Ventiler som dummar sig

Jabben

Full fräs
Gick med
8 Nov 2003
Hoj
GSXR 1100 -92, Kawa Z400 -77 "dirt track", DRZ400E-00 ,fiddy 125cc
Shimsade ventilerna på min gsxr1100 -92 i vintras, nu efter typ 20 mil började hojen rassla och låta illa. Öppnade och kikade på kamkedjan/spännaren, helt ok. Men ventilerna då? jo visst... nu var spelet för stort på 8 av 16 ventiler (samtliga ventiler på de 2 cylindrarna i mitten) spelet har altså ökat med 0,1-0,15 mm på 20 mil. Vaaarför? Shimsade ventiler ska ju stå sig bra länge om det inte är något som slits...

Sen undrar jag över min kam, när jag känner med fingret över kamloben så är det en "kant" (inte vass) på ena sidan, jag ritade en fin paintbild på insugskammen :) Vad jag kan käna så är alla lober på detta vis, båda avgas och insug, är de slipade så?

Bifogat

• kam.JPG
    kam.JPG
    11.3 KB · Visningar: 45
Troligen är kammen slipad så, är de slitna brukar det synas på ytan snarare än att de ä fint nedslipade över hela ytan.
Låter mycket konstigt att den gick bra i 20 mil och sedan var plötsligt spelen mycket större.
Kan inte svara på det om du nu inte glömde hälla i olja eller nåt.
För att måtten ska bli större så bör ju kammar eller nåt nnat i topen blivit slitna på den korta tiden, kan du inet se några störe skador?
Hur gick du till väga vid ventiljusteringen innan?

Kamloberna är asymetriska på det där sättet på alla luft/olje-gixxrar.

Att du har fått för stort spel på bara 20 mil beror antagligen på att dina vipparmar är utslitna. Fortsätter du att köra så förstör du kamaxlarna.

Att kolla om vippan är sliten gör du genom att föra den åt sidan, på samma sätt som du gör när du byter shims, så ser du om kamlobens träffyta har en grop - för det har de förmodligen.

ok, ska kika på saken snarast! tråkigt att meka när säsongen är här bara...

Nyheter
Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda