Ventiler på XR650R

Monobike

Huliganus Slangus
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia RSV1000R Tuono,KTM 525EXC -04 Supermoto Urban Terror Edition (Såld), Honda XR650R SM -02 Big-gun helsystem (Såld), Honda VTR1000 Firestorm med F1 Slipons (Såld)
Hej, Jag hjälpte nyss en polare att ställa ventilerna på sin nyinköpta xr650r -03.
Den är hur fin som helst och hade fullstämplad servicebok.. Den har gått 430mil och hade stämplar från honda mc center i helsingborg 15, 100, 200, 300, 400 mil.
Det var jag som hjälpte honom att välja hoj och jag tyckte den gick perfekt då jag hade min egen att jämföra med. Grejen är att ena avgasventilen inte hade något spel alls, de andra var rätt ok.
Men denna som var stum var jag tvungen att skruva ut 2.5-3 varv för att få ett spel!!?!?!
Hojen var inte svårstartad alls och gick hur bra som helst, inga konstiga ljud osv..

Nu till frågan, kan det vara några skador invändigt?
jag har ingen bra koll på hur långt ventilen måste ner innan det blir ventilsallad, men 2.5-3 varv måste väl vara över 1mm iallafall?

Enda anledningen till att vi kollade ventilspelet nu var att jag inte litar på "auktoriserade verkstäder" och nu verkar det ju som att jag har rätt och tur var väl att man kollade nu och inte om 170mil som det ska vara.
Fyfan alltså vad förbannad jag blir när verkstäder säger att de har servat, men förmodligen bara bytt olja och lyssnat, sen är det ok.. :mad:

Last edited:
Den har väl en autodekomp som lätt spökar vid ventiljustering. Men det har väl isf din oxå. (Jag har xr600, är inte 100 på xr650)
Är man osäker så kolla ventilspelet överallt efteråt.
Det ska nånstans på 2 motorvarv vara korrekt.
Det ska ingenstans vara större...
/u

Last edited:
ulf_lundin skrev:
2180233 Den har en autodekomp som lätt spökar vid ventiljustering.
Är man osäker så kolla ventilspelet överallt efteråt.
Det ska nånstans på 2 motorvarv vara korrekt.
Det ska ingenstans vara större...
/u

Aha.. tänkte inte på det. Jag har aldrig haft något sånt problem med min.
Då lär ventilspelet vara helt fel nu då ifall dekompen var aktiverad? :huvet

Var det högra avgasventilen som du "justerade"
Den påverkas av autodekompen!!
Nåja,du lär ju inte ha för lite spel på den ventilen nu iallafall :D men
kanske aaaaningens stort :tungan

hade samma på min xr 650 jag fick justera 2 gånger högra avgasventilen fick jag skruva på som fan men sen så var det svin stort glapp ticka som fan sen vred jag runt motorn ett varv till och justera den rätt..

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg