Ventiljobb med Mira-fräs + portning

Hobby-annons?

• Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
<edit2>Eftersom de tre första i pollen var de som inte vill ha nån "annons" inlagd så antar jag att de tre är några som är väldigt "intresserade" av vad jag pysslar med på nätet. Så, jag uppdaterade min hemsida med lite bilder på utrustningen jag använder samt lite mer info om vad jag pysslar med på fritiden. Dvs portar toppar och gör ventiljobb/renoveringar - för väldigt billig peng i mån av tid.

http://home.tiscali.se/andersbrink/trim/trim.htm

Och på förekommen anledning: Nej, jag tar inte åt mig nån form av löpandebandetjobb, iofs är jag billig - men jag har inte tid och intresse för sånt utan gör det här för att det är kul. Jag köpte MIRA-fräsen för att kunna fixa mina tre trasiga (och våldsamt dyrt trimmade) toppar själv eftersom reparationskostnaden för mina toppar annars skulle bli dyrare än en MIRA-fräs!

Fråga gärna om jag kan hjälpa till med något. Mina råd är gratis däremot fysiskt utförd bearbetning av topplock är tyvärr inte gratis. Jag värdesätter min tid, iaf lite. Skärstål och vertyg slits. T.ex, ett enda skärstål kostar 1200 + moms. En enda styrpinne (för centrering av verktyget i ventilstyrningen) kostar 800 + moms. Upplösningen är i 1/100 mm, så för en olje/luftkyld gsxr krävs det 4.95, 4.96, 4.97, 4.98, 4.99 samt en 5.00 styrspindel. Bara det är 4800 spänn + moms. Jag lär ta ut någon form av kostad, dock inte lokalhyra och sociala avgifter iom att det är min hobby och jag tar inte in några pengar som enligt lag måste beskattas, dvs under 30k per år.

</edit2>

<edit>Det finns dom (enligt poll'en) som inte vill ha reda på var man kan få billiga ventiljobb utförda så jag flyttar den infon till min hemsida istället. <end edit>

Last edited:
Hej!
Lite spam varning på det här mailet men jag kan inte hjälpa det.
Jag är sjukligt förtjust i min VFR, men kan nog tänka mig några kusar till, om dom är användbara vill säga. Vad skulle en portning ge på den? 7hk på en gsx1100 står det på din hemsida men det måste väl bero på hur välportat det är från början? Var kommer hästarna efter en portning förresten? - Bara på toppen?
Hur är det med viffarna har du någon koll? Motorn hyllas ju som tålig men går det att få dit mera ork?
Jag vet att du brukar föreslå större motor om man vill ha fler hästar, men det är inte aktuellt i mitt fall - tyvärr.

Oj då, många frågor - vad är det det står i "hjärtespalterna" - tacksam för svar....

Hyvens!

/Klotjoppe

Just gamla gsxr'ens topplock är väldigt tacksamma att trimma, enda problemet är att avgassidan har en dräneringskanal som t.o.m. kan börja läcka på en otrimmad hoj om gjutningen är lite halvsnasig från fabrik - och det är den. Håller just nu på med en topp till en 02'ans Honda CRX, snacka om att Honda har pejl på sin tillverkningsprocess. Inte speciellt mycket man kan göra annat än att fräsa en annan profil på sätena och öppna upp lite runt ventilerna i förbränningsutrummet. Kejrå, det finns iofs lite att göra runt övergången till sätena, men inte är det mycket.

Så om din VFR är lika bra som CRX'en, tillverkningsmässigt, finns det inte så mycket att göra om man inte ska ta till drastiska åtgärder som t.ex. att byta ventilsäten, styrningar, större ventiler och plasta upp den.

Hästarna kommer mestadels från den minskade turbulensen i insuget, speciellt kring ventilsätet, ventilen och utformningen av förbränningsutrymmet vid ventilen - speciellt viktigt vid låga lyft. Iom att gashastigheten blir högre får du en bättre fyllnadsgrad = mer kusar.

