Ventiler och förgasare.

TheOak

Sporthojsnörd
Gick med
19 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 990 Adventure
Tjena jag har en spaning jag tänkte dryfta. Se det som en teoretisk fråga.
Jag har mekat endel förgasarhoj nu i några år och ställt ventiler ett antal gånger. Varje gång jag har gjort ventilerna så har samma symtom visat sig på hojen. Den har varit svårstartad som fan. Nu till spaningen. Om en förgasarhoj inte är svårstartad finns ens behovet av att kontrollera ventilerna egentligen?
och ja det är inte särskilt svårt etc etc men som sagt det är en teoretisk fråga.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Du tänker att man inte behöver kolla ventilspelet förrän hojen blivit svårstartad? Dvs symptomet "svårstartad" är tecknet på felaktigt ventilspel.

Tyvärr finns det nog ganska gott om exempel där motorn gått perfekt men spelet blivit noll och brända ventiler etc som följd.

Det är klart, lär du känna din hoj så kan du med större säkerhet avgöra MEN när hojen blivit svårstartad har den ju gått med felaktigt ventilspel ett tag, vilket inte alls är bra. Därför har man ju tätare ventilkollsrutiner än vad som kanske skulle vara motiverat vid normal körning.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Du tänker att man inte behöver kolla ventilspelet förrän hojen blivit svårstartad? Dvs symptomet "svårstartad" är tecknet på felaktigt ventilspel.

Tyvärr finns det nog ganska gott om exempel där motorn gått perfekt men spelet blivit noll och brända ventiler etc som följd.

Det är klart, lär du känna din hoj så kan du med större säkerhet avgöra MEN när hojen blivit svårstartad har den ju gått med felaktigt ventilspel ett tag, vilket inte alls är bra. Därför har man ju tätare ventilkollsrutiner än vad som kanske skulle vara motiverat vid normal körning.
Exakt. För litet spel märks sällan utan kontroll och med tiden temderar spelet att bli mindre, inte större.

För stort spel märks på att de är svårstardade, går sämre när de är kalla och att det knattrar mycket. För litet spel märks när man bränt en ventil.
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Tvärtom
Exakt. För litet spel märks sällan utan kontroll och med tiden temderar spelet att bli mindre, inte större.

För stort spel märks på att de är svårstardade, går sämre när de är kalla och att det knattrar mycket. För litet spel märks när man bränt en ventil.
Tvärtom,med 0-spel blir det svårstartat.Stort spel väsnas mest och kan möjligen sätta autodekompen ur spel(haha)på motorer med sådan.
 

TheOak

Sporthojsnörd
Gick med
19 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 990 Adventure
Exakt. För litet spel märks sällan utan kontroll och med tiden temderar spelet att bli mindre, inte större.

För stort spel märks på att de är svårstardade, går sämre när de är kalla och att det knattrar mycket. För litet spel märks när man bränt en ventil.
Nej för litet spel gör att ventilen öppnar mer än vad som är tänkt och den blir svårstartad.
Som jag sa så ska man för att inte röra upp känslor om serviceintervaller etc se det som en teoretisk fråga.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Tvärtom

Tvärtom,med 0-spel blir det svårstartat.Stort spel väsnas mest och kan möjligen sätta autodekompen ur spel(haha)på motorer med sådan.
Nej för litet spel gör att ventilen öppnar mer än vad som är tänkt och den blir svårstartad.
Som jag sa så ska man för att inte röra upp känslor om serviceintervaller etc se det som en teoretisk fråga.
Att ha för litet spel gör inte hojen svårstartad(när den är kall). Att ha obefintligt spel eller negativt spel kan göra det. I vart fall när motorn är varm.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Varför skulle den inte bli svårstartad av för litet ventilspel?
Med kall motor blir den inte svårstartad. Varför tror du man har ett spel(med kall motor)? För att det spelet krymper till nära noll när motorn är uppe i temp. Då hade en motor med korrekt spel blivit svårstartad när den blir varm, vilket den inte blir - tvärtom.

Men visst, har man ett väldigt litet spel med kall motor så kan den bli svårstartad när den är uppe i temp, dock inte när motorn är kall.
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Att ha för litet spel gör inte hojen svårstartad(när den är kall). Att ha obefintligt spel eller negativt spel kan göra det. I vart fall när motorn är varm.
Jo den startar när den är kall med 0-spel men för det mesta kör man ju mer än ett par minuter åt gången och när den är genomvarm blir det problem,särskilt om den är encylindrig.Det har om inte annat oräkneliga ägare av 4-taktscrossar med nerkörda titanventiler fått erfara...
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Tvärtom

Tvärtom,med 0-spel blir det svårstartat.Stort spel väsnas mest och kan möjligen sätta autodekompen ur spel(haha)på motorer med sådan.
Jo den startar när den är kall med 0-spel men för det mesta kör man ju mer än ett par minuter åt gången och när den är genomvarm blir det problem,särskilt om den är encylindrig.Det har om inte annat oräkneliga ägare av 4-taktscrossar med nerkörda titanventiler fått erfara...
Precis det jag sagt hela tiden. Kall motor startar lätt med nollspel.
Varför skulle den bli det?
Nej det uttalandet behöver jag nog klargöra. Det behöver vara väldigt för stort ventilspel innan det blir svårstartat. Precis som om man har för litet spel.

För att bemöta TS första fråga så kan man konstatera att om man väntar på att ventilspelet är så tight så den blir svårstartad så har man redan väntat för länge då ventilerna redan riskerar att bränna.
 

Litenochklen

Sporthojsnörd
Gick med
26 Jun 2015
Ort
Örebro
Hoj
En gammal vän.
Kan det här med svårstartad varm eller kall med för litet spel möjligen bero på motorkonstruktion och materialval?

Personligen har jag haft en kinamoped som blev mer och mer svårstartad när ventilspelet gick mot noll. Fick man bara igång den så gick den fint. Efter en ventiljustering startade den bra igen. Efter 50-100 mil blev den återigen svårstartad och det var dags för justering.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top