Ventilhatt

aRWe

Föredetting
Gick med
30 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
Elrulle
Fick veta av dragracingfolk igår på en funktionärskurs som jag var på, att vid över 200 km/tim (som aldrig någon åker ju) så av centrifugalkraften så öppnar sig käglan i ventilen på däcket, så i dragracing så måste man ha en ventilhatt av stål med o-ringspackning.
 
Samma i RR! Har råkat ut för detta fenomen på a-torp för 2 år sedan! Efter 2 varv hade jag 0,7 kg i framhjulet :näsblod
 
Att ventilen skulle öppna sig vid hastigheter över 200 är fel, jag med fler har åkt långt över 200 helt utan ventilhatt.
Men ventilen tätar sämre i höga hastigheter och det är därför man ställer krav på ventilhatt av metall för att minska risken.

Dock kan man ju fundera på om det är rätt tänkt. Hela insatsen blir ju tyngre av ventilhatt i metall. Och nånstans går ju gränsen för när insatsen trycks in i fälgen. Tror dock att det är väsentligt högre hastigheter eftersom den har så mycket större yta inåt (det är ju övertryckets påverkan på ytan som gör att insatsen sitter kvar).
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top