Ventiler på KTM (rfs)

acura

Root
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
-
Ska göra första servicen på min hoj idag. Ventilspelet det ska vara 0,12mm?
Kan man göra som på en husaberg för att få rätt spel?

acura skrev:
Svar ja! Men istället för 1/8 varv tar du 1/6,alltså från en kant till nästa på muttern :tummenupp

Mig veterligen är en kant till nästa = 0,10mm dvs du ska skruva in den så långt det går och sen ut en kant + lite till

Lägg emot sen backar du ett hörn på skruven,sen när du spänner kontermuttern så lyfter den justerskruven lite.Trust me,blir perfekt.

acura skrev:

På Husaberg kan du ta bladmått, det kan du på en KTM också.
Jag brukat ta .10 och .15 och försöka få .12.

Efter 2 timmar av blod, svett och nästa tårar så var det klart. Mitt förstö oljebyte och ventiljustering. Oljan var ju inga problem men när man tittade på avgasventilerna så insåg man att inte ens min 3årige bror får in sin hand där så lossade man kylet. Lite bättre plats. Hmm... om man lossar slangarna i ovankant av kylet *SWOOSCH* jaha där kom innehållet i kylet jaha ja. Men nu fanns det plats i alla fall. Fick ställt ventilerna genom att dra åt och lossa 1/6varv. Sen när allt var ihop igen så skulle man prova lite smått nervös. Kickar *WROOM* startade på första kicken. :banana

acura skrev:
Efter 2 timmar av blod, svett och nästa tårar så var det klart. Mitt förstö oljebyte och ventiljustering. Oljan var ju inga problem men när man tittade på avgasventilerna så insåg man att inte ens min 3årige bror får in sin hand där så lossade man kylet. Lite bättre plats. Hmm... om man lossar slangarna i ovankant av kylet *SWOOSCH* jaha där kom innehållet i kylet jaha ja. Men nu fanns det plats i alla fall. Fick ställt ventilerna genom att dra åt och lossa 1/6varv. Sen när allt var ihop igen så skulle man prova lite smått nervös. Kickar *WROOM* startade på första kicken. :banana

Känner igen det där :D Första gången man provade var man inte så kaxig, livrädd att man skulle förstöra hela motorn men nu har jag gjort det två gånger och är nästan expert :rofl

Skruva loss skruvarna från höger kylare. Ta ett snöre och bind den bakåt så kommer du åt sen utan att lossa slangarna.

jb skrev:
Skruva loss skruvarna från höger kylare. Ta ett snöre och bind den bakåt så kommer du åt sen utan att lossa slangarna.

Ok, tack så mycket. Känns lite jobbigt att behöva tömma och lufta kylet varje gång annars.

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back