Ventiler Yamma 250

lassnig skrev:
Goddagens på eder alla!

Jag sitter här med en Yamaha SR 250 Special. Det är ju trots allt en hoj från 1981, och alltså är den över 20 år gammal. Frågan är hur ofta man behöver ställa in ventilerna på en sådan och HUR man gör? Jag har hört att både effekt och register blir lidande av dåligt inställda ventiler.

Förklara gärna på ett sätt som kan få en 2-takts-meck på 17 bast att förstå. :tummenupp

Tack för alla svar och gott nytt år på er allesammans! :fyllisar

Ett lite tråkigt svar, men köp reperationshandbok. I den står precis hur man ska gå till väga, vad det ska vara för ventilspel mm. Vet inte om det är shims eller ställskruvar på den modellen, men tippar på att ventilsjusteringsintervallen är ca 1200mil (står för övrigt i rep.boken)

Gött mos! Stånkor är fint... Kolla du på svenska Yamaha SR klubbens hemsida (kör en google). Andra bra stånkasidor är thethumperpage.com, och ...ja nu kommer jag inte på nån mer.
Snabbkurs i ventilspelsjustering; ställ motorn i övre dödläge på kompslaget, (kolla så insugsventilen är den som rör sig sist). Bladmått mellan ventil och justerskruv. Vid rätt mått ska bladmåttet kärva lätt (ööh.. solklart va?)
På din motor ska insug ska vara mellan 0,05-0,10mm och avgas 0,12-0,17mm. Naturligvis kall motor. Tror förresten du hittar massor bekrivningar på detta om du söker här eller på www.soe.se
Glöm inte att dra runt motorn för hand nåt varv och känn att allt känns ok.
Kör så det ryker
/660
Intervallen ja.. Kedo rekommenderar 300mil, tror Yamaha säger 600. Du kan säkert köra 600, men å andra sidan tar det dig 15minuter att kolla när du blir van.

Last edited:
I allmänhet är det korta intervaller på ventiljsteringarna på stånkor, i alla fall inte mer än 500 mil.
Struntar man i det kan de bli tjuriga att starta.

Åh tjena, här har man o göra med rediga proffs ju! Jag får allt ta en titt på detta tror jag, för den har vart lite småtjurig att starta ibland. Man får liksom choka och dra runt startmotorn en liten stund så brukar den komma. Självklart startar den ett par ggr för att sedan tvärdö, men ändå... det gäller att känna maskinen antar jag. Men jag får höra mig för med en bekant som är duktig på sådant här.

Tack för alla svaren!

660 skrev:
Gött mos! Stånkor är fint... Kolla du på svenska Yamaha SR klubbens hemsida (kör en google). Andra bra stånkasidor är thethumperpage.com, och ...ja nu kommer jag inte på nån mer.
Snabbkurs i ventilspelsjustering; ställ motorn i övre dödläge på kompslaget, (kolla så insugsventilen är den som rör sig sist). Bladmått mellan ventil och justerskruv. Vid rätt mått ska bladmåttet kärva lätt (ööh.. solklart va?)
På din motor ska insug ska vara mellan 0,05-0,10mm och avgas 0,12-0,17mm. Naturligvis kall motor. Tror förresten du hittar massor bekrivningar på detta om du söker här eller på www.soe.se
Glöm inte att dra runt motorn för hand nåt varv och känn att allt känns ok.
Kör så det ryker
/660
Intervallen ja.. Kedo rekommenderar 300mil, tror Yamaha säger 600. Du kan säkert köra 600, men å andra sidan tar det dig 15minuter att kolla när du blir van.

Tack för den genomgången! Det blir till att ta en titt på´t och se om jag kna fixa det, annars får jag be någon händig bekant om hjälp. Sen till sommaren är det körkort som gäller och då skall det brännas gummi! Ha det gott

P.S Visst fasen är det nåt alldeles extra gott med enstånkor som ligger och puttrar i låga varvtal? :hihi D.S

*/ ?>
Nyheter
Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot De flesta nav...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...