Ventilfjädrar

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Mina insugsventiler hamrar ner sig och jag måste göra något åt det. Jag kommer byta ventiler då jag lix håller på med det där då titanventilerna inte brukar hålla mer än 150 timmar. Jag kommer då sätta dit stålventiler istället.

Frågan är då, måste jag byta fjädrar också? Varför måste man byta fjädrar?

Känns ju som att om man ska byta fjädrar äre lika bra att porta å byta te ännu större ventiler då också, då man lix blir fattig...

Olof Eriksson skrev:
Mina insugsventiler hamrar ner sig och jag måste göra något åt det. Jag kommer byta ventiler då jag lix håller på med det där då titanventilerna inte brukar hålla mer än 150 timmar. Jag kommer då sätta dit stålventiler istället.

Frågan är då, måste jag byta fjädrar också? Varför måste man byta fjädrar?

Känns ju som att om man ska byta fjädrar äre lika bra att porta å byta te ännu större ventiler då också, då man lix blir fattig...

Masströgheten i den tyngre ventilen är större när ventilen öppnar och måste bromsas upp och byta riktning av en starkare fjäder, annars fortsätter ventilen att öppna istället för att stänga.
Blir en ganska brutal landning av ventilen mot ventilsätet om det bli "ventil släpp".

Större ventiler betyder inte automatiskt högre effekt. Det händer ofta att dom ligger i överkant redan från början. Kolla vad som gäller för just DIN motor.

Tack för hjälpen!

MC-xpress sa att man skulle gå upp på större ventiler i min motor för att ta ut mer än 2-4hk ur deras portning. Får ringa å prata med dem imorrn få höra vad kalaset kommer gå på då...

Vilken hoj ? (Alltid kul att veta.)
Att sätta i större ventiler UTAN portning, el. iaf redigt sätesjobb, är vanligen bortkastat/bakåttrim.
Påstår nån som borde veta att det blir bra MED portning/sätesjobb så får man väl tro på det.
/u

ulf_lundin skrev:
Vilken hoj ? (Alltid kul att veta.)
Att sätta i större ventiler UTAN portning, el. iaf redigt sätesjobb, är vanligen bortkastat/bakåttrim.
Påstår nån som borde veta att det blir bra MED portning/sätesjobb så får man väl tro på det.
/u
Nej självklart blir det portning, dom var såpass billiga på det så det är inget att snacka om :)

Honda CRF 450 R -04

1200:- skulle en portning kosta då. Fast jag vet inte om jag kommer få tid där innan motorn sitter ihop igen... Får hoppas att dem är givmilda... ;)

Olof Eriksson skrev:
1200:- skulle en portning kosta då.
Det priset får mig att tro att det väsentligen är jobb runt ventilsätet. Plus lite finputs, om det behövs.
Absolut inget fel på det. Moderna prestandamotorer är ofta väldigt bra gjorda från början.
Det gäller mest att få det tillverkade exet att bli som konstruktören ritade den, inte som fabriken gjorde den.
/u

Titanventilerna borde hålla lite längre men om styrningarna är lite sunkiga så hjälper inte ens rostfria ventiler. Att installera bronssäten är ett alternativ då det materialet har lite mer "gung" i sig och inte är lika hårt mot titan/rostfria. Nackdelen är att man lär göra ett sätesjobb lite ofta än med stålsäten, kanske dubbel så ofta - sätet kommer dock att överleva ventilen, dvs innan det är dags för ett ventiljobb nästa gång.

Synd att det är så dyrt att åka fort OCH få grejorna att hålla.

<edit>Ventilfjädrar förlorar spänsten över tid/utfört arbete, det är därför de ska bytas. Ett snikalternativ är att shimsa upp fjäderförspänningen fast då bör man ha i minne att eventuella utmattningstendenser snabbt ger sig tillkänns. Dvs, bäst är att installera nya fjädrar. </edit>

Last edited:
Jaha! Jag trodde rostfria överlevde längre jag!? Avgasventilerna har jag inte behövt shimsa om nån gång på de typ 120-130 timmar som min motor har gått. Insuget höll sig bra tills för några veckor sen, sen dess har jag fått shimsa om de en gång i veckan typ...

Grejjen är den att egentligen behöver jag inte mer effekt, inte i dagsläget iaf. Men jag tänkte att då man lix ska lägga ner pengarna så äre väl lika bra porta så har man gjort bort det och slipper uppgradera ännu en gång ifall man skulle komma på det.

Så jag måste alltså byta ut fjädrarna med jämna mellanrum också? Vad är det för nån skitsport man gett sig in i? :gnissla

Är jag helt ute å cyklar så får ni gärna rekomendera mig, för jag har egentligen väldigt liten koll även om jag vet hur det ser ut och fungerar på ett ungefär... *Edit, jag har alltså inte öppnat upp och kollat än, för jag tänkte tvätta av motorn ordentligt först. Och anledningen till att byta ventilerna var som sagt att dom brukar gå av på hondorna utan förvarning och sabba toppen. Detta runt 150 timmars gångtid då.

Last edited:
Olof Eriksson skrev:
Jaha! Jag trodde rostfria överlevde längre jag!?

De lever iofs längre än titan, men inte så värst mycket längre. Vad jag menade med att shimsa, var att shimsa upp fjädertrycket när de förlorar spänsten.

Kan man inte mecka själv bör man kanske rådfråga en lokal meck (en viss ersättning tror jag uppskattas) som man kan ha som bollplank när det gäller vad och hur ofta saker ska kollas. Har man ingen meck i ett raceteam brukar det kosta alldeles för mycket för att det ska vara kul.

Jag måste ta å lyfta den här tråden igen...

