och en skruvmejsel.
Jag köpte min mekbok från haynes på nätet, tog några dagar och inte var det gratis heller, men har sparat in de pengarna på service flera ggr om.

Nyheter
Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Ny 500-kubiks retro från Honda