ventilfjäderkompressor?

jimpo

"THE DUKE"
Gick med
10 Jun 2006
Hoj
Duken såld, numer en rosa honda cb 900 f i delar.
hej jag behöver hjälp med vart jag kan hitta ett verktyg att trycka ihop ventilfjädern med, jag hittade denna (se bilden) biltema men det inköpet var inte vidare genomtänkt då jag måste sätta den i spänn mot under sidan av topplocket och därigenom riskera att skada det, eller helst sätta den rakt på ventilen ifall den ska ligga i vinkel med sagda fjäder vilket jag inte heller vågar. så vad tror ni, vågar jag sätta den mot godset eller bör jag köpa ett riktigt verktyg och i sådant fall vart? jag bor i stockholm.

Bifogat

• 19-227_h.jpg
    19-227_h.jpg
    17 KB · Visningar: 105
hej jag behöver hjälp med vart jag kan hitta ett verktyg att trycka ihop ventilfjädern med, jag hittade denna (se bilden) biltema men det inköpet var inte vidare genomtänkt då jag måste sätta den i spänn mot under sidan av topplocket och därigenom riskera att skada det, eller helst sätta den rakt på ventilen ifall den ska ligga i vinkel med sagda fjäder vilket jag inte heller vågar. så vad tror ni, vågar jag sätta den mot godset eller bör jag köpa ett riktigt verktyg och i sådant fall vart? jag bor i stockholm.

Jag å polarn hade en sån från biltema när vi renoverade toppen på en gammal Fårrd.. Kan bara säga att det var det mest rappliga och odugliga verktyg jag nånsin tagit i :huvet .. Inte nog med att hela verktyget förflyttade sig "av" ventilen när man spände det, så lyckades vi med konststycket att böja eller räta ut hela verktyget, så det blev ca: 6 cm större gap mellan käftarna än orginal = gick inte att spänna ihop helt längre. Dessutom är "låsningen" helt kass (läs obefintlig) på detta verktyg.

Offtopic så är även Fårrdar kassa och bör aldrig meckas med :P blir bara strul :tungan

Så mitt tips, köp ett bättre/rejälare verktyg än detta!! :tummenupp

MVH Robban

Jag använder ett sånt där rappligt ventilfjäderverktyg på toppar där man inte kommer åt med den lilla smidiga OHC-tryckaren. Modifierade fjäderhållarbygeln till ett längre avstånd och klämmer sen fast en urslipad/urkapad rörbit som i sin tur trycker på ventilfjäderbrickan.

Såg bra varianter på Swedol.

Jag behöver en ny själv sedan jag knäckt min på ett par steinhåårda Husabergsfjädrar... :gnissla

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!