Ventiler och förgasare.

TheOak

Sporthojsnörd
Gick med
19 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 990 Adventure
Tjena jag har en spaning jag tänkte dryfta. Se det som en teoretisk fråga.
Jag har mekat endel förgasarhoj nu i några år och ställt ventiler ett antal gånger. Varje gång jag har gjort ventilerna så har samma symtom visat sig på hojen. Den har varit svårstartad som fan. Nu till spaningen. Om en förgasarhoj inte är svårstartad finns ens behovet av att kontrollera ventilerna egentligen?
och ja det är inte särskilt svårt etc etc men som sagt det är en teoretisk fråga.
 
Du tänker att man inte behöver kolla ventilspelet förrän hojen blivit svårstartad? Dvs symptomet "svårstartad" är tecknet på felaktigt ventilspel.

Tyvärr finns det nog ganska gott om exempel där motorn gått perfekt men spelet blivit noll och brända ventiler etc som följd.

Det är klart, lär du känna din hoj så kan du med större säkerhet avgöra MEN när hojen blivit svårstartad har den ju gått med felaktigt ventilspel ett tag, vilket inte alls är bra. Därför har man ju tätare ventilkollsrutiner än vad som kanske skulle vara motiverat vid normal körning.
 
Du tänker att man inte behöver kolla ventilspelet förrän hojen blivit svårstartad? Dvs symptomet "svårstartad" är tecknet på felaktigt ventilspel.

Tyvärr finns det nog ganska gott om exempel där motorn gått perfekt men spelet blivit noll och brända ventiler etc som följd.

Det är klart, lär du känna din hoj så kan du med större säkerhet avgöra MEN när hojen blivit svårstartad har den ju gått med felaktigt ventilspel ett tag, vilket inte alls är bra. Därför har man ju tätare ventilkollsrutiner än vad som kanske skulle vara motiverat vid normal körning.
Exakt. För litet spel märks sällan utan kontroll och med tiden temderar spelet att bli mindre, inte större.

För stort spel märks på att de är svårstardade, går sämre när de är kalla och att det knattrar mycket. För litet spel märks när man bränt en ventil.
 
Tvärtom
Exakt. För litet spel märks sällan utan kontroll och med tiden temderar spelet att bli mindre, inte större.

För stort spel märks på att de är svårstardade, går sämre när de är kalla och att det knattrar mycket. För litet spel märks när man bränt en ventil.
Tvärtom,med 0-spel blir det svårstartat.Stort spel väsnas mest och kan möjligen sätta autodekompen ur spel(haha)på motorer med sådan.
 
Exakt. För litet spel märks sällan utan kontroll och med tiden temderar spelet att bli mindre, inte större.

För stort spel märks på att de är svårstardade, går sämre när de är kalla och att det knattrar mycket. För litet spel märks när man bränt en ventil.
Nej för litet spel gör att ventilen öppnar mer än vad som är tänkt och den blir svårstartad.
Som jag sa så ska man för att inte röra upp känslor om serviceintervaller etc se det som en teoretisk fråga.
 
Tvärtom

Tvärtom,med 0-spel blir det svårstartat.Stort spel väsnas mest och kan möjligen sätta autodekompen ur spel(haha)på motorer med sådan.
Nej för litet spel gör att ventilen öppnar mer än vad som är tänkt och den blir svårstartad.
Som jag sa så ska man för att inte röra upp känslor om serviceintervaller etc se det som en teoretisk fråga.
Att ha för litet spel gör inte hojen svårstartad(när den är kall). Att ha obefintligt spel eller negativt spel kan göra det. I vart fall när motorn är varm.
 
Varför skulle den inte bli svårstartad av för litet ventilspel?
Med kall motor blir den inte svårstartad. Varför tror du man har ett spel(med kall motor)? För att det spelet krymper till nära noll när motorn är uppe i temp. Då hade en motor med korrekt spel blivit svårstartad när den blir varm, vilket den inte blir - tvärtom.

Men visst, har man ett väldigt litet spel med kall motor så kan den bli svårstartad när den är uppe i temp, dock inte när motorn är kall.
 
Att ha för litet spel gör inte hojen svårstartad(när den är kall). Att ha obefintligt spel eller negativt spel kan göra det. I vart fall när motorn är varm.
Jo den startar när den är kall med 0-spel men för det mesta kör man ju mer än ett par minuter åt gången och när den är genomvarm blir det problem,särskilt om den är encylindrig.Det har om inte annat oräkneliga ägare av 4-taktscrossar med nerkörda titanventiler fått erfara...
 
Tvärtom

Tvärtom,med 0-spel blir det svårstartat.Stort spel väsnas mest och kan möjligen sätta autodekompen ur spel(haha)på motorer med sådan.
Jo den startar när den är kall med 0-spel men för det mesta kör man ju mer än ett par minuter åt gången och när den är genomvarm blir det problem,särskilt om den är encylindrig.Det har om inte annat oräkneliga ägare av 4-taktscrossar med nerkörda titanventiler fått erfara...
Precis det jag sagt hela tiden. Kall motor startar lätt med nollspel.
Varför skulle den bli det?
Nej det uttalandet behöver jag nog klargöra. Det behöver vara väldigt för stort ventilspel innan det blir svårstartat. Precis som om man har för litet spel.

För att bemöta TS första fråga så kan man konstatera att om man väntar på att ventilspelet är så tight så den blir svårstartad så har man redan väntat för länge då ventilerna redan riskerar att bränna.
 
Kan det här med svårstartad varm eller kall med för litet spel möjligen bero på motorkonstruktion och materialval?

Personligen har jag haft en kinamoped som blev mer och mer svårstartad när ventilspelet gick mot noll. Fick man bara igång den så gick den fint. Efter en ventiljustering startade den bra igen. Efter 50-100 mil blev den återigen svårstartad och det var dags för justering.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top