Ventilfjäderras på Husaberg

-Henrik-

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2008
Hoj
Ktm 690 Enduro/Smc mm
Har precis fått klat min FE 650-04 idag efter att jag klyvt motorn för byte av diverse lager mm. Hann åka 1,5 mil innan jag märkte att den inte gick på tomgången. Körde hem den på släp och rev av ventilkåpan och såg att en av ventilfjädrarna gått av. ( Till avgassidan) Provtryckte med 2kg luft i tändstifthålet och ventilen verkar täta som den ska så den verkar ha klarat sig. Ska kolla kolven med ett endoskop imon men det verkar som att den inte tagit i ventilen iaf.

Nu till frågan: Kan jag byta ventilfjädrar utan att riva av toppen? Borde väl gå att trycka luft i tänstifthålet. Hur mycket tryck vågar man skruva på isf?
Om jag måste riva av toppen, Går det att få bort kamkedjan utan att nita upp den?

Ja det ska gå att köra tryckluft funkar ju på bilar.. Kör fullt tryck inget kan hända, det läker bara lite mer runt kolvringarna bara men det far ju bara ut genom avluftningen så 8 kilo så inte du tappar ventilen. Få av topp utan att bryta kedjan NEJ tyvär vilken skit konstruktion!! Det är ju skandal att fjädrarna flyger på sådana här lågvarvsmaskiner så tidigt!! Jag har aldrig kört av en fjäder eller en ventil inte ens bytt en ventil i hela mitt liv på en enstonka trotts trimm och minst lika höga varv som husa (honda)och jag kör orginal fjädrar/ventiler! Även ventilerna är ju ett skämt dom går ner sig som dom vore gjorda av aluminium:gnissla Man misstänker att fabrikanterna vill sälja reservdelar för nog fan kan dom sätta i ventiler och fjädrar som håller hur bra som hellst och har samma vikt:gnissla :gnissla :gnissla

Jag har mekat ett otal Husabergmotorer, och detta är ett vanligt fel på 04or. På 04an har du en M8 skruv i framkant på vevhuset. Där kan du låsa vevpartiet i övre dödläge om du tar fram en spetsig längre M8 skruv. Då kan du byta utan tryckluft om du vill. Men blås gärna i tryckluft, det borde ju funka. Men lås fast vevpartiet först.

Man kan byta till KTM EXC ventilfjädrar. 200 kr per ventil. Då får man dubbla fjädrar till varje ventil. Man måste dock bearbeta lite i ventilkåpan och även lägga ett två mm shims under ventilfjädern.

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back