Ventiler, var?

Trashcan

meldeM
Gick med
5 Dec 2005
Hoj
Lite trasig
Jag försöker få tag i en ventil eller två som klarar lite mer tryck än biltemas/Byggvaruhusens/clas ohlsons små sketna ventiler som klarar 7 kg/cm^2(Det är i alla fall vad jag har läst att dom klarar). Och jag blir helt tokig när jag söker på internet :va , finns antingen bara såna där internetbutiker som är ämnade enbart åt företag, där det inte finns någon som helst prislista, eller så ligger butiken i småland och frakten kostar mer än det man köpte... Finns det ingen <u>butik</u>(Materiell. Som man kan åka till. Sthlmstrakten..) som säljer ventiler som kan kanske klarar uppåt 20-25 kg(Gastryck)? :confused:
Hjälp uppskattas :Bugar ...

Trashcan skrev:
Jag försöker få tag i en ventil eller två som klarar lite mer tryck än biltemas/Byggvaruhusens/clas ohlsons små sketna ventiler som klarar 7 kg/cm^2(Det är i alla fall vad jag har läst att dom klarar). Och jag blir helt tokig när jag söker på internet :va , finns antingen bara såna där internetbutiker som är ämnade enbart åt företag, där det inte finns någon som helst prislista, eller så ligger butiken i småland och frakten kostar mer än det man köpte... Finns det ingen <u>butik</u>(Materiell. Som man kan åka till. Sthlmstrakten..) som säljer ventiler som kan kanske klarar uppåt 20-25 kg(Gastryck)? :confused:
Hjälp uppskattas :Bugar ...

Vad för ventiler???

Insug, Avgas, Vatten, Tryckluft, Gassvets, Väggventil?

Dr.Bike skrev:
Vad för ventiler???

Insug, Avgas, Vatten, Tryckluft, Gassvets, Väggventil?

Gärna en väggventil som klarar uppåt 20-25 kg för dagar med högtryck. :tomten

Nope, syftar på gastryck i form av tryckluft. Något i stil med en kulventil, tryckbeständighet är viktigare än flöde.

OK.... gängad, svetsad eller lödkopplingar..... vilken tryckklass? bra om vi snackar BAR!

Trashcan skrev:
Gärna en väggventil som klarar uppåt 20-25 kg för dagar med högtryck. :tomten

Nope, syftar på gastryck i form av tryckluft. Något i stil med en kulventil, tryckbeständighet är viktigare än flöde.

Ah!
Sorry om du uppfatade oss som dryga *fniss*

Jaadu: Julius Sjögren. Där hittar du dem med bestämdhet.
Sjölanders i Västerås likaså.
Och så den kedjan av fackverktygsförsäljare som jag aldrig minns namnet på...*återkommer*

spenk skrev:
OK.... gängad, svetsad eller lödkopplingar..... vilken tryckklass? bra om vi snackar BAR!

Gängad. Bar är nästan exakt samma sak som kg/cm^2 :tummenupp .

Doktor hoj skrev:
Ah!
Sorry om du uppfatade oss som dryga *fniss*

Jaadu: Julius Sjögren. Där hittar du dem med bestämdhet.
Sjölanders i Västerås likaså.
Och så den kedjan av fackverktygsförsäljare som jag aldrig minns namnet på...*återkommer*

Nejdå. :pannkyss

Jahaja, Julius säger du? Butik eller privatperson?

Väntar med spänning på din återkomst.

Kan ju tillägga att det är bra om den inte kostar en förmögenhet. Bara en liten ventil trots allt. :)

Då snackar vi 25 bar då eller? BEULCO gör bra ventiler för sådant! Antar att du kan hitta på www.rinkabyror.se också......

Ska du ha 25 bar i systemet så är nog ventilerna det lilla problemet...

//spenk

spenk skrev:
Då snackar vi 25 bar då eller? BEULCO gör bra ventiler för sådant! Antar att du kan hitta på www.rinkabyror.se också......

Ska du ha 25 bar i systemet så är nog ventilerna det lilla problemet...

//spenk

Men då har man ju det där, Rinkaby rör ligger ju så långt ner i sverige man kommer. Det skulle vara bra om det fanns någon butik i stockholm(trakten) man kunde åka till.

Det är inget tryckluftssystem, det är en högeffektiv hybridiserad projektilaccelerator. Sådeså. :tomten

Eller tror ni vanliga biltemaventiler klarar av uppåt 30 bar under korta perioder? Vi snackar hundradels sekunder bara. Huvudsaken är att dom inte brister.

Ahlsell har kulventiler upp till Pn40 iaf. Går väl iofs inte att handla där som privatperson utan kundnummer men du kanske känner nån rörkrökare eller elektriker som handlar därifrån... Annars borde vilken rörfirma som helst kunna ordna fram en sån ventil.

Vill dock utfäda en liten varning för att leka med lufttryck uppemot 30 bar. Jobbar en del med tryckluftsystem i dom tryckklasserna och det smäller som fan när nånting lossnar eller går sönder. Nedsatt hörsel är dock ett mindre problem än att få en metallflisa genom pannbenet!

Honken skrev:
Ahlsell har kulventiler upp till Pn40 iaf. Går väl iofs inte att handla där som privatperson utan kundnummer men du kanske känner nån rörkrökare eller elektriker som handlar därifrån... Annars borde vilken rörfirma som helst kunna ordna fram en sån ventil.

Vill dock utfäda en liten varning för att leka med lufttryck uppemot 30 bar. Jobbar en del med tryckluftsystem i dom tryckklasserna och det smäller som fan när nånting lossnar eller går sönder. Nedsatt hörsel är dock ett mindre problem än att få en metallflisa genom pannbenet!

Jo, farsan borde kunna beställa därifrån. Ska kolla in deras sortiment :tummenupp !

Ja, det kan jag tänka mig :eek: . Smällen när en snabbkoppling flyger av vid 8-9 bar är fullt tillräcklig... Men nu snackar vi rätt små volymer, dessutom tänker jag göra allt för att inget ska flyga loss, det är därför jag letar efter en bra ventil.

Skall man skjuta grejer med tryckluft så räcker det med 5 bar, du hinner inte öppna ventilen så snabbt så du kan utnyttja effekten av det höga trycket ändå.

Edit:

Om du skall bygga någon form av potatiskanon se för fan till att ha riktiga grejer så du inte får huvudet fullt med splitter.

Last edited:
Långa farbron skrev:
Skall man skjuta grejer med tryckluft så räcker det med 5 bar, du hinner inte öppna ventilen så snabbt så du kan utnyttja effekten av det höga trycket ändå.

Edit:

Om du skall bygga någon form av potatiskanon se för fan till att ha riktiga grejer så du inte får huvudet fullt med splitter.

Skjuter inte med tryckluft. Skjuter med en överladdad mix av propan och luft, ventilen jag är ute efter är den som ska skydda gasmätare och cykelventil(Så att mixen kan trycksättas). Använder en rostfri koppling med en tunn tunn metallskiva(Eller vad jag nu hittar.) som håller övertrycket inne men spricker så fort det antänds :yoparty . Hela grejen är gjord i svetsad alumumma.

Har redan byggt 5-6 såna dära potatiskanoner, tack för omtänksamheten dock. :kiss I'll be careful.

Honken, hittade en hel del bra saker där på ahlsells, tack för tipset :Bugar .

Last edited:
Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...