Nu har vi tatt bort toppen, och vad ser vi? Jo ingenting... Inga spår efter nånting!? Varför måste jag shimsa en gång i veckan? (sist satte jag onödigt stort spel bara för att) Båda insugarna blir tajtare men speciellt vänstra, den blir riktigt tajt.

Ventilstyrningarna är tajta, iaf på 1/100 mm iaf.

Olof Eriksson skrev:
Jag måste ta å lyfta den här tråden igen...

Nu har vi tatt bort toppen, och vad ser vi? Jo ingenting... Inga spår efter nånting!? Varför måste jag shimsa en gång i veckan? (sist satte jag onödigt stort spel bara för att) Båda insugarna blir tajtare men speciellt vänstra, den blir riktigt tajt.

Ventilstyrningarna är tajta, iaf på 1/100 mm iaf.

Att du behöver shimsa betyder att kantarellen på ventiler gnager sig ned i ventilsätet, du lär bort med ventilen för att se vad som skett.

Ventilstyrningen mäter du genom att vicka kantarellen fram och tillbaka vid 9 mm lyft och mäta "diagonalglappet". Du mäter på kantarellens ytterkant. Grovt mätt så är ett glapp på mer än 0.50 mm i slitnaste laget. Normalt är det äkta radiella spelet ca 0.04 mm på insug och 0.05 mm på avgas men det kan skilja +/- 0.01 mm beroende på skafttjockleken.

andersbrink skrev:
Att du behöver shimsa betyder att kantarellen på ventiler gnager sig ned i ventilsätet, du lär bort med ventilen för att se vad som skett.

Ventilstyrningen mäter du genom att vicka kantarellen fram och tillbaka vid 9 mm lyft och mäta "diagonalglappet". Du mäter på kantarellens ytterkant. Grovt mätt så är ett glapp på mer än 0.50 mm i slitnaste laget. Normalt är det äkta radiella spelet ca 0.04 mm på insug och 0.05 mm på avgas men det kan skilja +/- 0.01 mm beroende på skafttjockleken.
Jag har tagit bort ventilen och ser inget misstänkt!?

Ventilstyrningen har jag "kännt på" men det är bra mycke mindre än 0,5mm, 0,1mm på sin höjd, så det verkar vara okay. Ventilen verkar vara rak också... Kan det vara att själva ventilen töjjer ut sig?

andersbrink skrev:
De lever iofs längre än titan, men inte så värst mycket längre. Vad jag menade med att shimsa, var att shimsa upp fjädertrycket när de förlorar spänsten.

har man väl börjat shimsa ventilfjädrarna så förlorar dom spänst fort.

tror jag hade upp imot 3 fibershims i slutet av den här Speedway-säsongen :gnissla

men då snackar jag speedway alltså :)

Olof Eriksson skrev:

Ventilstyrningen har jag "kännt på" men det är bra mycke mindre än 0,5mm, 0,1mm på sin höjd, så det verkar vara okay. Ventilen verkar vara rak också... Kan det vara att själva ventilen töjjer ut sig?

anligget mot ventilsätet knackar till sig, är inte så lätt att se om man är ovan, ta med ventilerna till nån kunnig om du är osäker.
Att byta till stålventiler är något som man gör regelmässigt på crf/kxf då det varit problem med titanventilerna, vanligtvis har tillverkarna av stålventiler till din hoj lämpliga fjädrar i sortimentet.

Olof Eriksson skrev:

När spelet börjar att minska är det inte länge kvar tills tallriken trillar av och då blir det riktigt dyrt.
Ska du använda stålventiler bör du nog ställa ner varvstoppet en del om du inte byter ventilfjädrar men även med styvare fjädrar kan det bli problem, är de tillräckligt styva för att klara samma varvtal som tidigare kommer det troligtvis bli problem med nersliten kamaxel.
jag vet inte hur mycket en honda varvar men antar att det är runt 11500
/Nesse

Nesse skrev:
När spelet börjar att minska är det inte länge kvar tills tallriken trillar av och då blir det riktigt dyrt.
Ska du använda stålventiler bör du nog ställa ner varvstoppet en del om du inte byter ventilfjädrar men även med styvare fjädrar kan det bli problem, är de tillräckligt styva för att klara samma varvtal som tidigare kommer det troligtvis bli problem med nersliten kamaxel.
jag vet inte hur mycket en honda varvar men antar att det är runt 11500
/Nesse
Känns som om jag hellre byter kam för 1200kr än ventiler hela tiden :) (titanventilerna kostar 1500 st)

Tack för alla bra svar. Dags å byta ventilerna alltså!

Passar på att ställa en allmän fråga i tråden.
Är ventiler i rostfritt hållbarare än ventiler i kolstål?

Olof Eriksson skrev:
Känns som om jag hellre byter kam för 1200kr än ventiler hela tiden :) (titanventilerna kostar 1500 st)

Hela tiden. 120 timmar kör inte jag på 4 år. Du kanske skulle prova att stänga av hojen när du sover :tuttar . Eller är det så kallt där uppe att det inte startar igen. :va

Nesse skrev:
Japp, råkade ut för det på en Fe501, sålde den som skrot till en på jobbet när jag hade räknat ihop pris på alla delar som behövdes.

Bearing skrev:
Passar på att ställa en allmän fråga i tråden.
Är ventiler i rostfritt hållbarare än ventiler i kolstål?

Ytbehandlade vanliga stålventiler håller lite längre men rostar. Avgasventiler bör vara rostfria annars är risken 100% att de rostar mellan ventilskaft och ventilstyrning = våldsamt slitage. Det finns iofs ett botemedel - och det är att inte använda ventiltätningar på avgasventilerna, dvs mycket smörjning av skaften. Nackdel - den ryker lite blått vid drift.

*/ ?>
Nyheter
KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Back