U-joppe skrev:
Hej!
Lite spam varning på det här mailet men jag kan inte hjälpa det.
Jag är sjukligt förtjust i min VFR, men kan nog tänka mig några kusar till, om dom är användbara vill säga. Vad skulle en portning ge på den? 7hk på en gsx1100 står det på din hemsida men det måste väl bero på hur välportat det är från början? Var kommer hästarna efter en portning förresten? - Bara på toppen?
Hur är det med viffarna har du någon koll? Motorn hyllas ju som tålig men går det att få dit mera ork?
Jag vet att du brukar föreslå större motor om man vill ha fler hästar, men det är inte aktuellt i mitt fall - tyvärr.

Oj då, många frågor - vad är det det står i "hjärtespalterna" - tacksam för svar....

Hyvens!

/Klotjoppe

"På" en R1-topp har jag kikat, tyvärr inte "i" - har ingen aning om hur de ser ut och vad som finns att göra.
Pysslar helst med gsxr, gsxr-w och gsx toppar.

Jaha så nu pysslar du med Rw toppar. Ska kika i min nu när jag håller på att renovera. Sen bestämma vad som ska göras och vad för gasare som ska på.

Innan du bestämmer dig för att slipa in ventilerna, testa om det verkligen behövs.
Ställ toppen på högkant och häll T-Röd i insugen och kolla om det läcker ut i förbränningsutrymmet. Droppar det mindre än en droppe ca var 20 sekund kan
den betraktas som tät. Gör likadant på avgassidan.

Qwerty skrev:
Jaha så nu pysslar du med Rw toppar. Ska kika i min nu när jag håller på att renovera. Sen bestämma vad som ska göras och vad för gasare som ska på.

En lite officiell fråga innan den här diskussionen tas i mer privat form.

Intresserad av att mecka RR-motor? Superstock Gixxer750 -00 som antagligen krökt någion ventil el dyl.

Skulle isf lämna ifrån mig hela toppen och få tillbaka den i mintcondition, med allt kontrollerat och åtgärdat och eventuellt en snikportning om det finns något att göra i den.

Chrille skrev:
Intresserad av att mecka RR-motor?

Inte en hel motor. Däremot om du plockar av toppen (inklusive kamaxlar, så att man kan justera ventilerna) och först skickar ett foto på "kyssen" som ventilen fått. Demontera helst även ventilen/erna så att man kan se sätet och styrningen i samma bild. Dvs om du behöver köpa nytt säte och styrning innan du skickar toppen.

Om det är för skadat, typ det ser ut som att nån stått och slagit med huggmejsel i toppen är det bäst att lämna den till nån som gör det på heltid - det är alldeles för tidskrävande jobb för en hobby-meck.

andersbrink skrev:
Inte en hel motor. Däremot om du plockar av toppen (inklusive kamaxlar, så att man kan justera ventilerna) och först skickar ett foto på "kyssen" som ventilen fått. Demontera helst även ventilen/erna så att man kan se sätet och styrningen i samma bild. Dvs om du behöver köpa nytt säte och styrning innan du skickar toppen.

Om det är för skadat, typ det ser ut som att nån stått och slagit med huggmejsel i toppen är det bäst att lämna den till nån som gör det på heltid - det är alldeles för tidskrävande jobb för en hobby-meck.

Jag återkommer när jag har lyft av toppen. Sker förhoppningsvis under slutet November. Jag, och de som stod bredvid och hörde knackandet, tror inte att någon ventil är avslagen och har huggt sönder förbränningsrummet, men det märkes.

andersbrink skrev:
Innan du bestämmer dig för att slipa in ventilerna, testa om det verkligen behövs.
Ställ toppen på högkant och häll T-Röd i insugen och kolla om det läcker ut i förbränningsutrymmet. Droppar det mindre än en droppe ca var 20 sekund kan
den betraktas som tät. Gör likadant på avgassidan.

Det var mest port jobbet jag undrade över. Självklart så ska T-röd testet utföras direkt efter avmontering. Men just nu står jag med lgh renovering, sen blir det gixxer renovering.

Qwerty skrev:
Det var mest port jobbet jag undrade över..

En fabriksny gsxr motor som har gått mer än 100 mil läcker i ventilerna, mer eller mindre - det är standard.

Av nån underlig anledning så säckar sätena ihop innemot tändstiftet. På gsxr-w'n finns också att göra runt övergången till sätena, sätena i sig själva, runt sätena i förbränningsutrymmet samt den korta insugsradien. Toppen är dock mycket bättre än gamla luft/olje-kylda. Hur mycket det ger exakt vet jag inte.

Last edited:
Nyheter
MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...